Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
DannyBoy
Jeg står og skal i nær fremtid til at udnytte min ret til at opholde mig i et andet EU land for at kunne søge om familiesammenføring efter EU-reglerne.
Jeg er selv dansk statsborger og min kone er amerikansk statsborger. Jeg er selvstændig erhvervsdrivende.
Jeg vil helst opholde mig i enten Sverige eller Tyskland; så mit spørgsmål er:
Hvad er fordelene/ulemperne ved at vaelge det ene eller det andet land? Nu tænker jeg mht opholdskort, hvor lang tid det tager at få det, hvor besværgeligt det er at få, hvad US’s syn på begge lande er når vi skal søge om opholdstilladelse til min kone og så videre.
Jeg takker for ethvert guldkorn i kan give

-
skaanebo
Det mest afgørende er vel, hvor I føler I er i stand til at skabe en tilværelse. Hvor I kan klare jer økonomisk, kan skaffe bolig, og hvor I kan klare jer sprogligt.
Alle EU/EØS lande kan anvendes, og kravene fra dansk side er ens uanset hvilket land, I vælger.
-
blobfort
Jeg er selv fra Sydslesvig (Tyskland) og har boet i Norge i mangeår og er nu flyttet til Sverige pga det samme. Sverige er mere computeriseret end Tyskland. Det virkede som om Ausländeramt i Slesvig ikke rigtigt vidste at dette ordning overhovedet eksisterer. Og hvis det tager længere tid og du skal betale skat i Tyskland, så er det et rimeligt virvar. Det er normalt at ansætte en skatterådgiver for at betale mindre i skat, selv hvis man er mindre erhvervsdrivende. Men store dele af Tyskland er jo meget billige, så det kan være en fordel.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
"Det virkede som om Ausländeramt i Slesvig ikke rigtigt vidste at dette ordning overhovedet eksisterer."
Det tror jeg bestemt de gør, for for nogle år siden var der en hel del af brugerne her, som benyttede Flensborg og omegn som genvej til at få EU-ophold i DK. Det var dog kun de sejeste, som fik tilkæmpet sig sine rettigheder, da kontoret i Flensborg benægtede ethvert kendskab til reglerne, selv om de fik stukket dem ud på tysk. Ren og skær obstruktion
ÆUG advarede derfor efterhånden mod at bosætte sig alt for tæt på den dansk-tyske grænse. Dem, som fx flyttede til Hamborg og Berlin havde væsentligt lettere ved at få deres ret.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
DannyBoy
blobfort skrev:Jeg er selv fra Sydslesvig (Tyskland) og har boet i Norge i mangeår og er nu flyttet til Sverige pga det samme. Sverige er mere computeriseret end Tyskland. Det virkede som om Ausländeramt i Slesvig ikke rigtigt vidste at dette ordning overhovedet eksisterer. Og hvis det tager længere tid og du skal betale skat i Tyskland, så er det et rimeligt virvar. Det er normalt at ansætte en skatterådgiver for at betale mindre i skat, selv hvis man er mindre erhvervsdrivende. Men store dele af Tyskland er jo meget billige, så det kan være en fordel.
Har du nogen erfaring med hvad behandlingstiderne er for at få opholdskort i Tyskland/Sverige? Er der nogen forskel på hvor besværgeligt det er?
-
DannyBoy
mh skrev:"
Det tror jeg bestemt de gør, for for nogle år siden var der en hel del af brugerne her, som benyttede Flensborg og omegn som genvej til at få EU-ophold i DK. Det var dog kun de sejeste, som fik tilkæmpet sig sine rettigheder, da kontoret i Flensborg benægtede ethvert kendskab til reglerne, selv om de fik stukket dem ud på tysk. Ren og skær obstruktion
ÆUG advarede derfor efterhånden mod at bosætte sig alt for tæt på den dansk-tyske grænse. Dem, som fx flyttede til Hamborg og Berlin havde væsentligt lettere ved at få deres ret.
Ved du om det har ændret sig siden dengang?
-
skaanebo
Søg på indlæg på forum for at se, hvad folk selv har skrevet tidligere.