Min kæreste skal til Danmark!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Min kæreste skal til Danmark!

Indlæg af Dalajne » 04.08.2008 21:10:56

Hejsa allesammen.

Det er første gang jeg bruger det her forum, da jeg aldrig har haft kendskab til hjemmesiden før. Jeg skal søge om visum til min kæreste, og jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde noget inde på hjemmesiderne omkring visum. Så måske nogle af jer kunne hjælpe mig :-)

Det skal lige siges at det er første gang vi søger om visum.
Min kæreste bor i Alanya, men for at søge om visum skal han til Ankara. Som ligger rigtig langt væk. For han skal vel møde personligt op?

Det er bare rigtig svært for ham at møde op snart, for han arbejder på et hotel hvor han arbejder 24/7 så det ville være rigtig svært for ham at få en fridag. Det vil han først kunne få når sæsonen slutter i oktober/november måned.

Mit spørgsmål er så bare, han skal tage til Ankara for at søge personligt?
vi vil gerne søge hurtigst muligt nemlig, så han kan komme til danmark, imens sæsonen for hotellet er lukket. Er der nogle der har kendskab til hvor lang tid det ca tager, når det er første gang vi søger?

Det ville være dejligt hvis han nemlig kunne komme januar måned, og hvis han nu skal møde personligt op, kan han jo først komme til ankara i november måned. Jeg er 18 år gammel, og Baran min kæreste er 21. Vi har kendt hinanden i mange år, da vi har lejlighed i Alanya. Men synes nu det er på tide at han lærer mit land at kende. Tror i der er nogle problemer i at få visum til ham?

Og lige en ting til, er der en der muligvis vil ligge et invitationsbrev til mig, for jeg har ingen ide om hvad jeg skal skrive osv.
På forhånd tak. Hvis jeg kommer mere i tvivl skriver jeg nok igen!
Mvh Line :-)

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej Line

Indlæg af jerry » 05.08.2008 11:50:52

Hej Line.
Ja din kæreste skal møde op personligt desværre. Han skal medbringe kopi af pas, kopi af dit pas, nüfus papir(kan fåes nede på Belediye ved biografen ved øststranden). Papir fra sit job om at han kan vemnde tilbage til sit job, eventuelt lejekontrakt eller anden dokumentation på bolig. De 2 ansøgningsskemaer til ansøgning om Schengen visum som kan printes ud fra www.nyidanmark.dk. Så skal han medbringe kopi af bankbog hcor der gerne skulle stå lidt penge. I kan eventuelt sætte penge ind på hans konto og så hæve dem når han har været på ambassaden. Når alt er skaffet og afleveret så vil de højst sandsynligt sende papirne til us da han er førstegangs søgende, du vil så blive tilsendt et spørgeskema som du skal udfylde og returnere til us. Da I ikk er gift og din kæreste søger visum første gang så skal du nok regne med at skulle stille en bankgaranti på 54.000, som bliver frigivet hvis Baran rejser hjem rettidigt. Når garantien er stillet så får han visum. Har din kæreste aftjent værnepligt? Hvis han har det og ikk har haft problemer med myndighederne så kan jeg ikk se hvorfor han ikk skulle kunne få visum. Husk at du sammen med spørgeskemaet skal vedlægge dokumentation i form af f.eks. billeder, kopi af telefon regninger eller andre ting der kan dokumentere jeres forhold. Vi boede også i Alanya så de kunne se stemplerne i passet og så sendte jeg 2 billeder.

Schjerbeck

eksempel på mit invitationsbrev

Indlæg af Schjerbeck » 05.08.2008 12:07:21

Invitationsbrev

Til den Danske Ambassade i Moskva

Jeg vil gerne invitere

XXXX XXXXXXX
ADRESSE

XXX’s pasnummer : XXXXXXX

til at komme og besøge mig i Danmark i 14 dage
Hun kommer til at bo hos mig, og jeg sørger for alle udgifter, mens hun er her.
Jeg har talt lidt med udlændingeservice og har ladet mig forstå at brevet skal indeholde følgende oplysninger :

Mit navn og adresse :

Mit Navn
Adresse
Telefon
email

Cpr:
xxxxxx-xxxx

Relation :
Vi er kærester.

Formål:
Endelig at mødes med hinandens familier

Antal dage som besøget varer :
14 dage.

Hvis der er flere oplysninger som i skal bruge, må i mere end gerne ringe eller skrive til mig.

Med venlig hilsen

xxxxxxxxxx

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Hej Line

Indlæg af Dalajne » 05.08.2008 17:15:33

mange tak for svar! det hjalp mig lidt mere på vej :-)

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 05.08.2008 21:09:52

Du skal nok desvaerre forberede dig paa at det kan tage lang tid foerste gang, i vores tilfaelde tog det 4 maaneder. Soerg endelig for at vise dokumentation for at i virkelig kender hinanden, det kan spare jer noget tid.

Held og lykke med det!

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej Dalajne

Indlæg af jerry » 06.08.2008 18:03:31

Hej Dalajne.
Naar i söger fra Tyrkiet, skal du ogsaa skrive din mands id-nummer i invitationen. Du skriver f.eks överst "invitation til Baran(og saa hans efternavn) og saa hans id nummer. Hvis der er andre spörgsmaal maa du endelig spörge. Vi har selv været det hele igennem dernede. Vi boede ogsaa sammen i Tyrkiet

Tulle
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Indlæg af Tulle » 08.08.2008 19:36:58

Vi skrev ikke hans ID nr på invitationen.

så det behøves ikke.. og invitationen skal bare være på dansk.

emre

Indlæg af emre » 26.08.2008 13:08:05

Tulle skrev:Vi skrev ikke hans ID nr på invitationen.

så det behøves ikke.. og invitationen skal bare være på dansk.
har du eller andre her i forumet som har et kopi af invatationsbrevet?

Besvar