Foerst vil jeg bare lige sige, at dem der driver denne side og forummet fortjener en kaempe tak! Det hjaelper rigtigt mange mennesker derude.
Nu til sagen: Jeg vil gerne vide, om min kone hypotetisk set ville kunne modtage kontanthjaelp og stadig have ret til tidsubegraenset ophold i Danmark - min kone er saakaldt tredjelandsborger, mens jeg er dansk statsborger.
Lidt om os: Vi bor p.t. i Tyskland, er gift, venter barn. Min kone arbejder fuldtid intil marts, hvorefter hun stopper, jeg er studerende og faar SU og har ogsaa et saakaldt "minijob". Min kone fik for 3 maaneder siden ophold efter EU-reglerne i Tyskland, og har af en advokat faaet at vide, at hun efter 5 aar er berettiget til tidsubegraenset ophold i Tyskland - dette uanset om vi fx modtager penge fra det offentlige, saa laenge vi stadig aktivt soeger arbejde.
Vi overvejer saa, om vi skulle flytte til Danmark, og til det ville vi soege om ophold efter EU-reglerne, dvs. de fleste krav ville bortfalde og hun ville have ret til tidsubegraenset ophold efter 5 aar, korrekt? Jeg vil saa gerne vide, om min kone stadig ville vaeret berettiget til tidsubegraenset ophold efter EU-reglerne efter 5 aar, selvom en af os eller os begge modtog kontanthjaelp? Husk paa, at vi til den tid vil have (mindst) et barn, der vil vaere dansk statsborger (hvis det skulle spille en rolle?).
Paa forhaand tak for hjaelpen.