Visum og børn under 18 år

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

JohnHage

Visum og børn under 18 år

Indlæg af JohnHage » 17.04.2014 20:12:48

Goddag herinde

Min kone som har opholdstilladelse i Danmark har to døtre på 11 og 9 år. Dem er der så søgt visum til i hjemlandet for anden gang. Vi fik afslag på den første visumansøgning til dem med begrundelsen at der var risiko for at de tog varigt ophold i landet. Nu har vi så gang i endnu en visumansøgning til børnene og afventer svar på den.

Ved den første visumansøgning tog det 50 dage før vi fik svar på ansøgningerne. Ambassaden påstår at det er normalt når ansøgere er under 18 år gammel. Troede ellers at de skulle klare det på under 15 dage. Det tyder også på at vi her i anden omgang skal vente langt længere end 15 dage. Er det normalt?

Jeg har læst og læst på reglerne om visum til børn inde på Ny i Danmark og jeg har svært ved at se hvad som kan give afslag på et visum. Min kone og børnene er fra immigrationslandegruppen. Er det normalt at der gives afslag til visum til den ene parts biologiske børn? Hun er moder til børnene.

Alle dokumentationskrav og krav til visum er mig bekendt overholdt.

fundiver199

Re: Visum og børn under 18 år

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2014 07:49:51

Det lyder mærkeligt, for normalt gives der jo i alle landegrupper visum til at besøge biologiske forældre. Scan afgørelsen og send den til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

JohnHage

Indlæg af JohnHage » 19.04.2014 09:22:17

Problemet med den første visumansøgning var at de efterfølgende ringede og spurgte om min kone ikke kunne tænke sig at hendes børn blev i Danmark og fik en uddannelse. Det svarede hun desværre ærligt på og uden tvivl det som har været udslagsgivende i afslaget lang lang tid efter.

De har også lavet lignende opkald ved anden visumansøgning men der har min kone været forberedt og sagt nej det er kun et besøg. De har ligeledes ringet til børnenes bedstemor begge gange.

En beskidt og ret ødelæggende fremgangsmåde for andres menneskers liv.

Vi venter nu nu på svar på visumansøgning nr. 2, og ventetiden er utrolig lang og hele den ellers fornuftige tidsplan vi havde lagt skrider - hvilket hverken kan være til gavn for de involveret mennesker eller samfundet. Min tiltro til systemet og at vi får et ja til den anden visumansøgning ligger dog på et meget lille punkt efterhånden og er da også begyndt at kigge efter andre løsninger. Sørgeligt men sandt.

Derfor mit spørgsmål om det er normalt med så lang sagsbehandlingstid over 15 og 30 dage eller om det kan tolkes som endnu et afslag. Stoler hellere ikke på at de hellere ikke kigger i tidligere afslag og hvad der lå til grundlag for det afslag i den nye visumbehandling.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2014 09:58:11

Synes egentlig afslaget er i orden så. Hvis det er hensigten, at børnene skal blive i Danmark, så kan og bør I da søge om opholdstilladelse til dem og ikke om visum. Det er urimeligt over for børn at flytte dem frem og tilbage. Og derfor bør man da være sikre på, at de kan få dansk opholdstilladelse, før man tager dem ud af skolen og flytter dem til Danmark.

Og ja det er tænkeligt, at man kigger i den gamle sag og lægger til grund, at formålet med rejsen ikke kun er et midlertidigt besøg i Danmark. Og at I dermed får endnu et afslag. I så fald er der ikke andet at gøre end det, I burde have gjort fra start af. Nemlig udfylde ansøgningsblanketten for FS af børn.

JohnHage

Indlæg af JohnHage » 19.04.2014 10:28:35

Syntes nu at det havde været fair nok at ungerne kom her først for at se om det var/er noget for dem nu når de alligevel havde ferie i skolen før man begyndte at ansøge om familiesammenføring altså en permanent flytning. De havde også glædet sig til at se sne som vi så ikke fik så meget af alligevel i år.

Ferien er slut nu og ungerne er tilbage i skolen og med den tid det tager at behandle en visumansøgning for børn under 18 år så når vi nok hellere ikke at få et svar til den næste ferie.

Vi havde helt ærligt hverken regnet med en behandlingstid på 50 dage for en visumansøgning eller et afslag fordi min kone svarede ærligt om noget som måske lå ude i fremtiden. Og den 2 års grænse hvor en familiesammenføring skal ansøges inden da nærmere sig også. Så der er nok ingen anden udvej end at søge familiesammenføring og springe visumet og besøget over.

Er det normalt at visumansøgninger for børn under 18 år tager over de 15 dage en visumansøgning normalt maks tager?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2014 19:44:54

Hvis en sag er kompliceret, sendes den til afgørelse hos US i Danmark. Og så tager det normalt mere end 15 dage. Så træder de to andre frister på 30 og 60 dage i schengenreglerne i kraft. Dette gælder uanset om ansøgeren er en voksen eller et barn.

