Gravid thai kæreste på visum ophold

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Petsen

Gravid thai kæreste på visum ophold

Indlæg af Petsen » 18.01.2014 12:15:52

Hej,

jeg har en dejlig Thai kæreste :) , som besøgte mig på et visumophold i efteråret og blev gravid med termin 1. juni :D , og vi har besluttet, at vi ønsker at blive gift, søge om opholdstilladelse til hende og få barnet i Danmark om muligt.

Hun har nu igen fået visum - ankomst den 14. februar. Iflg. Ambassaden i Bangkok måtte hun flyve tilbage igen 2½ måned før termin, altså skal hun retur igen allerede den 15. marts :!:. Disse datoer står i hendes visum. Det undrede mig, at Ambassaden forlangte hende retur igen så tidligt, idet Thai Airways' krav 'kun' er 6 uger før termin.

Men med det visum hun nu har vil det vil sige, at vi kun har 1 måned til at blive gift, søge om opholdstilladelse og få ansøgningen behandlet. Det lyder som en umulighed.

Jeg har følgende spørgsmål:
- vil en ansøgning om opholdstilladelse have 'opsættende virkning' på visum'ets længde. Altså kan hun blive her længere end til 15. marts, mens sagen behandles? Også i dette tilfælde, hvor hun altså er gravid?
- vil hun kunne blive tilset af en læge/jordemoder under det danske sundhedsvæsen, mens hun er her?
- vil hun i givet fald kunne føde på et dansk sygehus uden at skulle betale? Eller skal vi selv betale, når hun endnu ikke har opholdstilladelse - og hvordan finder jeg ud af prisen herfor? Jeg har søgt på fødsel på dansk privathospital, men det ser ud til, at man ikke kan føde på et privathospital, så den mulighed er undersøgt.

Ser frem til at høre fra jer.

Venlig hilsen

fundiver199

Re: Gravid thai kæreste på visum ophold

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2014 12:24:27

1) Ja
2) Ja men som udgangspunkt må I forvente brugerbetaling
3) Ja og der er fast praksis for ikke at opkræve brugerbetaling.

Under "rådgivning" "familiesammenføring" kan du finde et link til et gammelt praksisnotat fra Sundhedsstyrelsen. Det kan evt. være en god ide at printe det ud, når tiden kommer til at snakke med hospitalet.

Held og lykke med familieforøgelsen :D

Petsen

Indlæg af Petsen » 20.01.2014 15:53:50

Hej fundiver,

tusind tak for hurtigt og præcist svar - og for de gode ønsker for fremtiden :D

Et enkelt tillægs spørgsmål:

Jeg forestiller mig, at behandlingen af opholdstilladelsen vil kunne trække ud til et punkt, hvor jeg ikke rigtigt ved, om vi skal satse på, at den går igennem eller ikke går igennem - altså skal jeg sende hende tilbage til Thailand eller beholde hende i Danmark.

Altså: hendes visum siger retur 15.3. Jeg ved hun kan flyve med Thai frem til 19.4. Men hvis der stadig ikke er noget svar på det tidspunkt og der - mod forventning - kommer et afslag lad os sige den 25.4., ja så er der faktisk ikke noget selskab, der vil flyve med hende. Så står vi uden en opholdstilladelse, mens hun bliver nødt til at blive i landet. Har du et godt råd omkring denne tænkte situation?

Venlig hilsen
Kim

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2014 07:09:28

I den situation kan hun få udsat sin udrejsefrist, indtil det er muligt for hende at flyve.

Petsen

Indlæg af Petsen » 21.01.2014 15:10:00

Tak igen for hurtigt svar. God service :)

Besvar