Hej med jer,
Min mands opholdskort er tilegnet på grundlag af at være omfattet af EU- reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere med tilstrækkelige midler.
Jeg var arbejdstager i sverige i godt et år, og har netop lige fået brev fra den svenske pensionsmyndighed om min intjente pension. Bagpå brevet kan jeg læse, at hvis jeg bor udenfor sverige har jeg ret til at få dem udbetalt, men at jeg skal rette henvendelse til en myndighed i DK...Men hvad betyder dette? Er der nogen der kender til reglerne ift dette?
Bliver pengene udbetalt, eller bliver de overflyttet til udbetaling , når jeg går på pension engang???
Nogen der ved noget om dette?.-)
Mange tak
Mvh Janne
Brev fra pension i sverige
Re: Brev fra pension i sverige
Det er nok ligesom i DK, at hvis man flytter udenlands, kan man vælge at få sin pension udbetalt med det samme (mod en afgift til staten, forstås). Man kan også vælge bare at lade pengene stå.
Mange tak for svar.
Dette er nok et utrolig dumt spørgsmål, men er pension ikke en social/offentlig ydelse?
Går det ind under de ydelser, jeg godt må modtage selvom min mand har ret til ophold under tilstrækkelige midler?
Dette er nok et utrolig dumt spørgsmål, men er pension ikke en social/offentlig ydelse?
Går det ind under de ydelser, jeg godt må modtage selvom min mand har ret til ophold under tilstrækkelige midler?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Pension gives efter pensionsloven, ikke aktivloven. Derfor kan du roligt få den udbetalt, hvis du hellere vil have pengene her og nu.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Pension er en del af din løn, så det er dine penge. Du kan se det som en slags tvungen opsparing.