Tidsramme på ophold efter ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S.L.E

Tidsramme på ophold efter ægteskab

Indlæg af S.L.E » 21.04.2014 21:21:28

Hej,

Nu har jeg kigget lidt her i forum men synes ikke at kunne finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg selv :)

Jeg har en mexicansk kæreste og vi har planer om at gifte os i Danmark til oktober. Mit spørgsmål er, hvor længe kan han lovligt opholde sig i Danmark udelukkende på baggrund af vores vielse?
Vi ønsker naturligvis mulighed for at kunne være sammen i Danmark mest mulig tid, men vi vil dog heller ikke søge om permanent opholdstilladelse endnu da han ikke har mulighed for pt. at blive her meget mere end et halvt år af gangen, da han har forpligtelser i Mexico.

På forhånd mange tak

skaanebo

Re: Tidsramme på ophold efter ægteskab

Indlæg af skaanebo » 21.04.2014 22:15:25

Vielse giver ingen særlige rettigheder i Danmark. Så svaret er at vielsen ikke gør nogen som helst forskel i forhold til, hvor længe han kan opholde sig i Danmark ad gangen.

Og Danmark giver ikke permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2014 08:38:40

En udlænding må opholde sig i Schengen på visum eller visumfrit besøg i op til 90 dage inden for en periode på 180 dage. Et sammenhængende ophold på mere end 90 dage kræver, at man søger om en opholdstilladelse. Der findes desværre ingen generelle ordninger, hvor man kan få opholdstilladelse for f.eks. 6 eller 12 måneder med færre rettigheder (dvs. visumlignende vilkår) men også tilsvarende færre krav.

Det, der ville komme tættest på jeres behov, var nok working holiday ordningen. Men den kan desværre kun anvendes af folk fra nogle få lande, som Danmark har indgået en bilateral aftale med, og Mexico er ikke blandt disse.

Permanent opholdstilladelse kan man tidligst få, når man har boet i Danmark i 5 år. Indtil da får man en tidsbegrænset opholdstilladelse, der gælder for en periode på f.eks. 2 eller 3 år, og som man herefter kan søge om at få forlænget, hvis man stadig ønsker at bo i Danmark.

Der er i princippet ikke noget i vejen for at søge om opholdstilladelse til et planlagt ophold på 6 måneder. Så inddrages den 2-årige opholdstilladelse bare, når man framelder sig CPR, fordi man er udvandret.

Men hvis det er familiesammenføring, man søger om, medfører det unægtelig en del besvær for både jer og myndighederne med erklæring fra kommunen om sociale ydelser, stillelse af bankgaranti, frigivelse igen af samme og så videre. Så måske var det mere hensigtsmæssigt og nemmere bare at indrette jeres rejser og samvær efter 90 dages reglen. Altså 90 dage i Danmark, herefter 90 dage i Mexico og så videre.

S.L.E

Indlæg af S.L.E » 22.04.2014 09:01:20

Mange tak for jeres tilbagemeldinger :)

S.L.E

Indlæg af S.L.E » 23.04.2014 08:43:34

Lige endnu et tvivlsspørgsmål.
Hvis vi søger om tidsbegrænset opholdstilladelse til min kæreste, så kan jeg forstå at han skal tage en dansk stopprøve 9 måneder efter han har fået tilladelsen.
SKAL denne prøve tages i Danmark? og kan han i de 9 måneder op til prøven rejse hjem eller skal han befinde sig i Danmark frem til prøven?

På forhånd tak :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2014 10:04:41

Danskprøven kan kun tages på Vestegnens Sprogcenter i Hovedstadsområdet, og man skal have forsøgt at bestå prøven senest 6 måneder efter, man har fået opholdstilladelse.

Man må naturligvis gerne rejse til udlandet både før og efter, man forsøger at bestå danskprøven. Men der er et samlivskrav, der skal være opfyldt ved FS, og der er regler om, hvor meget man skal opholde sig i Danmark for at være folkeregistreret her i landet. Og dermed kan man ikke have dansk opholdstilladelse og nøjes med at være her nogle få måneder om året.

I så fald må man ”nøjes” med at være i Danmark som turist uden rettigheder og pligter. Altså ingen skattebetaling men heller ingen ret til at være dækket af den danske sygesikring, tage en offentligt støttet uddannelse og så videre.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.04.2014 14:37:57

Jeg er meget i tvivl, så derfor spørger jeg: HAR du søgt oplysninger på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm ?
mh
Rådgiver for ÆUG

S.L.E

Indlæg af S.L.E » 23.04.2014 20:15:40

Endnu engang tak!

Mh- Ja, jeg har kigget på siden men har åbenbart overset at man kunne finde yderligere information omkring prøven.

Tak og god aften

Besvar