Min kone fra Indonesien, selv er jeg Nordmand, modtog ophold under EU-reglerne for familiesammenføring i 2012. Nu ved jeg at hun ifølge reglerne ikke kan opholde sig udenfor landet mer end nogen måneder i året eller noget deromkring, men hvad med mig?
1) Hvor længe må jeg opholde mig i Norge f.ex, uden at sætte min kones opholdstilladelse i fare? Her er tale om at jeg beholder folkeadresse sammen med hende hele tiden.
2) Nu har hun siden hun kom hit faktisk ikke bare kommet i arbejde, men har også årsløn over beløbsgrensen. Så gør jeg ret i antagelsen, at hun nu kunne "bytte" til arbejdsophold under beløbsordningen uden problem?
Jeg mener at have læst, at i tilfælde f.ex. skilsmisse - så har 3-landsborgeren 2 uger på at vise grundlag for anden type opholdstilladelse. Så da tænkte jeg at hvis mit ophold i et andet land skulle vise sig problematisk, så vil dette lade sig gøre. Men i mellemtiden, kan hun da fortsat arbejde o.l. eller må hun sætte al aktivitet på pause? Det ville jo ikke falde i god smag hos arbejdsgiver...
Håber jer kan informere mig