afklaring..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lenada

afklaring..

Indlæg af Lenada » 19.02.2014 14:30:28

Hej æug

sp1:
Min ægtefælle og jeg har afleveret ansøgning om FS efter Eu-regler i Sverige, og går nu at venter på det. Men hvilke muligheder har vi for at flytte tilbage til DK, efter ansøgningen er behandlet? Altså hvordan vil min mands kommende permanente ansøgning efter fem år påvirkes. Hvis vi flytter til DK, skal min mand så ansøge om permanent ophold i DK eller Sverige?

sp2: Vi overvejer også at skifte regelsæt løbende fra eu-regler til svenske nationale regler. Hvis min mand får ophold via svenske nationale regler, hvilke muligheder har vi så for at flytte tilbage til DK? Kan min mand godt ansøge om permanent opholdstilladelse efter to år, samt svensk statsborgerskab efter fem år, hvis vi flytter tilbage til DK?

på forhånd tak :)

fundiver199

Re: afklaring..

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2014 15:31:42

Lenada skrev:Min ægtefælle og jeg har afleveret ansøgning om FS efter Eu-regler i Sverige, og går nu at venter på det. Men hvilke muligheder har vi for at flytte tilbage til DK, efter ansøgningen er behandlet?
Læs under "rådgivning" "flytte tilbage til Danmark".
Lenada skrev:Altså hvordan vil min mands kommende permanente ansøgning efter fem år påvirkes.
Han kan og skal søge om permanent EU-opholdskort, når han har boet 5 år sammenhængende og lovligt i det samme EU-land.
Lenada skrev:Hvis vi flytter til DK, skal min mand så ansøge om permanent ophold i DK eller Sverige?

I DK naturligvis.
Lenada skrev:sp2: Vi overvejer også at skifte regelsæt løbende fra eu-regler til svenske nationale regler. Hvis min mand får ophold via svenske nationale regler, hvilke muligheder har vi så for at flytte tilbage til DK?
De samme muligheder.
Lenada skrev:Kan min mand godt ansøge om permanent opholdstilladelse efter to år, samt svensk statsborgerskab efter fem år, hvis vi flytter tilbage til DK?
Nej naturligvis ikke. Så bor han jo slet ikke i Sverige. Derimod kan han søge om permanent EU-opholdskort i Danmark og om dansk statsborgerskab, når/hvis han opfylder betingelserne herfor.

Lenada

Indlæg af Lenada » 20.02.2014 08:09:41

fundiver..tusinde tak.
Jeg har også lige et andet spørgsmål. Har min ægtefælle overhovedet nogle muligheder for at gå i svensk sprogskole, i Sverige, når han indtil videre er her via eu-regler på den svenske stats regning? Samt skal han vente på at han fysisk har eu-opholdskort i hånden, før han kan starte på sprogskole evt? :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2014 09:00:03

Prøv at kontakte sprogskolen og spørg. Men I kan jo også tage forbi Skatteverket og forsøge at skaffe ham et svensk personnr., inden han får sit opholdskort. Med personnr. er der i hvert fald ingen problemer.

Lenada

Indlæg af Lenada » 20.02.2014 09:15:24

vi har allerede ansøgt om personnr. for ca. to uger siden og går og venter på det. Men jeg troede bare ikke at man via eu-reglerne havde ret til "gratis" at gå på sprogskole.
- Og lige noget andet..får man egentligt en smule penge for at deltage i sådan et sprogforløb..mente bare jeg havde hørt noget om det hmm?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2014 09:31:29

Nej, penge får man da absolut ikke! Men man tilbydes GRATIS undervisning.

Og ja, for at få gratis undervisning, skal man bevise, at man har gjort brug af EU-retten i form af fx at være folkeregistreret eller at have et svensk opholdskort.

Dem som du har hørt får penge for at deltage i sprogundervisning er i Sverige under svenske regler og får enten socialhjælp og/eller bonus for beståede prøver.

Besvar