Hel ny EU dom !?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

at2105

Indlæg af at2105 » 27.07.2008 04:43:43

Denne mulighed er på lånt tid. Før eller senere bliver denne mulighed lukket. Hverken DF eller regeringen kan leve med, at EU styrer Dansk udlændinge politik og at det er SÅ nemt at danske statsborgere kan medbringe sin ægtefælle til DK. Så jeg tror at de finder på noget forkasteligt, og lukker denne mulighed !! Allerede slutningen af august har de noget klar tror jeg.

Venstre og Konservative sagde i går i tv2 nyhederne, at DF kunne tage det heeeelt roligt, da det nok skulle blive løst.

Så spørgsmålet er hvad jeg skal gøre...? Har boet to år i Sverige og er 28 år. Skal jeg udskifte dansk statsborgerskab med svensk, så jeg kan udnytte EU-reglerne i DK eller benytte 28 års regelen?

monies

Indlæg af monies » 27.07.2008 05:31:35

Jo du kan sagtens søge til Danmark på eu-reglerne selvom du bor i Sverige. Alt andet lige, er det jo det sikreste indtil alle regler er klarlagt. Du behøver ikke skifte dit statsborgerskab, men det ville selvfølgelig være umuligt for us at afvise en svensker. Det er meget svært at sige hvad der er bedst at gøre, før alt er klarlagt. Jeg har også en grim mistanke til at DF nok skal få deres vilje i ét eller andet omfang.
Der er en ting jeg ikke forstår. Når man søger til Danmark på eu-reglerne, er det i kraft af loven om arbejdskraftens frie bevægelighed. Men hvis man nu kan søge fra Danmark - uden at runde Sverige eller et andet eu-land - hvordan kommer så den frie bevægelighed ind i billedet?

Mvh Monies

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2008 12:30:07

at2105 skrev:Denne mulighed er på lånt tid. Før eller senere bliver denne mulighed lukket. Hverken DF eller regeringen kan leve med, at EU styrer Dansk udlændinge politik og at det er SÅ nemt at danske statsborgere kan medbringe sin ægtefælle til DK. Så jeg tror at de finder på noget forkasteligt, og lukker denne mulighed !! Allerede slutningen af august har de noget klar tror jeg.

Venstre og Konservative sagde i går i tv2 nyhederne, at DF kunne tage det heeeelt roligt, da det nok skulle blive løst.
Det er muligt, at hverken regeringen eller DF kan leve med, at EU styrer dansk udlændingepolitik, men det kan de sådan set blive nødt til at leve med, medmindre de ønsker at melde Danmark helt ud af EU.

Der findes INGEN nem måde at "lukke dette hul" på, i hvert fald ikke uden aktiv medvirken fra et flertal af de øvrige regeringer i EU.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2008 12:33:57

monies skrev:Der er en ting jeg ikke forstår. Når man søger til Danmark på eu-reglerne, er det i kraft af loven om arbejdskraftens frie bevægelighed. Men hvis man nu kan søge fra Danmark - uden at runde Sverige eller et andet eu-land - hvordan kommer så den frie bevægelighed ind i billedet? Mvh Monies
Det kan du heller ikke. Betydningen af dommen er alene, at din ægtefælle ikke behøver at have opnået opholdstilladelse i Sverige, før I kan flytte til Danmark og søge FS efter EU-reglerne. I det omfang de svenske myndigheder er hurtige til at udstede opholdstilladelser ændrer dette faktisk ikke på noget særligt.

at2105

Indlæg af at2105 » 27.07.2008 21:07:36

fundiver199 skrev: Der findes INGEN nem måde at "lukke dette hul" på, i hvert fald ikke uden aktiv medvirken fra et flertal af de øvrige regeringer i EU.
Men, hvad er sandsynligheden eller muligheden for at Danmark melder sig helt ud af EU pga. udlændingepolitik?

Nogen der kan vurdere det og komme med et bud?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.07.2008 00:49:39

Den dag hvor Pia Kjærsgaard bliver statsminister :wink:

Så må du selv vurdere, hvor sandsynligt det er :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2008 01:10:01

Helt enig. Regeringspartierne forsøger selvfølgelig at berolige deres støtteparti, men når det kommer til stykket er der slet ingen tvivl om, at de prioriterer fortsat dansk EU-medlemsskab højere end stramme regler for familiesammenføring.

Den sandsynlige udgang på sagen er, at regeringen og Socialdemokraterne, som jo også er tilhænger af 24-års regel m.m., til syvende og sidst blot tager EU-dommen til efterretning, hvorefter Dansk Folkeparti kan bruge sagen til at fiske lidt yderligere stemmer.

Læs i øvrigt denne udmærkede analyse af de politiske aspekster ved sagen:

http://www.berlingske.dk/article/200807 ... 707260018/

at2105

Indlæg af at2105 » 28.07.2008 22:26:40

EU-regler bremser også test i danskhed!

EU sætter så godt som hele udlændingeloven ud af spillet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/0 ... m?rss=true

Jeg overvejer at sætte farten op, inden de laver noget helt katastrofalt !!

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 29.07.2008 21:32:06

Hvis du så nyhederne på TV2 idag, blev der udtalt af en lektor fra KU at regeringen ikke kan gøre noget ved at folk bruger deres EU rettigheder. Det som vi hører fra politikerne er bare gas for at få stemmer osv. Der er intet de kan gøre i DK ved dette, hvis der skal gøres noget er der kun to muligheder. 1. melde sig ud af EU, 2. lave EU-reglerne om inden for EU.

ergo kan alle som ønsker at benytte deres EUrettigheder til at få deres ægtefælle til DK eller andet EU land, sove helt trykt, jeres rettigheder er i godt behold og jeg tror ikke på at dette kommer til at blive lavet om i EU, og i hvert fald ikke lige foreløbig.

