Hej ÆUG,
Min mand og jeg er gift, bor i Sverige, og har søgt om svenske regler for 2 år siden. Dvs. til december har vi været her officielt i 2 år (i virkeligheden snart 3 år..), og hans midlertidige opholdsret vil da udløbe. Så vidt jeg har forstået, kan han 30 dage inden dette sker, ansøge om permanent opholdstilladelse?
Men, hvordan er vi stillet når han har fået sin permanente opholdsret?
Jeg står nemlig i den situation, at jeg frygtelig gerne vil flytte tilbage til DK, grundet nogle vigtige studier. Vi er indstillet på at være "pendler-par" over en periode, men spørgsmålet er om dette overhovedet kan lade sig gøre? Må jeg have adresse i DK (Når han har permanent opholdstilladelse i Sverige)?
Og et andet spørgsmål; Forværrer det vores chancer for, at han får permanent opholdsret, hvis vi har fået social støtte af den svenske kommune som gift par?
Mvh Amanda
permanent ophold i Sverige
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: permanent ophold i Sverige
Ja, permanent betyder jo bl.a. at den ikke længere er betinget af jeres ægteskab.
Og nej, det har ingen betydning.
Og nej, det har ingen betydning.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for hurtigt svar 
Jeg går ud fra, at han skal blive boende i Sverige for at kunne ansøge om statsborgerskab, efter at have opnået permanent opholdsret. Har det nogen betydning for om han kan få statsborgerskabet, hvis jeg bor i DK?
Og hvor lang tid efter, at han har fået permanent ophold, kan han ansøge om statsborgerskab?
Jeg har læst mig til, at han skal have boet her 5 år i alt, men har hørt flere der siger noget andet.
Hilsen Amanda
Jeg går ud fra, at han skal blive boende i Sverige for at kunne ansøge om statsborgerskab, efter at have opnået permanent opholdsret. Har det nogen betydning for om han kan få statsborgerskabet, hvis jeg bor i DK?
Og hvor lang tid efter, at han har fået permanent ophold, kan han ansøge om statsborgerskab?
Jeg har læst mig til, at han skal have boet her 5 år i alt, men har hørt flere der siger noget andet.
Hilsen Amanda
Ja, fem år er det, som gælder, medmindre man er gift/sambo med en svensk statsborger eller er statsløs.
Og du bør i sagens natur vente med at flytte til DK, indtil permanent ophold er bevilget i Sverige.
Og du bør i sagens natur vente med at flytte til DK, indtil permanent ophold er bevilget i Sverige.
Ja det er klart. 1000tak for svar!!! Og så lige et sidste spørgsmål; Ved ansøgningen om permanent ophold, kommer man da til interview??