Giftes med 23 årig kæreste fra Brasilien

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hansenc4

Giftes med 23 årig kæreste fra Brasilien

Indlæg af Hansenc4 » 30.01.2014 22:28:50

Hej

Jeg har nu været sammen med med min kæreste fra brasilien i 6 mdr.
vi er så glade for hinanden at jeg har friet til hende og hun sagde ja :)

Problemet er som følger:
Hun er 23 år
Er her på au pair visum

Hvad kan vi gøre, jeg er selv 30 år og er dansker
Vi er villige til at flytte til sverige, da jeg bor og arbejder i kbh. så er der ikke så langt.
hvad er reglerne der?

Hun føler sig totalt fortabt og vil ikke hjem til Brasilien igen.
Hun er igang med at læse dansk og skal op til dansk prøve til juni i år

håber der er nogen som kan hjælpe

bedste hilsner Hansenc4

fundiver199

Re: Giftes med 23 årig kæreste fra Brasilien

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2014 10:53:15

Kære Hansen

Start med at gå op under menupunktet ”rådgivning” og læs ÆUG´s vejledning om familiesammenføring. Mht. 24-års reglen kan man søge, når begge ægtefæller er fyldt 23½ år. Så træder opholdstilladelsen bare først i kraft, når hun fylder 24. Men indtil da kan hun opholde sig i Danmark på processuelt ophold uden ret til at arbejde.

Så afhængig af det præcise tidspunkt for hendes visums udløb, kan I evt. udsætte brylluppet og lade hende fortsætte som au-pair, indtil hun er fyldt 23½ år. Det vil umiddelbart være den nemmeste løsning.

Hvad angår reglerne for at bosætte sig i Sverige, skal du læse under ”rådgivning” ”flytte til Sverige/EU-land” og ”flytte tilbage til Danmark”. Men ja som dansk statsborger kan du sagtens indrette dig som grænsegænger i Øresundsregionen. Det er der ret mange andre danskere og svenskere, der allerede har gjort, både med og uden udenlandske ægtefæller.

Hansenc4

Indlæg af Hansenc4 » 05.02.2014 19:00:47

Tak for svaret.
Jeg synes det hele virker indviklet og snørklet.
Jeg synes der er mange modstridende meninger og regler.
Jeg har læst at færre og færre får lov til at vende tilbage til Danmark, dvs de får afslag på ægtefællens opholdstiladelse, nogen der ved om det passer?
Jeg ønsker ikke at bo i Sverige længe, da jeg elsker Danmark og min Kæreste også elsker Danmark.
Hun han noget af en uddannelse som sygeplejske(fra Brasilien) og vil gerne læse videre i Danmark, ved i om hun må studerer i Danmark og have ret til su eller skal man betale? (altså hvis hun selvfølgelig har fået opholdstilladelse)

Er der nogen som har erfaringer med at flytte til Sverige og tilbage, som kan give nogle pratiske oplysninger??

Mvh
Hansen C4

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.02.2014 20:25:15

Har du også læst, at der er flere og flere som har fået opholdstilladelse? At der skulle være FÆRRE, som får afslag på fs har jeg ikke set noget om ...

Men hvorfor holder du fast i Sverige? Du skriver ikke, hvornår din kæreste fylder 23 ½, men der er vel ikke så længe til igen, det kan da højst være 6 mdr?!

Medmindre du har modtaget kontanthjælp inden for de seneste 3 år eller der er andre krav, du ikke opfylder, så er der vel ingen grund til at I tager den omvej?
mh
Rådgiver for ÆUG

Hansenc4

Indlæg af Hansenc4 » 05.02.2014 20:49:06

Hej Mh
Har fundet ud af at det var et gammelt indlæg, beklager.
Ja det er rigtigt har også lige læst at flere får FS. det er jo dejligt :)
Der er 5 mdr til at hun fylder 23½, så ja der er ikke så langt dertil, men hun ønsker ikke at arbejde som aupair længere, da hun ikke bliver behandlet efter reglerne og gerne il videre med sit liv og få sin udd. gjort færdig, så hun kan få et rigtigt job.

Ved i om hun evt. kan få lavet sit au pair visum lavet om til et turist visum (90 dage) uden problemer, for så går jeg udfra at man kan være sammen og blive gift og søge om fs. samtidigt. i turist visums perioden!
Og så kan hun droppe sit au pair job tidligere end de 5 mdr. som der til hun bliver 23½!

Nej har aldrig modtaget kontanthjælp eller andre sociale ydelser og har en chefstilling, så der burde ikke være de store problemer.

angående bankgarantien, så er den stadig på de der ca. 50.000 kr ik?

Mvh
Hansenc4

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.02.2014 11:27:19

Hun kan IKKE få ændret sin opholdstilladelse til et turistvisum, nej.

Hun og du kan finde oplysninger om hendes muligheder her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsm ... u_pair.htm

Bl.a. står der:"Kan au pair-personen skifte værtsfamilie?
Ja, men han/hun skal ansøge om en ny opholdstilladelse. Au pair-personen må ikke begynde som au pair hos den nye familie før, han/hun har fået den nye opholdstilladelse. Au pair-personen må dog gerne flytte ind som gæst hos den kommende værtsfamilie. Det anbefales, at den nye værtsfamilie tager referencer hos den/de tidligere værtsfamilier, før au pair-kontrakten underskrives. Hvis den nye familie er i tvivl om, hvor lang tid en au pair har tilbage af de maksimale 24 måneder, anbefales det, at au pair-personen fremviser sit pas eller opholdskort."

Hun kan altså prøve at finde en anden værtsfamilie, men det bliver nok svært, da hun jo ikke kan være au-pair efter at I bliver gift.

I princippet kan hendes opholdstilladelse inddrages, så snart hun forlader sin værtsfamilie. I praksis sker det ikke lige dagen efter, men I skal ikke regne med at der går 5 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.02.2014 12:04:39

Men derimod kan hun godt forlade Schengenområdet og herefter søge om et visum til op til 90 dage med henblik på at besøge dig. I den forbindelse er det værd at bemærke, at perioder tilbragt i Danmark med dansk opholdstilladelse (f.eks. som au-pair) ikke længere skal regnes med, når man tæller "schengendage". Så et visum til op til 90 dage vil kunne udstedes straks efter, at hun har forladt Schengen.

Så hun kan f.eks. rejse hjem i 2 måneder og herefter vende tilbage på et visum, når hun er 23 år og 3 måneder gammel.

Hansenc4

Indlæg af Hansenc4 » 06.02.2014 15:38:09

Ok, men alt dette vil vel være lige gyldigt hvis vi nu siger at vi bliver gift, når hun fylder 23½ år og lige derefter søger fs. for så kan hun jo opholde sig her imens sagen bliver behandlet og hvis vi så bliver fs. så er der vel ingen problemer?

Igen tak for hjælpen :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.02.2014 20:28:56

Nemlig, så du må se om du ikke kan overtale hende til at bide tænderne sammen og holde ud lidt endnu. 5 måneder er ikke ret meget i forhold til resten af jeres liv, som det jo er meningen I skal tilbringe sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar