Visum og ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Temzen

Re: Visum og ægteskab

Indlæg af Temzen » 01.04.2014 12:59:20

Så er papirene afleveret, så håber vi på det bedste.

Tak for hjælpen!

Vi har ikke registeret vores ægteskab i Danmark endnu, vi sendte blot vores ægteskabsattest fra Georgien ind.

Når vi har det registeret, skal vi så sende nye dokumenter ind til US, der bekræfter at vi er registeret i Danmark?

Never mind, fandt svaret her: viewtopic.php?f=5&t=5250

Igen mange tak.

Temzen

Indlæg af Temzen » 10.04.2014 14:07:14

1) Jeg prøvede at dokumentere i vores ansøgning om familiesammenføring, at mulimske kvinder ikke må giftes med ikke-muslimer i Irak og Malaysia, men jeg dokumenterede ikke som sådan hendes religion eller min, og ved heller ikke hvordan jeg skulle kunne dokumenteres hendes, er dette et problem, og kan jeg rette op på det? I forhold til at få dispensation i det danske regelsæt.

2) Sidder lige og sender nogle ansøgninger til praktik.

Heriblandt ansøgninger til Bruxelles. Hvilke muligheder har jeg for at tage min kone med til Belgien? Vi venter lige no på proceduelt ophold, der vil være en chance for at den midlertidig opholdstilladelse efter de danske regler er færdige til den tid. I så fald er der vel ikke noget problem, men hvad hvis vi gerne vil have et EU opholdskort til hende? hvor lang tid behandslings tid er der for det i Belgien.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2014 06:31:54

1) Ja I bør dokumentere jeres religion og ja, man kan altid eftersende yderligere materiale til brug for behandlingen af en verserende ansøgning. Det følger af generelle forvaltningsretslige principper, at en myndighed ikke må træffe afgørelse i en sag, uden at søge den fuldt oplyst. Og det indebærer selvfølgelig også, at en myndighed ikke må se bort fra relevant information, den er i besiddelse af, uanset hvornår i sagsforløbet denne information er fremkommet.

2) Hvis I ønsker at flytte til Belgien, og din kone til den tid hverken har gyldigt visum eller opholdskort, er der 2 muligheder:

a) Søge om nationalt begrænset visum på den belgiske ambassade, før I rejser dertil.
b) Bare rejse dertil og blæse på, at visum er udløbet, da din kone jo allerede befinder sig i Schengen-området

Det må tage op til 6 måneder at udstede et EU-opholdskort.

Temzen

Indlæg af Temzen » 15.04.2014 18:13:23

Så er spørgsmålet lige hvordan man beviser at en person er muslim.

Det står ikke i hendes pas, ved ikke om man kan bruge familie navnet til noget, eller billeder af hendes familie hvor kvinderne har tørklæde på.

Synes ikke lige der er nogen nem måde at bevise det på, især ikke når hun ikke har kontakt til sin familie, fordi vi netop måtte flygte fra dem.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.04.2014 19:24:23

Har hun ikke et id-kort, hvor religionen er angivet? Det har man i Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 22.04.2014 13:23:53

Hun har måske et id-kort skannet ind et sted på hendes computer. Det er godt nok i arabisk, og hun har det ikke i fysisk form.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.04.2014 15:57:51

US vil helst have kopier, så det kan sikkert godt bruges, hvis det oversættes.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 02.05.2014 00:07:38

Dette ligger lidt ude for kompetence feltet på denne side, men måske i kan sende mig videre.

Hendes familie har fundet os i Danmark, og er kommet hertil. Min kone vil gerne vide om det er muligt at få et tilhold mod familien? Vi har stadig ikke fået bekræftet vores processuelle ophold, vi venter på svar, men har kvitteringen for vores ansøgning, hendes visum er udløbet. Så er lidt nervøs med at gå til politiet, før vi har fået vores ansøgning under behandling.

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0785 ... alking.pdf

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.05.2014 09:45:16

Hendes familie kan vel ikke bare slå sig ned i DK?

Men de er vel ikke bare en trussel mod hende, men også mod dig, og da din kone opholder sig lovligt kan jeg ikke se at der skulle være nogen grund til ikke at bede om den hjælp man nu kan få hos myndighederne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 17.09.2014 07:33:47

Hej.