Og man må da sige, at jeres sag var kompliceret, idet der jo skulle gives afslag. Hvilket det desuden indtil for nylig kun var US, der havde ret til at gøre. Så ja det er helt normalt og efter "bogen", at det tog 50 dage. Kun fristen på 60 dage er absolut og må ikke overskrides.

JohnHage

Indlæg af JohnHage » 20.04.2014 13:27:30

Ja har fået oplyst af ambassaden at alle sager med visumansøgere under 18 år sendes til København pr. automatik. Kan bare ikke finde hjemmel i lovgivningen til det, og at antage at en visumansøgning til en person under 18 år så pr. automatik er en kompliceret sag forstår jeg hellere ikke helt.

I henhold til artikel 14 i den europæiske menneskerettighedskonvention må man ikke forskelsbehandle herunder f.eks. pga. alder.

Her er ordret hvad ambassaden har oplyst mig, citat "Ambassaden kan oplyse, at når det er børn under 18 år, som skal besøge sin mor eller far i Danmark, bliver sagen forelagt Udlændingestyrelsen. ".

Vil så mene at fairness for en sagsbehandlingstid på 50 dage når målet er inden for 15 dage så kan diskuteres.
Der skal som udgangspunkt træffes afgørelse i en visumsag inden for 15 dage.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... stider.htm
Og jo selvfølgelig kan der være gode grunde til at sagsbehandlingstiden er længere. Det burde blot ikke alene være pga. ansøgerens alder som oplyst af ambassaden.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2014 13:30:46

Det handler vel ikke om børnenes alder, men det faktum, at mor/far bor i Danmark, og dette komplicerer sagen. Endvidere så er tidligere afslag på visum med til at komplicere sagen nu. Så det er jo din kones fejl, at hun svarede, som hun svarede.

JohnHage

Indlæg af JohnHage » 20.04.2014 13:39:45

skaanebo skrev:Det handler vel ikke om børnenes alder, men det faktum, at mor/far bor i Danmark, og dette komplicerer sagen. Endvidere så er tidligere afslag på visum med til at komplicere sagen nu. Så det er jo din kones fejl, at hun svarede, som hun svarede.
Ok og hvad gør man så? Så er alle Schengen-lande jo udelukket nu.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2014 14:07:28

Visum er jo netop ikke noget, enhver har ret til at få, så der er vel ikke så meget at gøre andet end at ændre på forholdene, hvis det vitterligt er visum, der ønskes, og ikke en opholdstilladelse.

Ændring af forholdene kunne fx være, at du bosætter dig i landet med børnene, eller at moren får sig et bedre betalt job, eller at børnene bliver optaget på skole et sted i Europa, osv.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.04.2014 14:44:45

Endelig er der jo også muligheden for at bruge EU-reglerne. Hvis du har mulighed for at flytte til et andet EU-land ELLER du har grænseoverskridende arbejde i andre EU-lande, så har børnene krav på at få visum og/eller fs efter de særlige EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2014 19:26:15

Som sagt handler det jo om, at hvis der er formodning om, at hensigten i virkeligheden ikke er et midlertidigt besøg i Danmark men at hente børnene hertil med henblik på fast bosætning, så er det opholdstilladelse, der skal søges om, og ikke visum.

Og det synes jeg egentlig stadig er rimeligt nok. For en ting er at voksne rejser til Danmark og søger om FS på "forventet efterbevilling", hvorefter de så måske må rejse hjem igen, når de 5 måneder senere har fået afslag. Men at udsætte børn for den behandling? Det synes jeg ikke er i orden.

Samfundet har også en legitim interesse i at undgå situationen, da man i praksis ikke kan udsende børn med tvang, med mindre forældrene samarbejder om det. Det er jo det, der har givet anledning til bla. sagen om den tyrkiske pige Songül, som nu har ført til en "særlov" med tilbagevirkende kraft for de børn, der er kommet i klemme i en sådan "kamp" mellem deres egne forældre og de danske myndigheder.

Så kan man diskutere, hvordan reglerne for FS af børn burde være. Men at ansøgningen skal være indgivet og godkendt, før barnet flyttes til Danmark, det synes jeg altså er fuldstændig rimeligt.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.04.2014 09:48:52

Hej John
Jeg synes også du skal have mine erfaringer og synspunkter.

I foråret 2012 inviterede jeg min daværende kæreste (nuværende kone) til Danmark på et turistvisum sammen med hendes 2 sønner der var henholdsvis 5 og 13 år. De kommer fra Thailand.

På dette tidspunkt tog det normalt omkring en uge at få turistvisum til Danmark, men det tog 2½ uge for dem, der var også nogle thailandske og danske helligdage der spillede ind.

I det skriftlige ansøgning angav vi grunden som besøg, men i Bangkok bliver ansøger interviewet af det kontor der tager sig af visumansøgninger og vi forklarede at en af grundene til af drengene skulle med, var at de skulle se Danmark og vurdere om de kunne tænke sig at bo i Danmark, såfremt deres mor og jeg ville gifte os og søge FS.

