Svensk regel
Svensk regel
Hej . Jeg har et par spørgersmåler. Håber om at får svar. Jeg har ansøgt om visum på 90 dage til min Mand og han er komme for 10 dage siden til Danmark, vi venter et barn om 2 uger. Vi vil ansøg om opholdstilladelse til min mand fra Sverige gennem den svenske regel på grund af min økonomi er ikke så højt så jeg kan søge igennem EU-regel. Kan jeg søge om opholdstilladelse igennem den svenske regel til min mand imens han opholder sig i Sverige ? Og fordi vi har et barn han kan passe imens jeg passer min uddannelse i København ? Eller det er nej han skal rejse til sit hjemmeland og vi skal ansøge fra hans hjemmeland om opholdstilladelse ved den svensk regel??? Spørgsmål nr. 2. Jeg har ikke adresseregester mig i nu i Sverige, når jeg har gjort det, skal min mand også nåh han har ikke id-kort til at fremvise til adresseregesteres . Eller han flytter bare med mig.
-
fundiver199
Re: Svensk regel
1) Svaret er måske, for det er helt op til Migrationsverket at afgøre. Læs her:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
2) Nej han kan ikke folkeregistrere sig i Sverige, før han har fået sin opholdstilladelse. Dog kan han folkeregistere sig, hvis I dokumenterer over for Skatteverket, at han har EU-opholdsret.
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
2) Nej han kan ikke folkeregistrere sig i Sverige, før han har fået sin opholdstilladelse. Dog kan han folkeregistere sig, hvis I dokumenterer over for Skatteverket, at han har EU-opholdsret.
På spørgsmål 2. Er EU-opholdskort er det ikke hans visum du mener ?
-
fundiver199
EU-opholdsret har man, hvis man er gift med en EU-borger, der udnytter retten til fri bevægelighed i et andet EU-land end sit eget som arbejdstager, studerende, selvstændig erhvervsdrivende, tjenesteyder eller person med tilstrækkelige midler.
Så EU-opholdsret dokumenterer man som medfølgende ægtefælle ved hjælp af gyldig vielsesattest, dokumentation for sin ægtefælles registrering (svensk personnummerbevis) og - i netop denne helt specielle og særlige situation, hvor ægtefællen også er nordisk statsborger i et nordisk land og dermed ikke har dokumenteret sin egen EU-opholdsret - dokumentation for, at ægtefællen er arbejdstager, studerende..... og så videre og dermed selv har EU-opholdsret.
Så EU-opholdsret dokumenterer man som medfølgende ægtefælle ved hjælp af gyldig vielsesattest, dokumentation for sin ægtefælles registrering (svensk personnummerbevis) og - i netop denne helt specielle og særlige situation, hvor ægtefællen også er nordisk statsborger i et nordisk land og dermed ikke har dokumenteret sin egen EU-opholdsret - dokumentation for, at ægtefællen er arbejdstager, studerende..... og så videre og dermed selv har EU-opholdsret.
Okay tak for svar. Vi har et gyldig vielsesattest fra vores hjemmeland, hvor skal vi dokumentation vores ægteskab i Sverige når vi flytte til Sverige ?
-
fundiver199
Både hos skatteverket og migrationsverket.