Min mand og jeg har været gift i 17 år og har 5 børn sammen.
Vi flyttede tilbage til Danmark fra England i 2012 og jeg fik min opholdstilladelse efter EU-reglerne- Jeg er ikke EU statsborger, han er dansker og det er børnene også.
Det er blevet utroligt svært at bo sammen da vi skændes hele tiden nu, og det er ikke godt for børnene. Jeg synes at det ville være bedste at flytte fra hinanden og prøve at arbejde på vores problemer uden at det påvirker børnene, men jeg ved ikke om det er muligt.
1. Jeg er i gang med en videregående uddannelse og får SU efter EU reglerne. Ville jeg miste min SU?
2. Ville jeg miste min opholdstilladelse?
3. Hvis jeg nu vælger at blive skilt på en senere tidspunkt, hvad ville så ske?
Ophold og SU efter separation
-
fundiver199
Re: Ophold og SU efter separation
1) Det er et godt spørgsmål. Du vil ikke længere være berettiget til SU i den situation. Men om man inddrager en SU, der allerede er tildelt, det ved jeg ikke.
2) Nej du vil bevare din opholdsret dels pga. børnene og dels pga. varigheden af jeres ægteskab og varigheden af dit ophold i Danmark. Men indtil den bliver tidsubegrænset efter 5 år i Danmark, vil opholdsretten være betinget af, at du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Hvis din SU bortfalder, kan du derfor blive nødt til at finde noget arbejde ved siden af studierne, så du kan betale for mad og regninger mm.
3) Det samme. Først når du har fået permanent opholdsret efter 5 år vil situationen være anderledes.
2) Nej du vil bevare din opholdsret dels pga. børnene og dels pga. varigheden af jeres ægteskab og varigheden af dit ophold i Danmark. Men indtil den bliver tidsubegrænset efter 5 år i Danmark, vil opholdsretten være betinget af, at du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Hvis din SU bortfalder, kan du derfor blive nødt til at finde noget arbejde ved siden af studierne, så du kan betale for mad og regninger mm.
3) Det samme. Først når du har fået permanent opholdsret efter 5 år vil situationen være anderledes.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ophold og SU efter separation
Og husk på at man IKKE har pligt til at være samboende som ægtefæller, når man har opholdstilladelse efter EU-reglerne.
Måske kan løsningen være at I flytter hver til sit, men ikke bliver hverken separeret eller skilt (hvis det samtidig ikke er økonomisk fordelagtigt).
Måske kan løsningen være at I flytter hver til sit, men ikke bliver hverken separeret eller skilt (hvis det samtidig ikke er økonomisk fordelagtigt).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG