svar på familiesammeføring i Spanien

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elina

svar på familiesammeføring i Spanien

Indlæg af Elina » 21.01.2014 16:14:22

Hej.

Jeg bor i spanien med min mand, med hensigt på at komme tilbage til dk, hvor vi søgte familiesammenføring d. 29/7 2013. Jeg havde på daværende tidspunkt et arbejde som jeg ikke var glad for og sagde dette op, jeg var udenfor arbejdskontrakt i en måned, indtil jeg endelig fik skrevet under på en kontrakt med min nuværende arbejdsplads. Resultatet var dog uheldigvis at udlændingekontoret behandlede vores sag mens jeg stod uden for kontrakt, så vi fik et negativt svar, samme dag som jeg skrev under på min nye kontrakt. Grunden var at jeg ikke betalte Seguridad Social eller havde tegnet en privat forsikring til ham.
Min mand var så henne ved udlændingekontoret, hvor han mundtligt fik at vide at vi skulle skynde os at aflevere min kontrakt til dem. Dette gjorde vi den 18. oktober, og her 3 måneder efter har vi ikke fået svar endnu.

Vi går nu og er nervøse for om det nu blev gjort rigtigt. Altså om vi godt "bare" kunne indgive den nye kontrakt. Selvom dette var hvad min mand fik at vide, har vi intet bevis på det.
Jeg ved ikke rigtig hvad vi skal stille op, da der jo er en (stor?) change for han er her i landet uden tilladelse.
Vi har selvfølgelig kvittering for aflevering af den anden kontrakt, men hvad hjælper det hvis det ikke er gjort korrekt.

Hilsen Elina

fundiver199

Re: svar på familiesammeføring i Spanien

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2014 17:21:54

En EU-opholdsret er en generel rettighed, man har. Den er ikke afhængig af nogen som helst papirer, der skal udstedes af værtsmedlemsstaten. Og sagsbehandlingen er af en såkaldt konstaterende art.

Så nej der er ingen som helst risiko for, at din mand opholder sig "ulovligt" i Spanien. Han har EU-opholdsret, fordi han er gift med dig, og du er vandrende arbejdstager. Han har pligt til at lave sig registrere hos de spanske myndigheder inden 3 måneder, og det har han gjort. Andet og mere er der ikke i det.

Elina

Indlæg af Elina » 21.01.2014 20:04:18

Mange tak for svar, det var rart at få på plads! Da der er gået over 3 måneder efter sidste indlevering af dokumenter, kan vi da gøre krav på svar/opholdskort?

Min mand ville nemlig udnytte tiden her, med at tage kørekortet -da det er væsentligt billigere end i danmark :D Men de kræver opholdskortet af ham.

Elina

Indlæg af Elina » 22.01.2014 10:33:59

Nu har min mand talt med udlændinge kontoret som fortalte at det var gjort forkert, det vi skulle have gjort, var at genindsende alle papir, altså lave en ny ansøgning -selvom de havde alle papirerne i forvejen. Og nu da der er gået over tre måneder, mente damen han talte med, at de fleste dokumenter var for gamle og alstå skulle vi finde fremskaffe alle dokumenter på ny. Så nu er der en vente tid på min 3 måneder igen igen..

Besvar