Mens de var i Danmark blev vi gift og søgte FS. Når man skal søge FS, skal man bruge en del papir og de skal oversættes fra thailandsk til engelsk og derefter godkendes i det thailandske UM og derefter på den danske ambassade. Vi have fået alle dokumenter oversæt og den danske ambassade havde haft alle dokumenter til godkendelse.

Så hvis den danske ambassade var bange for at børnene ville søge FS mens de var i Danmark, så havde de næsten beviset i de oversatte papir.

Børne landede i Kastrup den 12. juni 2012, søgte FS den 25. juni 2012, fik opholdstilladelse den 21. september 2012. Børnene startede i skole efter sommerferien i august 2012.

Jeg er af den overbevisning, at det er bedst børnene er sammen med deres mor, så meget som muligt og afprøve hvorledes det danske samfund fungere, mens det danske system behandler ansøgningen. Det kan derimod være skadende at børnene er i deres hjemland, mens en ”måske” langvarig behandling af ansøgningen pågår.

Jeg mener ligefrem der er en FN konvektion, der beskriver at børn skal have mulighed for samkvem med deres forældre.

Der var lidt om mine erfaringer og synspunkter og så prøv at læse dette indlæg

viewtopic.php?f=6&t=9363&p=55949#p55949

Med venlig hilsen
H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2014 12:08:25

Nu er vi nok ved at bevæge os lidt væk fra spørgerens spørgsmål. Men mht. børnenes mulighed for at være sammen med deres forældre, så er der jo den mulighed, at man kan lade børnene søge opholdstilladelse samtidig med deres far eller mor. Så bliver ansøgningerne også godkendt samtidig, og mor og barn / børn behøver slet ikke at blive adskilt overhovedet.

I dette tilfælde har parret tilsyneladende valgt at lade børnene blive i hjemlandet, selvom deres mor er flyttet til Danmark. Men ønsker nu efter en periode på knap 2 år at hente børnene hertil.

Og dermed har børnene jo så allerede været adskilt fra deres mor i en længere periode. Hvorfor man vel ikke kan sige, at det strider voldsomt mod børnenes tarv, at ansøgningen om FS skal være behandlet og godkendt, før de bliver flyttet til Danmark.

Derimod ville det klart stride mod børnenes tarv at tage dem ud af den skole, hvor de går nu, og flytte dem til Danmark på et visum. Lade dem starte i en dansk skole og så herefter sende dem tilbage til hjemlandet - og dermed væk fra den mor, de lige er blevet genforenet med - når de efter f.eks. 5 måneders sagsbehandlingstid får afslag på FS af den ene eller anden grund.

Det er klart, at hvis ansøgningen om FS bliver godkendt, så strider det ikke mod børnenes tarv, at de opholder sig i Danmark på et visum, medens den bliver behandlet. Men reglerne skal jo også tage højde for de tilfælde, hvor en ansøgning IKKE bliver godkendt. Hvilket desværre ikke er nogen selvfølgelighed bla. pga. den 2-års regel, som trådstarteren selv omtaler.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.04.2014 12:59:08

Hej

Mit indlæg gik mest på at min kone og hendes børn fik turistvisum, selvom det klart lå i papirerne at de ville søge FS, når de var i Danmark.

Så min pointe var, at jeg ikke forstå hvorfor hans kones børn fik afslag, de skulle kun på besøg og selvom konen har snakket med US om at hun godt kunne tænke sig børnene fik en uddannelse i Danmark, så var det kun et besøg de søgte om. I min kones ansøgningen var det betydeligt flere indicere på at de ville søge FS mens de var i Danmark.

Jeg mener IKKE det vil ” stride mod børnenes tarv at tage dem ud af den skole, hvor de går nu, og flytte dem til Danmark på et visum. Lade dem starte i en dansk skole og så herefter sende dem tilbage til hjemlandet - og dermed væk fra den mor, de lige er blevet genforenet med - når de efter f.eks. 5 måneders sagsbehandlingstid får afslag på FS af den ene eller anden grund.”/(i]

Men det er min mening, men det er heller ikke det John vil, men det US tro han vil.

Jeg se sagen, som at US fratage børnene deres mulighed for at komme på besøg i Danmark i deres ferie og se hvorledes Danmark er at leve i og at besøge deres mor, fordi US tro de vil søge FS.

Nu sættes et større arbejde i gang med at søge FS til børnene i gang, hvis børnene så kommer til Danmark, og de af forskellige grunde ikke trives i Danmark, skal de måske retur til deres hjemland, dette kunne måske være afklaret med et besøg først.

Vores den mindste dreng gik 1½ år i klasse med en dreng som ikke trives i Danmark og han er derfor rejst retur til sit hjemland uden moren.

En anden pige i samme klasse kom til Danmark på et turistvisum og moderen var tidligere kommet til Danmark og de søgte FS mens hun var i Danmark, de havde også fået oversæt papirerne og godkendt på ambassaden.

Så når John spørger om, er det normalt at der gives afslag til visum til den ene parts biologiske børn? Hun er moder til børnene. Så kan jeg kun svarer NEJ

Mvh
H_Larsen

Besvar