Hvor i Sverige anbefaler i at bo?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Muslimaah07

Hvor i Sverige anbefaler i at bo?

Indlæg af Muslimaah07 » 07.03.2014 21:54:01

Hejsa.. Jeg vil meget gerne flytte til Sverige, hvor vi har i sinde, at min mand skal søge fs. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor det er smartest at søge bolig henne job-mæssigt. Jeg selv er meget fleksibel, hvad placering angår, vi bor i Mellemøsten og jeg studerer online fra Danmark af, så det betyder ikke så meget mht min indkomst, hvor jeg lander i Sverige og er så selvfølgelig heller ikke afhængig af en kort transport tid, dog er det selvfølgelig et plus, da min familie er i Midtjylland. Men det vigtigeste er, at vi kommer et sted hen, hvor der er gode job muligheder for min mand og bolig skal nok heller ikke være så svært at få fingre i deromkring. Hvad siger I herinde?

P.s. Når jeg siger jobs så er det den type jobs som opvasker, rengøringsmand osv. altså ufaglærte jobs og jeg er helt med på jobbene ingen steder hænger på træerne. Jeg selv har meldt mig ind i boligforeninger og meldt interesse for Varberg, Goteborg, Malmo, Landskrona og omegn for alle nævnte byer skyder jeg ved siden af?

fundiver199

Re: Hvor i Sverige anbefaler i at bo?

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2014 09:49:19

Sydsverige hænger generelt lidt i bremsen, og jeg læste for nylig, at der pt. ikke er nogen faggrupper overhovedet, der med fordel kan søge arbejde i Sydsverige frem for København, hvorimod utallige faggrupper med fordel kan søge arbejde i København frem for Sydsverige.

Så Sydsverige er umiddelbart et dårligt sted at bo, og din mand vil have væsentligt bedre jobmuligheder, hvis I bosætter jer i Danmark i Hovedstadsområdet. F.eks. vha. EU-reglerne efter et kortvarigt ophold i Sverige (læs under "rådgivning" "flytte tilbage til Danmark").

Til gengæld har jeg hørt, at der skulle være gode jobmuligheder i Nordsverige altså Haparanda, Kiruna etc. Og også i det meste af Norge. Og endelig er det helt generelt sådan, at jobvæksten i hele Europa sker i de store byer. Så mon ikke også der er ganske udmærkede jobmuligheder i og omkring Stockholm.

fve

Indlæg af fve » 08.03.2014 11:52:30

Fundiver har helt ret, Sydsverige er for tiden ikke videre tilgængelig for arbejdstagere og slet ikke for den type af arbejde som din mand kan varetage. Der er en stor flygtningestrøm fra Syrien som gør det endnu vanskeligere med arbejde og immigrationsmyndigheder mv. Du skriver ikke om i vil vende tilbage til DK, men hvis i vil blive i Sverige for en længere periode så vil jeg anbefale at i tager til Nordsverige. I områderne som Fundiver nævner bliver der investeret mange milliarder kroner over de næste 10 å,r fordi mineindustrien skal udvide deres aktiviteter. Det giver også en mængde nye arbejdspladser, i kan tjekke dem op og se om der er nogle muligheder for din mand.
http://www.boliden.com/http://www.lkab.com/sv/

Muslimaah07

Indlæg af Muslimaah07 » 08.03.2014 22:31:12

Tusind tusind tak, det var også lidt det jeg havde på fornemmelsen faktisk. Vi har ikke tænkt os at flytte til Danmark nej, jeg er selv opvokset i Sverige (Malmø) en del af min barndom/unge år, så jeg har det helt fint med at skulle bo i Sverige igen, da jeg jo taler sproget og synes det er et meget smukt land. Dernæst er jeg under 24 - blot 20 år faktisk, så jeg tror ikke jeg er velkommen i Danmark med min ægtefælle, men der tager jeg måske fejl?
Men mange tak, så er jeg ikke så bange for at søge bolig op nord på - det er mere om manden kan klare kulden hehe :lol: :lol: :lol:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.03.2014 23:28:23

Ved brug af EU-regler er der ingen 24 års regel.

Muslimaah07

Indlæg af Muslimaah07 » 09.03.2014 00:46:48

Wauw den var jeg ikke klar over Skaanebo, det må jeg lige se lidt mere på så, men tror nu alligevel vi gerne vil bo i Sverige selvom der er muligheden med EU-reglerne for Danmark.
Men også da vi allerede har boet sammen 2 år udenfor Sverige, er der jo det med, at han måske kan få sig permenent opholdstilladelse med det samme og det er jo vældig fint, hvis det er. Tusind tak for tipsene i er guldværd herinde, dejligt med muligheder. :mrgreen:

Besvar