Hej.
Sagen er den at jeg har en kæreste fra algeriet. Jeg er ikke selv dansker men har permanent opholdstilladelse. (Fra england)
Vi vil meget gerne giftes men er bekymret for om han kan få visum til danmark, pengene er små og han tænker at det er nemmest for os at blive gift i feks tyrkiet da han nemmere kan få visum der til. Men jeg har en masse spørgsmål som jeg håber på nogen kan hjælpe mig med.
1: har det nogen betydning at jeg ikke har dansk statsborgerskab for enten at blive gift i dk eller tyrkiet.
2: er det nemmere for ham at søge opholdstilladse her i dk efter vi er gift hvis vi bliver gift i danmark end i tyrkiet?
3: vi har ikke set hinanden meget i sådan "fysisk form" er det noget man vil se på når han søger om tilladelse til at blive her?
4: er der nogen der ved sådan ca hvor mange dage det tager at blive gift i tyrkiet? Jeg har kun 7 dage, jeg har læst om hvad man skal have med for at blive gift dernede men forstår ikke helt med det papir man skal have med hjem? For man det med det samme? Har ikke mulighed for at blive længere.
5: jeg er pt stadig gift og ved at blive skilt.. Nu ser jeg at man skal have været skilt i 300 dage for at blive gift i tyrkiet!!! Eller gælder det kun tyrkere?
På forhånd tak...
Forvirret og frustreret
-
fundiver199
Re: Forvirret og frustreret
1) Nej.
2) Nej.
3) For visum er det et krav, at I har set hinanden inden for de sidste 12 måneder. Ved familiesammenføring skal det vurderes, at der ikke er tale om et proforma ægteskab. En af de ting, man kigger på her, er ægtefællernes grad af kendskab til hinanden, før de blev gift. Dermed siger jeg ikke, at I får afslag pga. formodet proformaægteskab. Men når du spørger, om det er noget, ”man vil se på”, så må det korrekte svar være ”ja”.
4) Nej det ved jeg ikke.
5) Det ved jeg heller ikke. Men jeg er ikke sikker på, jeg overhovedet kan se det smarte ved at blive gift i Tyrkiet? Umiddelbart var det mere oplagt at blive gift i enten Algeriet eller Danmark. Og så "svært" er det altså heller ikke at søge om et visum til Danmark.
Bemærk at hvis du er britisk statsborger, så gælder de særlige regler om fri bevægelighed i EU, når I er blevet gift. Læs mere om dem under ”rådgivning” ”flytte til Sverige/EU-land”.
2) Nej.
3) For visum er det et krav, at I har set hinanden inden for de sidste 12 måneder. Ved familiesammenføring skal det vurderes, at der ikke er tale om et proforma ægteskab. En af de ting, man kigger på her, er ægtefællernes grad af kendskab til hinanden, før de blev gift. Dermed siger jeg ikke, at I får afslag pga. formodet proformaægteskab. Men når du spørger, om det er noget, ”man vil se på”, så må det korrekte svar være ”ja”.
4) Nej det ved jeg ikke.
5) Det ved jeg heller ikke. Men jeg er ikke sikker på, jeg overhovedet kan se det smarte ved at blive gift i Tyrkiet? Umiddelbart var det mere oplagt at blive gift i enten Algeriet eller Danmark. Og så "svært" er det altså heller ikke at søge om et visum til Danmark.
Bemærk at hvis du er britisk statsborger, så gælder de særlige regler om fri bevægelighed i EU, når I er blevet gift. Læs mere om dem under ”rådgivning” ”flytte til Sverige/EU-land”.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
4) Vælg at tage til Alanya/Antalya, hvor de er vant til at vie turister og man har mulighed for 'fast track' for ellers skal du regne med mindst lige så lang tid som i DK (2-3 uger). Hvis du kan ordne alt oversættelse via konsulatet, før du tager afsted, og din forlovede ligeså, kan I måske nå det på en uge. Ellers må der to besøg til, for man SKAL ansøge personligt om vielse, og man SKAL personligt være til stede ved vielsen. Vielsesattesten får man straks.
5) Det gælder kun for tyrkiske statsborgere.
5) Det gælder kun for tyrkiske statsborgere.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mht. Hvor længe du skal regne med det tager at få alt iorden omkring vielsen skal du ikke regne med at kunne nå det på 7 dage.
Det er egentlig nemt og hurtigt nok at bestille tid til vielsen hvis alle dokumenter vel og mærke er oversat og stemplet hjemmefra men det der kan tage tid er blodprøverne.
Blev selv gift i Marmaris sidste år og her måtte vi udsætte vores vielse 2 dage.
Har dog hørt fra bekendte at man kan være heldig at lægen vil underskrive det relevante dokument inden der er svar på blodprøverne men det ville jeg ikke løbe an på hvis jeg var dig.
Held og lykke
Det er egentlig nemt og hurtigt nok at bestille tid til vielsen hvis alle dokumenter vel og mærke er oversat og stemplet hjemmefra men det der kan tage tid er blodprøverne.
Blev selv gift i Marmaris sidste år og her måtte vi udsætte vores vielse 2 dage.
Har dog hørt fra bekendte at man kan være heldig at lægen vil underskrive det relevante dokument inden der er svar på blodprøverne men det ville jeg ikke løbe an på hvis jeg var dig.
Held og lykke