skal vi skifte til nationale regler nu?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Klipper_K

Re: skal vi skifte til nationale regler nu?

Indlæg af Klipper_K » 08.04.2014 07:10:24

Okay mange tak for din respons.

Så i vores situation skal vi altså søge om PUT i Jan 2016 og Medborgerskab i Nov-Dec 2016.

Jeg har hørt en advokat-fugl synge om at der er 10 måneders ventetid pt. på svar om PUT.

Så hvis vi ikke har fået svar om ens PUT før Nov-Dec 2016, så kan de ikke udstede medborgerskabet før de har besluttet om PUTen, men man kan vel godt søge om medborgerskabet alligevel?

Tilsidst (for prins knud), og jeg er måske tungnem, men jeg forstår ikke hvad det betyder det når Migrationsverket skriver at al tid ikke medregnes - og hvorfor vil det ikke have en betydning for min kone?
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
All tid räknas inte

Om du hade permanent uppehållstillstånd (PUT) eller uppehållstillstånd för bosättning (UT) redan när du reste in i Sverige, får du räkna tiden från den dag du kom hit. Annars räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. Om du först fick nej och sedan lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick ja.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2014 07:15:51

Hvis din kone har været bortrejst fra Sverige i længere tid, tæller den tid ikke med i de fem år. Hvis hun fx har været rejst hjem til hendes eget land i tre eller seks måneder i de forløbne fem år, så kan hun tidligst blive svensk efter fem år og tre eller seks måneder. Man skal udfylde et skema med oplysninger om længerevarende udlandsrejser.

Og nej, der kan ikke bevilges statsborgerskab, førend PUT er bevilget. Så I må vente og tage ansøgningerne en ad gangen.

Klipper_K

Indlæg af Klipper_K » 08.04.2014 07:28:50

Ok. Jeg har faktisk læst, men har ikke kunne finde det på Migrationsverkets hjemmeside igen, at de ikke regner det med, hvor man har rejst over 40 dage væk fra Sverige.

Men det er vel ikke svar på hvorfor de skriver at de først regner tiden fra man har fået udstedt sin UT som jeg har citeret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2014 07:58:21

Den tekst, du citerer, er vist ikke beregnet på sager af jeres type, men på andre tilfælde, fx en udenlandsk studerende, som kommer til Sverige for at studere, forelsker sig og bliver sambo med en person i Sverige. Selvom personen har været fem år i Sverige som studerende, tæller Migrationsverket først fra den dag, hvor ophold er bevilget pga. relation til samboen. Men altså det er ikke relevant for jer, da din ægtefælle jo ikke er kommet til Sverige af andre årsager end netop at bo sammen med dig.

Klipper_K

Indlæg af Klipper_K » 09.04.2014 22:20:54

Hej Skaanebo,

Det kan da godt være at du har ret i at det gælder for andre.
Jeg har fundet citatet under Privatpersoner / Bli svensk medborgare / Medborgarskap för vuxna / Tid i Sverige

og jeg kan se at vi måske har fejllæst siden - og at det kun gælder for statsløse og flygtninge, da vi havde læst All tid räknas inte som en seperat overskrift på, og ikke som en del af regler for flygtninge og statsløse på

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

Det er godt. Tak for det.

:D

Besvar