Hej,
1) Hvis man er grænsegænger - hvem er det så man skal kontakte for at få styr på sine skatteoplysninger når man har indkomst fra Danmark og bopæl i Sverige?
2) Hvordan foregår det med at tage til egen læge i Sverige? Hvis man fx er forkølet, hvor skal man så gå hen? Og hvad skal man så fremvise? Forstår ikke rigtigt proceduren.
Skat + egen læge
Re: Skat + egen læge
1) skat Øresund i København/sluseholmen.
2) du skal oplyse svensk personnr. i Sverige og vise id. Hvis du er grænsegænger kan du også vælge at gå til læge i DK. Så skal du fremvise det særlige sundhedskort, som udstedes af borgerservice i arbejdskommunen.
2) du skal oplyse svensk personnr. i Sverige og vise id. Hvis du er grænsegænger kan du også vælge at gå til læge i DK. Så skal du fremvise det særlige sundhedskort, som udstedes af borgerservice i arbejdskommunen.
Jeg går og venter på mit svenske personnummer, men jeg har ikke planer om at få ID-kortet også. Så er det Danmark som er en mulighed. Det sundhedskort der er tale om, er det det blå sygesikringsbevis som jeg skal bede min arbejdskommune om at sende til mig?
Nej, det blå skal bruges ved rejser i EU. Det særlige sundhedskort for grænsegængere er gult.
Til svensk læge kan du vise dansk pas, kørekort eller lignende og så blot oplyse om dit svenske nr.
Til svensk læge kan du vise dansk pas, kørekort eller lignende og så blot oplyse om dit svenske nr.