... og jeg har meldt min flytning til Skatteverket. Jeg fik et stempel på den formular jeg fik afleveret om " Anmälen Flytning til Sverige " og blev spurgt om mit fulde navn nu stod på postkassen, hvilket jeg svarede ja til. Så vil du modtage dit personnummer med posten og vil evt. blive bedt om flere dokumenter blev der sagt.
Jeg har samtidig købt et JOJO-kort ( til transport).
Jeg er arbejdstager i Danmark - fuldstidsansat og pendler derfor til dagligt mellem arbejdsplads og bopæl.
Jeg bor i en fremlejet lejlighed, hvor lejekontrakten er fastsat til 6 måneder pr. gang, med evt. forlængelse. Denne lejekontrakt tog Skatteverket også en kopi af sammen med formularen.
Jeg har nu en alm. tilværelse i Sverige.
Jeg var forbi Nordea i Sverige for at åbne en svensk konto. Jeg skulle først få mit personnummer fra Skatteverket før de kunne oprette mig i deres system blev der sagt. Så det skal jeg vente på.
Jeg har derfor måtte betale min husleje og depositum fra min danske Nordea konto - det håber jeg ikke har en dårlig indvirkning på mit reelle ophold i Sverige for jeg har også handlet ind i et supermarked i Danmark også?
Min kæreste bor ikke sammen med mig, men opholder sig i sit hjemland. Vi ønsker at blive gift i Danmark - men for at jeg kan blive gift i Danmark, skal jeg have min civilstandsattest fra Skatteverket - men dette er først muligt når jeg får mit personnummer.
Min kæreste skal indenfor de 6 måneder jeg har denne faste lejekontrakt besøge mig og opholde sig sammen med mig i en kort tid for derefter at vende hjem og afslutte sine studier.
Et af mine spørgsmål er derfor - hvornår er det mest logisk at søge om opholdskort ved EU-reglerne til Danmark? Jeg ved at man allerede kan efter 3 måneders ophold i et EU-land, men når man tager den 6-måneders sagsbehandling i betragtning kan det vel muligt tage lidt længere tid, og da han ikke er her i perioden er jeg i tvivl om hvorvidt vi kan søge/aflevere ansøgningen uden at han er her imens?
Det er mine spørgsmål.