Glem alt om hvad søren pind, DF osv siger, det er bare for at vinde gehør hos befolkningen og DF, det har intet med virkeligheden at gøre.

at2105

Indlæg af at2105 » 31.07.2008 16:20:02

EU kommer Danmark i møde.

EU-Kommissionen kommer med en udstrakt hånd til Danmark ved at betegne reglerne om familiesammenføring som liggende i en gråzone, vurderer en dansk EU-ekspert.

http://politiken.dk/indland/article546328.ece

Nogen der forstår noget af denne nyhed? Hvilken betydning har det?

at2105

Indlæg af at2105 » 31.07.2008 21:21:59

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2008 01:26:45

Malmöherewecome skrev:Glem alt om hvad søren pind, DF osv siger, det er bare for at vinde gehør hos befolkningen og DF, det har intet med virkeligheden at gøre.
Helt enig. De voldsomme udfald imod EF-domstolen fra f.eks. Søren Pind og BRH har, så vidt jeg kan vurdere det, føglende formål:

1) Aflede opmærksomheden fra den verserende sag om ulovlig administration i Udlændingeservice og lige så ulovlige svar fra forskellige integrationsministre ("et angreb er det bedste forsvar").

2) Give vælgerne og det politiske bagland i regeringspartierne indtryk af, at det kommer fuldstændig bag på regeringsledelsen, at EU´s regler kan tolkes, som EF-domstolen nu gør (påtaget uskyldighed).

3) Berolige støttepartiet DF, som gennem flere uger var blevet mere og mere skinger i sine krav om, at regeringen skulle "gøre noget".

Det er kort sagt en ordentlig omgang teatertorden, vi p.t. er vidner til, og selvom man jo aldrig kan vide noget med 100% sikkerhed, så har jeg svært ved at forestille mig, at den danske regering, når det kommer til stykket, vil gøre alvor af truslerne om at sidde en dom fra EF-domstolen overhørig.

Dette ville være et helt uhørt skridt og skabe store problemer for Danmarks fortsatte EF-medlemsskab samt skabe en uheldig præcedens for, at andre EU-lande gjorde det samme, hver gang de var utilfredse med èn eller anden dom.

I stedet vil Birthe Rønn Hornbæk tage sagen op med sine ministerkolleger og forsøge at få ændret det direktiv, som er grundlaget for EF-domstolens afgørelser. Og det så lykkes for hende, og hvilke ændringer der i givet fald bliver tale om, det må tiden vise.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2008 01:41:36

at2105 skrev:EU kommer Danmark i møde.

EU-Kommissionen kommer med en udstrakt hånd til Danmark ved at betegne reglerne om familiesammenføring som liggende i en gråzone, vurderer en dansk EU-ekspert.

http://politiken.dk/indland/article546328.ece

Nogen der forstår noget af denne nyhed? Hvilken betydning har det?
Umiddelbart ingenting, så vidt jeg kan vurdere. Det er en af den slags tomgangs-nyheder, hvor en såkaldt "ekspert" får en masse ud af at vende og dreje hvert i ord i en udtalelse fra èn eller anden "betydningsfuld" person.

Sætningen om, at den danske politik måske alligevel kan "overleve", er det rene vrøvl, idet EF-domstolen på intet tidspunkt har taget stilling til denne politik (det har EF-domstolen ikke kompetence til). Desuden er det indtil videre ren spekulation, at der fremover skulle flyde en strøm af udlændinge ind i Danmark via EU-reglerne. Indtil videre er det altså kun godt 100 par om året, som har benyttet sig af disse regler, så hele den ophidsede debat handler alene om ANGST for, at langt flere vil benytte sig af reglerne fremover.

Den eneste substans i nyheden er, at flere EU-lande har problemer med uønsket immigration, og at der derfor måske er nye regler omkring asyl og familiesammenføring på vej i EU.

Den våde drøm for VKO er selvfølgelig, at hele Europa vil vågne op og indse, hvor genial deres udlændingepolitik er, og herefter kopiere den. Det tror jeg dog ikke, man skal forvente bliver tilfældet, idet f.eks. den britiske regering stadig mener, at indvandring er en fordel for landets økonomi. Ligesom respekten for menneskerettigheder er større i en del andre europæiske lande end den p.t. er i Danmark. Men man lander nok i Europa et sted midt imellem de nuværende europæiske regler og de nuværende danske.

at2105

Indlæg af at2105 » 01.08.2008 23:29:03

Ekspert: EU klar til strammere udlændingeregler

http://www.berlingske.dk/article/200808 ... 708010047/

Danmark langt fra alene i EU-sag

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1401786.ece

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.. Overvejer om jeg bare skal blive i Sverige 3,5 år endnu, så der er gået fem år, og min ægtefælle så kan blive svensk statsborger. Både de nationale og eu-reglerne er ikke til at regne med.

Er der nogen der ved, om der snart kommer nye regler i Sverige for opnåelse af svensk statsborgerskab?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.08.2008 09:01:46

Ja, i Sverige taler man om at gøre det muligt at opnå statsborgerskab endnu hurtigere end de sædvanlige 5 år, hvis man kan bevise, at man taler svensk og har haft arbejde i Sverige. Indtil videre er det dog kun forslag, politikerne diskuterer

Se mere her

viewtopic.php?t=1553

Besvar