Hej
Sidste år valgte jeg at tage en pause fra mit studie på Aarhus Universitet, og blive i Kina et år længere. Mit studie er KinaStudier, så det var relevant for mig at blive her et år længere, og forsøge at forstå den kinesiske kultur og forbedre mine sprogkundskaber. For et år siden da jeg først kom til Kina, mødte jeg min kæreste, og vi vil gerne giftes i Danmark i sommeren 2015. Jeg fylder 23 og han fylder 25 når vi bliver gift til næste sommer.
Vi mødtes på universitetet her i Kina, og vi har boet sammen i snart 8 måneder nu. Min kæreste er fra Honduras, og har en bachelor i international relations med en orientering i international commerce.
Jeg er etnisk dansker, og min kæreste er fra Honduras. Vi har begge besøgt både Honduras og Danmark sammen før.
Vi har hørt at det er utroligt svært at få opholdstilladelse i Danmark, mit spørgsmål er; hvad kræver det for en Hondurianer at få opholdstilladelse i Danmark så han kan studere og arbejde der?
Jeg er nødt til at tage tilbage til Danmark her til sommer for at færdiggøre min uddannelse, og vi er nervøse for at det vil blive svært for ham at blive i Danmark efter vi bliver gift til næste sommer.
Vi ved fra hans sidste besøg med mig hos min familie i Danmark, at han ikke behøver visum for at komme ind i landet. Han kan opholde sig i Danmark i 3 måneder efter han kommer ind i landet. Men vi håber at det vil være muligt for os at være sammen i Danmark mens jeg færdiggører min uddannelse, istedet for at skulle gå hvert til sit efter vi er blevet gift.
Har I nogle gode råd til os?
På forhånd tak for hjælpen.
Ægteskab til næste sommer
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ægteskab til næste sommer
At man er visumfri er ikke det samme som at man lettere kan få opholdstilladelse end en, som skal have visum. Man kan stadig kun være 90 dage i DK/Schengen og skal være ude 3 mdr. før man må komme ind igen.
I må kigge på mulighederne for at han kommer ind på en uddannelse, så han kan få studieopholdstilladelse, eller se om han kan finde et job eller blive au-pair.
Læs på http://www.nyidanmark.dk/da-dk om hvilke muligheder der er for opholdstilladelse.
HUSK at man godt må søge om arbejde, mens man er på besøg, men at søge om opholdstilladelse på alt andet grundlag end ægteskab er risikabelt, for man risikerer at pådrage sig en visumkarantæne. Opholdstilladelse skal som hovedregel opnås FØR man ankommer til DK.
I kan i øvrigt næppe gøre jer håb om at få fs, før du er fyldt 24, og I kan først søge når du er 23 1/2 år. Det skal du tænke ind i bryllupsplanerne.
I må kigge på mulighederne for at han kommer ind på en uddannelse, så han kan få studieopholdstilladelse, eller se om han kan finde et job eller blive au-pair.
Læs på http://www.nyidanmark.dk/da-dk om hvilke muligheder der er for opholdstilladelse.
HUSK at man godt må søge om arbejde, mens man er på besøg, men at søge om opholdstilladelse på alt andet grundlag end ægteskab er risikabelt, for man risikerer at pådrage sig en visumkarantæne. Opholdstilladelse skal som hovedregel opnås FØR man ankommer til DK.
I kan i øvrigt næppe gøre jer håb om at få fs, før du er fyldt 24, og I kan først søge når du er 23 1/2 år. Det skal du tænke ind i bryllupsplanerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG