opholdstilladelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leaolsen

opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af Leaolsen » 14.02.2014 01:06:52

Hej!
Min mexicanske kaereste og jeg oensker at rejse til Sverige og bo under de svenske nationale regler. Jeg er blevet raadgivet til at gaa ind paa Migrationsverkets hjemmeside, men jeg kan simpelthen ikke finde det punkt, der skulle handle om opholdstilladelse - kun om statsborgerskab, arbejdstilladelse osv. Er nogen der kan hjaelpe mig her?

En anden ting: Da min kaereste og jeg ikke er gift, og derfor er noedsaget til at vaelge opholdstilladelse efter de svenske nationale regler - betyder det saa at min kaereste skal vaere i Mexico i al den tid det tager at behandle sagen, eller kan min kaereste besoege mig i Danmark imens det staar paa?
Mvh Lea Olsen

fundiver199

Re: opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2014 07:25:08

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

Han kan ikke besøge dig i Danmark, da du jo skal være bosat i Sverige for, at han kan blive familiesammenført med dig. Og ja han skal søge fra sit hjemland og vente der, til ansøgningen er godkendt, hvilket kan tage op til cirka 12 måneder.

Da han er visumfri, vil han i princippet godt kunne besøge dig i Sverige. Men han bliver kaldt til samtale på ambassaden i Mexico, og så er det jo mindre praktisk, hvis han befinder sig i Sverige på det tidspunkt.

Den langt hurtigere løsning er, at I gifter jer og benytter jer af retten til fri bevægelighed i EU. Så har han EU-opholdsret med det samme.

Besvar