På bar bund...

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dansk2014

På bar bund...

Indlæg af Dansk2014 » 27.02.2014 20:34:01

Hej med jer.

Min kæreste og jeg vil gerne giftes - det kommer sandsynligvis til at ske i Spanien, hvor hun bor. Efterfølgende vil jeg gerne have hende hertil. Men jeg kan simpelthen ikke finde hverken hoved eller hale i alle de instanser, der skal involveres.

Jeg er p.t. i kontakt med Københavns Kommune vedr. ægteskab i udlandet. Dét i sig selv er et mareridt. Ventetid og sagsbehandling.

Men når vi nu er blevet gift… Og hun skal til Danmark… Hvem skal jeg tage fat i? Hvilke tilladelser skal hun have? Hvordan kan jeg sikre at alt falder på plads og hvorfor dælen findes der ikke en eneste sagsbehandler, der kan hjælpe med at få tingene til at ske…?

Hun skal ikke forsørges af staten. Det klarer vi selv. Men der er vel ting, der skal være på plads, før hun kan få sygesikringsbevis, adgang til danskundervisning (selvom jeg selv betaler de indledende 40-50 timers intensiv undervisning)…?

Findes der nogen, der kan ridse tingene op for mig, for allerede her i ægteskabsfasen er jeg ved at miste pusten…

Mange tak,

Jimmy

skaanebo

Re: På bar bund...

Indlæg af skaanebo » 27.02.2014 21:27:47

Hvis hun er spanier er det nu slet ikke så svært. Retten til fri bevægelighed gælder for alle EU-borgere i hele EU. Har du set menupunktet rådgivning øverst her på siden?

fundiver199

Re: På bar bund...

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2014 10:01:24

Du skal læse under menupunktet ”rådgivning” ”flytte til Sverige/EU-land”. Hvis din kæreste er spansk statsborger, er Danmark jo for hende et ”EU-land” dvs. et andet EU-land end det, hvor hun er statsborger. Så hun har samme ret til at flytte til Danmark, som du har til at flytte til Spanien.

Du kan hjælpe hende med at være ”person med tilstrækkelige midler” ved at påtage dig at forsørge hende. Det gælder uanset om I er gift eller ej. Læs om udstedelse af registreringsbeviser til EU-borgere her:

www.statsforvaltning.dk

Besvar