Udenlandsdansker med Thai hustru

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rcd

Udenlandsdansker med Thai hustru

Indlæg af rcd » 11.05.2014 17:04:03

Hej ÆUG,

Jeg er udenlandsdansker, Dansk født i 1962, sidst bosat i Danmark i 1988. Min kone er født i 1973 i Thailand. Vi blev gift i Danmark i 1994 og har boet sammen siden, men aldrig i Danmark. Vi har en datter, født i Luxembourg i 1997, dansk pas og på gymnasie/kostskole i Danmark. Ingen af os har været tidligere gift eller har andre børn.

Nu vil vi gerne tilbage til Danmark og har i den forbindelse et par praktiske spørgsmål om nogle af de krav der stilles.
  • Ansøgningen for familiesammenføring henviser til "ansøgers ægtefælle i danmark". Nu er jeg jo faktisk ikke i danmark, kan vi stadig ansøge før jeg flytter til danmark og tilmelder mig folkeregisteret?
  • Bolig krav - vi har ikke noget sted at bo før vi kommer til Danmark, er det et problem? Jeg kunne rejse til Danmark først og finde noget, men vi ville jo gerne finde noget sammen som vi begge kunne lide.
  • Tilknytningskrav. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm siger "Tilknytningskravet stilles ikke, hvis den herboende ægtefælle har haft dansk statsborgerskab i over 26 år." (hvilket jeg jo nok med 52 år må siges at have) men en person som påstår at kende reglerne særligt godt påstår "man vil kunne finde på at sige at siden I jo har været i Thailand i længere tid end i har været I danmark så har i mest tilknytning til Thailand og kan derfor ikke få FS.". Hvad er sandt?
  • Forsørgelseskrav, alderskrav og hvad der ellers er tror jeg vi har styr på, med mindre der er nogle uformelle krav vi bør være opmærksom på?
mvh
RCD

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udenlandsdansker med Thai hustru

Indlæg af mh1 » 11.05.2014 20:15:54

1) JA, der kan søges før man faktisk flytter. Dette besvarer også spørgsmål 2. Man får som tilbageflytter en frist til at finde en bolig, som opfylder boligkravet.

3) Når tilknytningskravet ikke stilles, så stilles det ikke. Så din ven er forkert på den.

Uformelle krav må slet ikke stilles, så nej.
mh
Rådgiver for ÆUG

rcd

Indlæg af rcd » 12.05.2014 13:42:47

Tak for dit hurtige svar.

Der står i forklaringen til FA1-ansøgningen, at biometri kort skal laves ifm ansøgningen, dvs vi skal til Bangkok og indlevere skema 1. Kan vi indlevere skema 2 på samme tid, eller skal det sendes separat med post til US i Danmark som der står i vejledningen?

Vi kan jo lige så godt aflevere alt samlet, men jeg ved ikke hvor firkantet proceduren er.

closed1

Indlæg af closed1 » 12.05.2014 14:40:42

Man kan normalt godt aflevere det hele samlet på Ambassaden .

rcd

Indlæg af rcd » 12.05.2014 14:46:05

Det lyder godt, tak for det!

rcd

Indlæg af rcd » 13.05.2014 09:23:08

Jeg synes godtnok der er mange "trick questions" i ansøgningen. Tag for eksempel FA1b
fa1.1.JPG
fa1.1.JPG (114.7 KiB) Vist 4122 gange
fa1.2.JPG
fa1.2.JPG (58.76 KiB) Vist 4122 gange
Jeg er som sagt dansk statsborger i mere end 26 år (eftersom jeg er født i danmark for 52 år siden.) - Hvad menes der så præcist med at jeg ikke "behøver" at udfylde disse punkter? Betyder det "behøver" som i "du behøver ikke udfylde dem men ansøgningen bliver sikkert afvist uden". Hvorfor kan de ikke bare forklare klart hvad de vil have.

Jeg synes ikke det er klart om der er et tilknytnings krav eller ikke. På den ene sider bliver det nævnt alle steder at der ER, på den anden side virker det som om de siger at som dansk statsborger i mere en 26 år er der IKKE.

Og hvis der hverken er 24-års eller tilknytningskrav, så bliver 7B vel irrelevant?

Og siden jeg ikke har boet i Danmark siden 1988 har jeg naturligvis heller ikke modtaget nogen ydelser fra nogle kommuner i de sidste 3 år, så jeg går ud far det gør pkt 8 irrelevant?

Kan jeg gå ud fra den bolig der referes til i pkt 9 skal være i Danmark? I så fald bliver det punkt også irrelevant siden vi først begynder at se efter bolig når vi er i Danmark.

Undskyld de mange spørgsmål, men vis man havde gjort sig lidt mere umage med ansøgningen ville det nok være nemmere at svare. Men det er måske hele pointen? Jeg har faktisk prøvet at ringe til US i Danmark (+4535308888) men der bliver ikke alene ikke svaret, linien melder fejl med det samme. Måske de har klippet linien for at undgå at svare på spørgsmål?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2014 09:47:26

Det er svært at lave skemaer, som tager højde for enhver tænkelig situation. Og jeres er jo ret atypisk.

Men altså, der kan søges, inden I flytter til DK. Så får man en forhåndsgodkendelse og får seks måneder til at finde en bolig, som opfylder boligkravet.

Og nej, hvis du ikke har boet i DK de seneste tre år, skal du ikke indhente nogen dokumentation fra nogen dansk kommune.

rcd

Indlæg af rcd » 13.05.2014 11:58:23

Ok - så det er efter din mening ok at springe over pkt 9 i dette konkrete tilfælde - hvad med 7A+B og 8 ?

Poulsen

Indlæg af Poulsen » 17.05.2014 12:31:50

I punkt 7A. står der som det første følgende: "Jeg behøver ikke at svare på spørgsmålene om vores tilknytning til Danmark, fordi jeg (sæt kryds):"
Her krydser du naturligvis 1. box af "Har været dansk statsborger i mere end 26 år"
Derefter så følger du blot instruktionerne som står fremhævet efterfølgende: "Hvis du har sat kryds i et af de tre felter ovenfor, behøver du ikke udfylde resten af pkt. 7.A-B, men du kan gå direkte til pkt. 8."
Da punkt 8 omhandler udtalelsen fra kommunen, så forholder det sig som du tidligere har fået besvaret at du naturligvis ikke skal indhente denne da du ikke har boet i en dansk kommune de sidste 3 år.

rcd

Indlæg af rcd » 18.05.2014 05:57:04

Ok super, tak for det.

Er nok blevet lidt paranoid efter at have hørt horror stories om hvordan enhver misforståelse i ansøgningerne bliver misforstået, men det er så ikke så slemt som mange siger, kan jeg forstå?

Besvar