Tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MOM

Tilbage til Danmark

Indlæg af MOM » 19.03.2014 17:09:10

Hej,

Min mand som er dansker og jeg flyttede til Sverige den 01.01.14. på grund af min opholdstilladelse i Dk var ved at udløbe og, det var desværre ikke muligt at få en forlængelse.
Min mand er folkeregisteret her siden den 01.01.14 og har fået person nummer. Kontrakten for lejligheden står på hans navn og han har også en bankkonto her i Sverige.

Jeg søgte opholdskort den 29.01.14 og venter stadig på svar. Har hørt at det kan tage op til et år før man får svar og det synes vi er lidt for langt at vente på. Derfor tænker vi om mulighed for at flytte tilbage til Danmark.

Er det muligt at søge opholdstilladelse i Danmark selv om jeg ikke har fået svar om opholdskort her?

Jeg har også læst følgende information her i forummet:
Du skal også være opmærksom på, at der stilles et dokumentationskrav. Dvs. du skal dokumentere, at du rent fysisk har opholdt dig i det pågældende land og ikke kun haft en proformaadresse. Det kan du f.eks. gøre ved at fremsende udskrifter af bankkonto, som viser indkøb foretaget i den lokale valuta i et "normalt" omfang, udskrifter af telefonsamtaler, dokumentation for lægebesøg, el- og vandregninger og meget andet.

Som nævnt før har min mand en bankkonto her i Sverige men vi bruger den ikke til at betale regninger (ikke meget i hver fald). Vi bruger mest mit dankort.
Han bruger også et dansk mobilnummer da han også, eller for det meste ringer eller får opkald fra Danmark fordi han arbejder dér og abonnementet hos 3 Danmark koster ikke ekstra når man bor i syd Sverige hvis man ringer eller får opkald fra Danmark, det samme gælder med databrug. Kunne det være problematisk hvis vi søger opholdstilladelse efter EU regler i Danmark?
Vi har andre ting vi kan dokumentere såsom Lejligheds kontrakt, pendlerkort, personnummer, bil i Sverige (ved ikke om det hjælper).

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. :)

Mvh
MOM

skaanebo

Re: Tilbage til Danmark

Indlæg af skaanebo » 19.03.2014 17:55:56

I kan sagtens søge uden at have fået et svensk opholdskort. Og hvis I har dokumentation, som på anden vis bestyrker, at I bor og opholder jer i Sverige, så burde det ikke være noget problem med et dansk telefonabonnement. Hvis myndighederne skulle vælge at slå ned på lige præcis det punkt, kan man jo også bede sit teleselskab om en detaljeret oversigt, hvor man kan se, om opkaldene er modtaget eller foretaget i Sverige eller Danmark.

MOM

Indlæg af MOM » 20.03.2014 09:13:49

Hej igen,

Tak for det hurtige svar! Har lige et par til...

Hvor lang tid skal man bor i et andet EU land, før man kan søge FS efter EU regler i Danmark? Vi har boet her siden d. 01.01.14 og jeg blev folkeregistreret den 29.01.14. Har dog ikke fået opholdskort endnu. Skal vi vente lidt længere eller hvad er smartest?

Skal man ikke have en bolig kontrakt i Danmark når man søger FS efter EU regler? Jeg tænker bare på at vi vil søge mens vi er i Sverige og vente på svar her. Er det en mulighed?

På forhånd tak!

Mvh
MOM

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.03.2014 09:36:09

Tidsperspektivet afhænger også af, om du er arbejdstager i Sverige, studerende i Sverige, eller person med tilstrækkelige midler (fx grænsegænger). For den første gruppe gælder ca. 8-10 uger, for den anden gruppe af personer med tilstrækkelige midler må der nok regnes med et halvt år.

Der stilles ingen krav til bolig i Danmark ved brug af EU-regler. I skal blot kunne folkeregistreres, efter at I er flyttet til Danmark.

MOM

Indlæg af MOM » 20.03.2014 10:34:24

Min mand er grænsegænger, vi skal så vente lidt mere med at søge.

Hvis vi få FS efter EU regler men vi ikke har en bolig i Danmark på det tidspunkt, hvor lang tid skal det gå mellem man få opholdstilladelsen og man flytter til Dk?

Mange tak for hjælpen! :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.03.2014 10:44:52

Man kan søge om forhåndsgodkendelse. Når ansøgningen er imødekommet, har man så 6 måneder til at finde et sted at bo i DK.

MOM

Indlæg af MOM » 20.03.2014 22:12:00

Super! Jeg takker igen! :)

MOM

Indlæg af MOM » 27.08.2014 15:17:16

Hej,

Jeg skriver igen fordi vi tænker seriøst på at flytte tilbage til Danmark. Vi har ventet i 7 måneder nu her i Sverige, og det sker ikke noget! Og selvom jeg har fået job her (jeg er den som søger ophold) og min mand (som er Dansker) arbejder i Danmark, udgifterne er højere end hvis vi boede i Danmark.

Mit spørgsmål er, hvordan kan vi søge om familiesammenføring i Danmark? Jeg har været inde i ny i Danmark hjemmeside, men der er simpelthen så meget at læse at man bliver forvirret (eller det gør jeg i hvert fald).