Vi er lige flyttet imens sagsbehandlingen er i gang, om dansk familiesammenføring. Da jeg skulle i praktik som del af min kandidat uddannelse.

Hvordan skal jeg melde flytningen til US? jeg har indsendt den nye lejekontrakt, men kom i tanke om at jeg nok også bør opdatere de sider i familiesammenføringen som omhandler boligkravet? og sende dem ind igen?

Jeg har også endeligt fået fat i nogle id dokumenter (godt nok hånd-skrevet fra irak, og kun skannede billeder), som dokumenterer at min kone er muslim, hvilket så burde ligge til grund for at vi kan få dispensation til familiesammenføring, da jeg ikke er muslim, (da det er ulovligt for os at være gift i irak/Malaysia). Har i nogle anbefalinger til at få en autoriseret oversættelse? og nogle jeg skal holde mig fra? Kan se det typisk koster omkring kr. 2500 at få det oversat, det synes jeg er lidt meget når der er tale om så få ord, i det id kort. Der er ikke så mange penge på kisten efter at have brugt mere end kr. 100.000 på det her rejsen til 3. land for at blive gift og vente på familiesammenføring.

Temzen

Indlæg af Temzen » 27.09.2014 07:52:16

Hej

Nu har vi fået familiesammenføring efter danske regler.

De gav os dispensation på trods af at jeg ikke havde mulighed for at bevise forskellen i min og hendes religion.

I brevet fra US, står der også blot at de har lagt vægt på at vi ikke kan bo i Irak. Så det kan jo være af andre grunde end religion, eksempelvis krigen.

Mange tak for hjælpen, det har været en hård start på vores rejse, der har taget over 1 år siden vi begyndte at planlægge. Vi ville ikke kunne have gjort det uden jeres hjælp. Nu håber jeg vi får mulighed for at hele vores sår. Min kone har desværre fået konstateret general adaption syndrome hos en psykolog, hvilket giver udtryk i at hun føler konstant højt niveau af stress, (hvilket jeg også har gjort det sidste år), og depressions symptomer. Det er helt klart ikke et nemt liv, hvis man finder kærligheden uden for Danmark. På trods af det hele, lykkes det mig, at gennemfører min kandidat uddannelse med et gennemsnit på 11,8 samtidig med at vi rejste rundt og ventede på turist visum i 2 måneder, og skulle søge om familiesammenføring i Danmark. Så forhåbentlig kan fremtiden også lykkes for os.

Mange tak.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.09.2014 21:02:13

Tillykke med det.

Jeg håber din kone har en god terapeut - det er normalt at stressen slår til, når de største problemer er løst. Sørg for at give jer begge to god tid før I udvider familien, en graviditet vil næppe hjælpe på hendes tilstand.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 10.08.2015 09:00:00

Hej venner.

Min kones opholdstilladelse udløber i november, fordi hendes pas udløber 3 måneder senere.

Af denne grund har vi selvfølgelig forsøgt at få et nyt pas til hende.

MEN som nogle måske kan huske, har vi et anspændt forhold til hendes forældre. Altså ville de ikke give hende de nødvendige dokumenter for at søge om nyt pas.

Vi kiggede derfor på, at få et fremmed pas til hende, men læste at det normalt er et krav, at man har fået afslag på et nyt pas fra sin ambassade, på trods af at man har fremvist alle de nødvendige dokumenter. Ergo så det ikke ud som om vi levede op til kravet for fremmed pas.

Men så fremgang! Hendes familie valgte at sende hende dokumenterne alligevel. Og for 1,5 måned siden søgte hun om nyt pas på den irakiske ambassade i Stockholm. En forfærdelig oplevelse, men det er en anden historie.

De siger det tager omkring 3 måneder, at få det nye pas. Så hvis alt går efter planen, burde vi lige kunne nå det.
Men med alt respekt for Iraks bureaukrati, kan man blive lidt nervøs.

I siger ofte herinde, at man bør være godt forberedt, så nogle forslag til hvilken plan B, vi eventuelt bør have klar?

Besvar