hjælp

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sascha

hjælp

Indlæg af sascha » 27.01.2014 22:27:13

Vi har fået fs og jeg har et særbarn.
Jeg er blevet opsagt arbejde grundet sygdom og er nu på sygedagpenge.

Da jeg nu er gift bortfalder børnetilskudet.
og jeg kan ikke se hvordan vi kan klare os.

Han starter skole, og har ikke arbejde.

Hvordan gør jeg med fradrag, kan jeg hente noget her?

H_Larsen

Re: hjælp

Indlæg af H_Larsen » 29.01.2014 09:15:34

Hej

Du skal henvende dig til skat

Så for du et fradrag på ca 42. 000 og dette giver ca 15-16.000 mere om året udbetale

hilsen
Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2014 10:16:13

Hvis du har et særbarn, er der vel dispenseret fra kravet om selvforsørgelse? Og I har heller ikke stillet bankgaranti? I så fald kan din mand jo om nødvendigt søge om kontanthjælp fra kommunen, hvis I lever op til de almindelige betingelser herfor, uden at I behøver frygte for, at det får konsekvenser for opholdstilladelsen.

sascha

Indlæg af sascha » 31.01.2014 12:18:01

fundiver199 skrev:Hvis du har et særbarn, er der vel dispenseret fra kravet om selvforsørgelse? Og I har heller ikke stillet bankgaranti? I så fald kan din mand jo om nødvendigt søge om kontanthjælp fra kommunen, hvis I lever op til de almindelige betingelser herfor, uden at I behøver frygte for, at det får konsekvenser for opholdstilladelsen.

Jamen jeg har været så bange for, at søge kontanthjælp, hvis det har konsekvenser af at han ikke kan blive permanent.

Vi har fået fs uden at stille økonomisk sikkerhed.

Kan vi godt søge kontanthjælp til ham? Han har fået tilladelse til at blive i 2 år. Derefter siger udlændningestyrelsen, at han skal søge igen.

Hjælp os..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2014 13:05:33

Hvis der ikke er stillet krav om selvforsørgelse, kan det selvfølgelig ikke få konsekvenser for opholdstilladelsen, at han modtager kontanthjælp. Så skulle det være fordi, der ikke længere er grundlag for dispensationen, f.eks. fordi det barn, der er årsag til den, er udvandret til udlandet med sin far, er fyldt 18 år eller er afgået ved døden.

Men selv da er det meget usædvanligt, at man begynder at stille nye krav, der ikke er stillet ved meddelelse af den første opholdstilladelse. Og man kan naturligvis slet ikke inddrage en opholdstilladelse på baggrund af noget, der ikke er stillet vilkår om. Man kan højest stille et nyt vilkår, når der søges om forlængelse.

Derimod er det rigtigt, at der også i reglerne for permanent opholdstilladelse (PUT) er et krav om ingen modtagelse af kontanthjælp i sidste 3 år, før der søges om PUT:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... hjaelp.htm

Men der er jo også et krav om 3 års fuldtidsbeskæftigelse inden for de sidste 5 år, som din mand heller ikke opfylder, med mindre han kommer i arbejde senest 2 år efter sin ankomst til Danmark. Og det er da fuldstændig lige fedt, om der er 1 eller 2 krav, han ikke opfylder. Resultatet er stadig, at han ikke kan få PUT efter 5 år men om søge om en 4-årig forlængelse.

Så frem til at din mand har været her i 2 år, er der ingen konsekvenser af, at han modtager kontanthjælp. Og herefter skal han under alle omstændigheder være i fuldtidsarbejde de næste 3 år for, at han kan få PUT allerede efter 5 år. Og er han i fuldtidsarbejde, er han jo ikke berettiget til kontanthjælp, og så giver det fuldstændig sig selv, at han ikke modtager den.

Det eneste, han måske skal tænke lidt over, er, om det er en god ide at søge om enkeltstående tilskud til f.eks. tandbehandling eller en varmeregning, hvis han i øvrigt er i arbejde men blot får en meget lav løn, så I alligevel kunne være berettiget til sådanne 1-gangstilskud. Eller hvis han er blevet fyret og allerede ved, at han skal starte på nyt job om 5 uger. Så er det måske heller ikke så smart at gå op og søge om kontanthjælp for de 5 uger, hvor han ”mangler” en løn. I stedet bør han melde sig ind i en A-kasse, så snart han er kommet i arbejde.

sascha

Indlæg af sascha » 31.01.2014 13:46:50

fundiver199 skrev:Hvis der ikke er stillet krav om selvforsørgelse, kan det selvfølgelig ikke få konsekvenser for opholdstilladelsen, at han modtager kontanthjælp. Så skulle det være fordi, der ikke længere er grundlag for dispensationen, f.eks. fordi det barn, der er årsag til den, er udvandret til udlandet med sin far, er fyldt 18 år eller er afgået ved døden.

Men selv da er det meget usædvanligt, at man begynder at stille nye krav, der ikke er stillet ved meddelelse af den første opholdstilladelse. Og man kan naturligvis slet ikke inddrage en opholdstilladelse på baggrund af noget, der ikke er stillet vilkår om. Man kan højest stille et nyt vilkår, når der søges om forlængelse.

Derimod er det rigtigt, at der også i reglerne for permanent opholdstilladelse (PUT) er et krav om ingen modtagelse af kontanthjælp i sidste 3 år, før der søges om PUT:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... hjaelp.htm

Men der er jo også et krav om 3 års fuldtidsbeskæftigelse inden for de sidste 5 år, som din mand heller ikke opfylder, med mindre han kommer i arbejde senest 2 år efter sin ankomst til Danmark. Og det er da fuldstændig lige fedt, om der er 1 eller 2 krav, han ikke opfylder. Resultatet er stadig, at han ikke kan få PUT efter 5 år men om søge om en 4-årig forlængelse.

Så frem til at din mand har været her i 2 år, er der ingen konsekvenser af, at han modtager kontanthjælp. Og herefter skal han under alle omstændigheder være i fuldtidsarbejde de næste 3 år for, at han kan få PUT allerede efter 5 år. Og er han i fuldtidsarbejde, er han jo ikke berettiget til kontanthjælp, og så giver det fuldstændig sig selv, at han ikke modtager den.

Det eneste, han måske skal tænke lidt over, er, om det er en god ide at søge om enkeltstående tilskud til f.eks. tandbehandling eller en varmeregning, hvis han i øvrigt er i arbejde men blot får en meget lav løn, så I alligevel kunne være berettiget til sådanne 1-gangstilskud. Eller hvis han er blevet fyret og allerede ved, at han skal starte på nyt job om 5 uger. Så er det måske heller ikke så smart at gå op og søge om kontanthjælp for de 5 uger, hvor han ”mangler” en løn. I stedet bør han melde sig ind i en A-kasse, så snart han er kommet i arbejde.
Tak for altid gode råd.
Undskyld hvis jeg ikke rigtig forstår det.

Vi har søgt om fs og jeg har et særbarn på 12 år. Vi har ikke stillet bankgaranti.
Han har fået opholdstilladelse for 2 år og går på sprogskole nu.

Hvis vi søger kontanthjælp til ham, kan han så få forlænget sin opholdstilladelse, såfremt han ikke har været i job? Vi søger jo nu på livet løs...så jeg håber det bedste.

Jeg synes lidt at reglerne modsiger sig selv/ eller er forvirrende for mig.

Besvar