Endring av registreringsgrunnlag.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
student88

Endring av registreringsgrunnlag.

Indlæg af student88 » 31.03.2014 14:17:19

Jeg kom hit som student og min kone medfølgende og fikk da også eu-fs relativt smertefritt.

I det jeg snart ikke har student status lenger, så skal vel jeg registrere et nytt grunnlag, f.ex arbeide, for at min kones ophold fortsatt skal være lovlig?

Nå har jeg imidlertidig ikke noe arbeide. Det har derimot hun. Så har vi kategorien "tilstrekkelige midler", hvor vi har lest at det ikke kan stilles krav til hvor midlene kommer fra, at det kan være et familiemedlem til unionsborgeren - så betyr vel dette at hun kan stå for dette?

Rent økonomisk kan hun forsørge oss, og intensjonen med de forskjellige krav er jo at fs ikke skal føre til flere borgere faller på den danske stat som byrde, så i teorien burde det jo være irrelevant for staten om det jeg som unionsborger eller min kone som betaler utgiftene.

fundiver199

Re: Endring av registreringsgrunnlag.

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:44:12

Du har helt ret. Og i princippet kan man ikke finde noget i reglerne om, at du har "pligt til at registrere nyt grundlag", hvis din kones opholdskort stadig er gyldigt. Og selv er du vel nordisk statsborger og behøver derfor ikke noget registreringsbevis?

Man skal ikke vække sovende hunde og så videre, så ærlig talt synes jeg, I skal spare jer selv og statsforvaltningen for ulejligheden og blot fortsætte med at leve jeres liv som hidtil.

Sørgede du ikke for at blive medlem af A-kasse på dimittendvilkår, da du blev færdig med din uddannelse?

student88

Re: Endring registreringsgrunnlag.

Indlæg af student88 » 01.04.2014 09:32:58

Nei, nettopp. Eneste grunn til at jeg eu-registrerte meg i utgangspunktet var så vi kunne bruke eu reglene for FS istedet for de danske reglene. Jeg tenker egentlig også, at det mest sannsynlig vil gå ubemerket hen at jeg som nordisk borger ikke registrer nytt grunnlag.

Men for å være på den sikre side, så ville jeg høre her inne først. Det verste som kan skje, med å fortsette som før, er vel at de ber meg om å registrere nytt grunnlag? De kan vel ikke hoppe rett over til å si at min kones ophold er ulovlig?

Jo, jeg er registrert i a-kasse. Men det er snakk om avbrytelse av kandidaten, ikke fullførelse, og da bacheloren er i fra Norge så forstår jeg det slik at jeg ikke har rett på dagpenger.

fundiver199

Re: Endring av registreringsgrunnlag.

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 10:33:39

Præcis. Det værste, der kan ske, er at de beder jer om at udfylde nogle nye papirer.....

Besvar