ønsker råd, når et barn er involveret

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s29b

ønsker råd, når et barn er involveret

Indlæg af s29b » 15.05.2014 08:03:16

Hej alle
Min thailandske kone har for nylig fået sin første midlertidige opholdstilladelse. Vi er meget lykkelige sammen og snakker om at få et barn. Men jeg tænker om jeg skal vente 5-6 år indtil hun har fået permanent opholdstilladelse, så hun og vores barn ikke kommer i klemme eller min frygt er baseret på min uvidenhed. Jeg går og frygter følgende:

1- Hvad vil der ske med min kone og mit barn, hvis jeg dør inden de 5-6 år er gået? Vil mit barn, min kone eller begge sendt til Thailand?
2- Hvad vil der ske med min kone og mit barn, hvis jeg mister mit arbejde og kommer på offentlig forsørgelse inden de 5-6 år er gået? Vil mit barn, min kone eller begge sendt til Thailand?
3- Hvad vil der ske med min kone og mit barn, hvis vi bliver skilt inden de 5-6 år er gået? Vil barnet, min kone eller begge sendt tilbage til Thailand?

Jeg håber, der er nogle derude, der sidder med svarene. Tak på forhånd

s29b

Re: ønsker råd, når et barn er involveret

Indlæg af s29b » 15.05.2014 08:05:54

Jeg glemte at skrive, at jeg er dansk statsborger. Beklager

closed1

Indlæg af closed1 » 15.05.2014 08:09:41

1 . Nej man sender ikke din kone og barn hjem .
2 . Nej man kan ikke forlange at dit barn skal pendle frem og tilbage hver anden uge
for at være sammen med dig .
3. Samme svar son nummer 2.

Nyd nu sommeren og glæd dig over at have en dejlig kone . Bekymringer bliver man bare gråhåret af !

Allys

Indlæg af Allys » 19.05.2014 15:59:36

Hej s29b

Jeg sidder med et af de samme spørgsmål som dig, jeg vil nemlig gerne skilles fra min udenlandske mand, men frygter at han derved skal rejse hjem, og så mister min søn sin far.

Jeg har forstået det således:
1) Enten er regeringen i gang med en lovændring eller også er den gået igennem. Tidligere blev ens ægtefælle nemlig udvist ved ens død, men efter sagen om Thim, som blev nødt til at rejse med sin thailandske mor hjem til Thailand, blev man enige om at ændre reglerne ved den danske ægtefælles død, sådan at børn, der er opvokset i Danmark ikke skal risikere enten at miste sin nu eneste forældre eller bo i et fremmed land. Ved dog ikke om det gælder endnu.
2) Hvis du kommer på offentlig forsørgelse (dvs kontanthjælp, men ikke dagpenge eller sygedagpenge), kan din kones opholdstilladelse ikke forlænges når hun skal søge om en ny. Så sørg for en rigtig god forsikring eller lignende, hvis du er bekymret for det.
3) Her er så det spørgsmål, som berører mig. Som jeg har forstået det, vil den udenlandske ægtefælles opholdstilladelse ophøre med at gælde, hvis man bliver skilt inden han/hun har permanent opholdstilladelse, og han/hun vil blive sendt tilbage. Under en anden tråd herinde diskuteres dette.
Hvis andre kender til nogle love og regler hvormed man kan komme uden om dette, hører jeg gerne om det også :)

Og det er skam helt reelt at bekymre sig om det - for det er vitterligt nogle ret vigtige spørgsmål, som jeg finder ud af nu. Nu hvor jeg sidder midt i det, ville jeg anbefale at vente med at få et barn til den permanente opholdstilladelse er gået igennem.

s29b

Indlæg af s29b » 21.05.2014 14:17:20

Hej igen
Tak for jeres svar, Allys og closed1. Men det ser ud som om der er stor usikkerhed omkring det her. For jeres svar er noget modsigende om ikke andet noget forskelligt. Er der nogle i det her forum, der kender mere til de 3 tilfælde jeg beskriver???

mange tak på forhånd

closed1

Indlæg af closed1 » 21.05.2014 15:33:31

Når barnet har samkvem både med sin far og mor efter en skilsmisse . Kan man ikke sende moren og barnet ud af landet , pga. børnekonventionen der sikre at barnet kan have kontakt med både sin mor og far.
Det står ikke med store bukstaver nogen steder , med af få et barn og derefter blive skilt er næste det samme som at få permanent opholdstilladelse . Hvis barnet har normalsamvær med begge forældre.

s29b

Indlæg af s29b » 22.05.2014 12:54:20

Det lyder meget fornuftigt det du skriver closed1. Men i tilfælde af at jeg stiller træskoen, har barnet jo ikke længere samvær med mig. Det skete f.eks. med den thailandske pige Im, hvor stedfaren døde. Er der sket nogle ændringer i lovgivningen i disse tilfælde?

closed1

Indlæg af closed1 » 22.05.2014 13:15:19

Ja loven er ændret så i tilfælde af du dør bliver de ikke smidt ud af Danmark.

Stop med at bekymrer dig så meget ,Man bliver bare gråhåret og sover dårligt om natten , man kan bekymre sig ihjel . Nyd sommeren køb et par bøffer til grillen samt blomster til konen .

1955mor

Indlæg af 1955mor » 20.06.2014 09:35:49

Uddybende forklaring til spørgsmål 3:
Jeg er usikker på om din kone kan blive i Danmark efter skilsmisse, hvis det er dig der har bopælspligten til jeres "kommende barn" - eller skal hun have bopælspligten, for at få lov til at blive i Danmark?? - er der nogen der kender svaret, ville det være fint at få det afklaret.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.06.2014 15:49:40

Det handler ikke om hvem barnet bor hos, men om det har mindst normalsamvær med den forælder det ikke bor hos. Har det det, får forælderen lov til at blive af hensyn til barnet, som ikke de facto skal miste en forælder, fordi denne tilfældigvis er født i Australien eller Nepal, og ikke på Fyn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar