So what now???
-
fundiver199
Som et PS til det med at blot at søge arbejde i et andet EU-land, så vil det være oplagt for en arbejdsløs at benytte denne metode.
Her kan man jo f.eks. sige, at man efter forgæves at have søgt job i DK i 3 måneder ønskede at prøve lykken i et andet EU-land. Man har som arbejdsløs ret til at tage sine dagpenge med sig til et andet EU-land i 3 måneder, hvis formålet med flytningen er at søge job.
Efter en måned eller 2 kan man jo så være så "heldig", at man finder sig et job hjemme i Danmark, og så flytter man selvfølgelig tilbage til DK igen, da det vigtigste af alt jo er, at man så hurtigt som muligt bliver selvforsørgende.
Jeg tror faktisk, at det vil være særdeles svært for de danske myndigheder at give afslag på en ansøgning om FS efter EU-reglerne, hvis man gennemfører et forløb a`la ovenstående. Og siger de alligevel nej, så vil Danmark stensikkert tabe en efterfølgende sag ved EF-domstolen med piber og trommer.
Siger man derimod selv et fuldtidsjob i Danmark op for at blive "jobsøgende" i et andet EU-land, så siger det sig selv, at ens sag alt andet lige står en del svagere.
Her kan man jo f.eks. sige, at man efter forgæves at have søgt job i DK i 3 måneder ønskede at prøve lykken i et andet EU-land. Man har som arbejdsløs ret til at tage sine dagpenge med sig til et andet EU-land i 3 måneder, hvis formålet med flytningen er at søge job.
Efter en måned eller 2 kan man jo så være så "heldig", at man finder sig et job hjemme i Danmark, og så flytter man selvfølgelig tilbage til DK igen, da det vigtigste af alt jo er, at man så hurtigt som muligt bliver selvforsørgende.
Jeg tror faktisk, at det vil være særdeles svært for de danske myndigheder at give afslag på en ansøgning om FS efter EU-reglerne, hvis man gennemfører et forløb a`la ovenstående. Og siger de alligevel nej, så vil Danmark stensikkert tabe en efterfølgende sag ved EF-domstolen med piber og trommer.
Siger man derimod selv et fuldtidsjob i Danmark op for at blive "jobsøgende" i et andet EU-land, så siger det sig selv, at ens sag alt andet lige står en del svagere.
-
kristinegarn
Fælles sagsanlæg
Hej
Er der ved noget om der nogle I denne forening, der har tænkt sig at sagsøge udlændingeservice/integrations ministeren?
Jeg er selv gift med en Tyrkisk mand og vi har været tvunget til at bo i Sverige igennem 3 år pga. diverse fortolkninger af reglerne på området. Vi er derfor meget interesserede i at lægge sag an samt forsøge at få erstatning for de 2½ års tabte arbejdstid og løn min mand har mistet i Sverige.
Vil desuden høre, om der er nogen der kender noget til EU-lovgivningen mht. studerende? Jeg var nemlig studerende ved et universitet i Danmark, da vi blev tvunget til Sverige.
På forhånd tak for hjælpen
Bedste hilsner til alle
Kristine
Er der ved noget om der nogle I denne forening, der har tænkt sig at sagsøge udlændingeservice/integrations ministeren?
Jeg er selv gift med en Tyrkisk mand og vi har været tvunget til at bo i Sverige igennem 3 år pga. diverse fortolkninger af reglerne på området. Vi er derfor meget interesserede i at lægge sag an samt forsøge at få erstatning for de 2½ års tabte arbejdstid og løn min mand har mistet i Sverige.
Vil desuden høre, om der er nogen der kender noget til EU-lovgivningen mht. studerende? Jeg var nemlig studerende ved et universitet i Danmark, da vi blev tvunget til Sverige.
På forhånd tak for hjælpen
Bedste hilsner til alle
Kristine
Kære Kristine
der er mange. kontakt evt. bestyrelsen@aegteskabudengraenser.dk
der bliver fællesmøde for medlemmer d.14.sept. i KBH
Nærmere detaljer om mødet bliver annonceret...
der er mange. kontakt evt. bestyrelsen@aegteskabudengraenser.dk
der bliver fællesmøde for medlemmer d.14.sept. i KBH
Nærmere detaljer om mødet bliver annonceret...
-
Korsridderen274
hej
Tak for informationen.
som jeg sagde jeg har en ejerlejlighed her på mit og min fars navn.
Jeg har fundet en lejlighed i malmå.
skal der ikke nogen med mit lejlighed her hvis jeg flytter til sverige.
sprøge de om hvordan du kan klar dig med to husleje.
jeg er lidt forvirret
skal jeg tage min lejle kontrakt og tager til folkeregisteret i malmå og sige jeg bor på dette adresse.
ikke lidt men meget forvirret
Hjælp TAK
MVH
Tak for informationen.
som jeg sagde jeg har en ejerlejlighed her på mit og min fars navn.
Jeg har fundet en lejlighed i malmå.
skal der ikke nogen med mit lejlighed her hvis jeg flytter til sverige.
sprøge de om hvordan du kan klar dig med to husleje.
jeg er lidt forvirret
skal jeg tage min lejle kontrakt og tager til folkeregisteret i malmå og sige jeg bor på dette adresse.
ikke lidt men meget forvirret
MVH
I henhold til det Fundiver199 skriver ovenfor, har jeg et spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med; jeg er på barsel frem til maj 09 og modtager barselsdagpenge fra kommunen. Jeg er gift med en tyrkisk mand, som kommer herop på turistvisum i januar måned (hvis alt går vel).
Planen er så, at vi sammen med vores lille datter flytter til sydslesvig eller sverige og lejer et værelse i den periode det er nødvendigt*, før at vi kan tage tilbage til DK og søge om FS (selvfølgelig inden de 3 måneders turistvisum udløber!)
Det jeg vil spørge om, er, om barselsdagpengemodtagere har den samme mulighed som arbejdsløse?
Dvs. om jeg kan tage til sverige/sydslesvig med mine kære, og modtage mine barselsdagpenge mens jeg søger arbejde dér - indtil jeg "pludselig" finder et arbejde i DK hvorefter vi så tager tilbage hertil og søger om FS.
Håber mit spørgsmål er til at forstå!
Og så vil jeg også lige spørge om nogen ved om man kan beholde sin lejlighed her i DK hvis man flytter sin folkeregisteradresse (jeg bor TIL LEJE)
På forhånd mange tak
*Er det 2-10 uger, man skal arbejde/søge arbejde i et andet EU-land?
Planen er så, at vi sammen med vores lille datter flytter til sydslesvig eller sverige og lejer et værelse i den periode det er nødvendigt*, før at vi kan tage tilbage til DK og søge om FS (selvfølgelig inden de 3 måneders turistvisum udløber!)
Det jeg vil spørge om, er, om barselsdagpengemodtagere har den samme mulighed som arbejdsløse?
Dvs. om jeg kan tage til sverige/sydslesvig med mine kære, og modtage mine barselsdagpenge mens jeg søger arbejde dér - indtil jeg "pludselig" finder et arbejde i DK hvorefter vi så tager tilbage hertil og søger om FS.
Håber mit spørgsmål er til at forstå!
Og så vil jeg også lige spørge om nogen ved om man kan beholde sin lejlighed her i DK hvis man flytter sin folkeregisteradresse (jeg bor TIL LEJE)
På forhånd mange tak
*Er det 2-10 uger, man skal arbejde/søge arbejde i et andet EU-land?
-
fundiver199
Det er der vist ingen, der rigtig ved endnu, da det givetvis kun er meget få - om overhovedet nogen - som har forsøgt at gøre sådan. Risikoen kan være, at de danske myndigheder vil påstå, at du så ikke reelt har haft din erhvervsmæssige hovedindtægt i Sverige. Men jeg er ude i rene gætterier her, det vil jeg gerne understrege.Korsridderen274 skrev:Må jeg ikke arbejde i min ferie, og stadig have mit faste job i Danmark?
Problemet er jo, at èt er, hvad der står i EU´s regler, men noget helt andet er, hvilke tolkninger, den danske regering kan finde på for at få sin vilje.
Nej det er ligegyldigt. Du må gerne arbejde som atomfysiker i Danmark, herefter som jordbærplukker i Sverige og endelig igen som atomfysiker i Danmark. Arbejdets art har ingen betydning for retten til fri bevægelighed. Det kan selv den danske regering umuligt tolke sig ud af.Korsridderen274 skrev:Skal det job, jeg for efter at have arbejdet i Sverige, være det samme som det jeg efterlader i Sverige?
Ja. Det afgørende er, hvor du er tilmeldt folkeregisteret, ikke hvor du ejer eller lejer diverse boliger. Har du en lejebolig i DK skal du dog undersøge med din boligforening, om du må lade denne stå tom eller alternativt fremleje den, hvis du i en periode bor i udlandet. Det er boligforeningens regler, der evt. kan give problemer her, ikke reglerne om fri bevægelighed.Korsridderen274 skrev:Må, jeg beholde min lejelighed, imens jeg arbejder i et andet eu land?
-
fundiver199
Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg ved det faktisk ikke. Du kan dog helt sikkert stoppe din barsel, flytte til Sverige, og begynde at søge job - medens du lever af opsparede midler.Papatya skrev:Det jeg vil spørge om, er, om barselsdagpengemodtagere har den samme mulighed som arbejdsløse?
Håber mit spørgsmål er til at forstå!?
Som skrevet i ovenstående svar er det noget, du skal snakke med din boligforening om. Det er deres regler og ikke dansk eller EU-lovgivning, som der evt. kan blive problemer med der.Papatya skrev:Og så vil jeg også lige spørge om nogen ved om man kan beholde sin lejlighed her i DK hvis man flytter sin folkeregisteradresse (jeg bor TIL LEJE)
Der findes ingen nedre tidsgrænse. Ifølge "pålidelig kilde" stammer de 2 uger tilbage fra et møde i 2001 eller 2002, hvor Torben Wilken fra Dansk-Nordisk Modstandsforening deltog. Og hvor han gjorde politikerne opmærksomme på, at EU-reglerne om fri bevægelighed betød, at en dansker fik status som EU-borger i samme øjeblik, han krydsede den danske grænse. Man diskuterede så, hvor længe han skulle opholde sig på den anden side af grænsen, og en politiker eller regeringsjurist sagde ifølge Torben Wilken: "Jamen Wilken, da vel i det mindste 2 uger så"????Papatya skrev:Er det 2-10 uger, man skal arbejde/søge arbejde i et andet EU-land?
De 10 uger stammer tilsvarende fra èt eller andet, som vistnok Håndværksrådet har skrevet engang.
Man skal dog have været "reelt udrejst" af Danmark, og det kan måske være lidt svært at overbevise nogen om, at dette er tilfældet, fordi man har "boet" 24 timer i Tyskland og sendt en enkelt jobansøgning.
Vær i øvrigt opmærksom på, at Danmark stadig ikke overholder EU-direktivet på dette punkt.
Hvad jeg skrev handler om de rettigheder, vi faktisk HAR som EU-borgere, ikke om de danske myndigheders praksis. De giver stadig ulovlige afslag til danskere, som "kun" har søgt job i udlandet, og man vil derfor være nødt til at gå til domstolene og vente i måske årevis på at få sin ret.
Jeg anbefaler derfor at forsøge at finde et reelt job i stedet for at kun at søge job. Hvad angår Danmarks overholdelse af EU-lovgivning har vi desværre rendyrkede banan-republik tilstande.