Jeg ved at det er hos Statsforvaltningen man søger nu, men er i tvivl om...

* Hvilken ansøgnings form skal man bruge?
* Er det den som hedder ansøgningspakke FA1?
* Sker der noget hvis min mand mister sit job når vi flytter tilbage eller også før vi får svar?
* Jeg har ikke fået opholdstilladelse i Sverige endnu men har fået CPR nummer og har også fået job (som meget sandsynligvis slutter om 2 uger), er det noget vi skal oplyse når vi søger i Danmark, eller er det bedre at lade det være?

Jeg håber virkelig der er nogen der læse denne indlæg og kan hjælpe os.

På forhånd tak for hjælpen!

MVH
MOM

MOM

Indlæg af MOM » 28.08.2014 16:36:57

Hej,
Nej, det har jeg ikke, men jeg skal nok gøre det.

Tak for svaret!

Mvh
Mom

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.08.2014 17:09:59

FA1 er danske regler. I skal bruge Statsforvaltningens nye ansøgningsblanket til EU-familiesammenføring med en dansk statsborger. Den ligger på Statsforvaltningens hjemmeside.

MOM

Indlæg af MOM » 18.09.2014 19:34:32

Hej,

Tak for svaret!

Jeg skriver nu igen fordi vi er i gang med at udfylde ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-retten og jeg har nogle spørgsmål.

* Min mand er grænsegænger, skal vi vedlægge dokumentation for at han arbejder i Danmark, da han er her som person med tilstrækkelige midler?

*Jeg har fået arbejde i Sverige (som jeg slutter nu i september), er det en god idé at vedlægge min ansættelseskontrakt som bevis for at jeg har opholdet mig hér sammen med min mand? Har også tænkt på at aflevere kopi af "familie bevis" og "person bevis", dokumenter som er udstedet af skatteverket og hvor det vises oplysninger om ens person nummer, dato for indflytning i landet, osv.

* Hvis regninger såsom, el, varm, husleje, bilforsikring, etc., bliver betalt via netbank og derfor man ikke får en kvittering, er det så nok at printe konto udskriften som bevis?

* Jeg flyttede til Sverige den 01.01.14 (fra København) sammen med min mand. Det var inden min danske opholdstilladelse udløb, men jeg fik person nummer i Sverige først den 29.01.14. Hvilken dato skal jeg så skrive i ansøgningen, i den felt hvor de spørger:

I HVILKE PERIODER HAR DIN ÆGTEFÆLLE OPHOLDT SIG SAMMEN MED DIG I DETTE EU-LAND? (ANGIV NØJAGTIG PERIODE)

Skal jeg oplyse den dato jeg virkeligt flyttede eller den dato der står officielt på papirerne?

Skal vi begge være til sted når vi afleverer ansøgningen eller er det ok at det kun er mig?

Undskyld så mange spørgsmål og hvis jeg spørger dumt men, jeg vil være hel sikker på, at jeg gør det korrekt så processen kan gå hurtigt og så der ikke opstå nogen misforståelse.

Jeg takker mange gange for jeres venlig hjælp!

Mvh
MOM :)

closed1

Indlæg af closed1 » 20.09.2014 07:41:41

Jeg skriver nu igen fordi vi er i gang med at udfylde ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-retten og jeg har nogle spørgsmål.

* Min mand er grænsegænger, skal vi vedlægge dokumentation for at han arbejder i Danmark, da han er her som person med tilstrækkelige midler?

Svar . Ja og dokumentere at han tager frem og tilbage , pendler kort eller andet.

*Jeg har fået arbejde i Sverige (som jeg slutter nu i september), er det en god idé at vedlægge min ansættelseskontrakt som bevis for at jeg har opholdet mig hér sammen med min mand? Har også tænkt på at aflevere kopi af "familie bevis" og "person bevis", dokumenter som er udstedet af skatteverket og hvor det vises oplysninger om ens person nummer, dato for indflytning i landet, osv.

Svar Ja

* Hvis regninger såsom, el, varm, husleje, bilforsikring, etc., bliver betalt via netbank og derfor man ikke får en kvittering, er det så nok at printe konto udskriften som bevis?

Svar Kontoudskrift er nok . Samt kontoudskrift der beviser at i har handlet i Sverige , mad osv.

* Jeg flyttede til Sverige den 01.01.14 (fra København) sammen med min mand. Det var inden min danske opholdstilladelse udløb, men jeg fik person nummer i Sverige først den 29.01.14. Hvilken dato skal jeg så skrive i ansøgningen, i den felt hvor de spørger:

I HVILKE PERIODER HAR DIN ÆGTEFÆLLE OPHOLDT SIG SAMMEN MED DIG I DETTE EU-LAND? (ANGIV NØJAGTIG PERIODE)

Skal jeg oplyse den dato jeg virkeligt flyttede eller den dato der står officielt på papirerne?

Svar . Den dato du virkelige flyttede .

Skal vi begge være til sted når vi afleverer ansøgningen eller er det ok at det kun er mig?
Svar Du kan godt aflevere den selv .

Undskyld så mange spørgsmål og hvis jeg spørger dumt men, jeg vil være hel sikker på, at jeg gør det korrekt så processen kan gå hurtigt og så der ikke opstå nogen misforståelse.

Besvar