Turistvisum - Krav til vært

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
min

Turistvisum - Krav til vært

Indlæg af min » 12.02.2014 14:04:10

Jeg har i noget tid snakket med en pige der arbejder i Rusland. Hun er Bulgarsk statsborger og har siden fået moldavisk pas også grundet sin stedfar. Vi har aftalt at hun kommer og besøger mig i Danmark hvilket skulle være lige til da hun jo er EU-borger og ikke behøver visum. Sagen er dog den at hun skulle have fornyet passet og det nu ligger hos de bulgarske myndigheder som regner med at det er færdig omkring den 10. april. Så vi tænkte på at bruge hendes moldaviske pas og søge et Schengen-turistvisum da Moldova er placeret i det lette del af immigrationslande-gruppen. Her står

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

"Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der normalt visum, uanset hvem man ønsker at besøge. Der skal være en vært for besøget, men det er altså ikke en betingelse, at ansøger har en bestemt tilknytning til værten i Danmark."

Dette lyder anderledes end den strengere gruppe hvor kærester skal have et etableret forhold inden og altså at have mødt hinanden før.

Hvis det er rigtigt forstået så er det altså ikke et decideret krav at vi har mødt hinanden før. Det burde være nok at lave en invitation hvor jeg er vært for hende og angiver vores relation til at vi er venner. Er det korrekt forstået?

Jeg ringede til udlændingestyrelsen, men damen ønskede ikke at svare på spørgsmålet.

fundiver199

Re: Turistvisum - Krav til vært

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2014 15:05:50

Ja det er korrekt.

min

Re: Turistvisum - Krav til vært

Indlæg af min » 12.02.2014 15:21:46

fundiver199 skrev:Ja det er korrekt.
Tak for svaret :)

Besvar