Ny i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nina38

Ny i Sverige

Indlæg af nina38 » 12.01.2014 15:21:35

Hilsen til alle her på forumet. Vi har startet vår opphold i Sverige for ikke så lenge siden og det er noen momenter som kommer i veien for oss.
Først har jeg mistet mitt boardingskort. Jeg bor ikke nært grensen og er nødt til å ta fly først for å deretter buss over grensen til Sverige. Har heldigvis bussbiletter og flybilletter både med og i e-postboksen min men mangler ett boardingskort.
I tillegg har jeg hatt influensa mens jeg oppholdt meg i Norge(typisk for meg å være uheldig), mistet alle Bilettene og resultat er at jeg har vært alt for lite dager i Sverige den ene måneden. Hvordan vil dette påvirke min oppholdsrett? Håper noen tar seg tid til å svare meg
På forhånd takk

fundiver199

Re: Ny i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2014 19:58:07

Du skal folkebogført der, hvor du har dit sædvanlige "centrum for dine livsinteresser". Om du har det i Sverige, er ret svært at afgøre ud fra de oplysninger, du giver.

nina38

Indlæg af nina38 » 13.01.2014 10:55:54

Hei
Jeg jobber i Norge og overnatter 3 netter i Norge og 4 i Sverige hver eneste uke.
Er folkeregisteret i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.01.2014 11:52:31

Jamen det burde jo være fint så. Der verserer også et par hollandske sager ved EU-domstolen lige nu. Og generaladvokatens indstilling i en af dem indebærer bla., at man godt kan anses for at udnytte den fri bevægelighed til at "bo" i et andet EU-land, selvom man samtidig har bevaret en bopæl i et andet EU-land, hvor man arbejder, og uden noget skarpt krav om, hvor meget man må være hvert sted.

Hendes formulering er i stedet, at man skal have et "sædvanligt centrum for sine livsinteresser" i et EU-land for at kunne anses for at udnytte sin ret til fri bevægelighed til at bo der. Og som jeg læser det, vil det bla. betyde, at selv f.eks. 4 ugentlige arbejdsbetingede overnatning i det land, hvor en grænsependler arbejder, ikke nødvendigvis står i vejen for, at grænsependleren kan anses for at udnytte sin ret til fri bevægelighed i det andet EU-land, hvor han/hun har sin familie installeret og opholder sig i fritiden.

Det lidt firkantede svenske princip med at tælle overnatninger kunne således godt se ud til snart at stå for fald.

Og med rette. Jeg har selv i en periode arbejdet i Vestjylland, samtidig med at jeg boede sammen med min kæreste i København. Og i den periode lejede jeg et værelse i Vestjylland, hvor jeg overnattede 4-5 dage om ugen. Det var kun weekenderne, jeg tilbragte hjemme i lejligheden i København.

Men alligevel følte jeg da klart, at "centrum for mine livsinteresser" stadig var lejligheden i København. Og jeg blev - fuldt lovligt - ved med at have adresse der og fik på den baggrund bla. transportfradrag.

nina38

Indlæg af nina38 » 13.01.2014 13:02:27

Kjære fundiver
En gang til takker jeg for svaret jeg har fått.
Men jeg har ikke vært så tydelig i mine forklaringer.
Jeg er en kvinne din jobber i Norge 3dager i uken og overnatter 3 netter i Norge.
Er folkeregisteret i Sverige og overnatter 4dager i uken i Sverige, har ingen jobb der.
Jeg leier leilighetene både i Norge og Sverige, og bor veldig langt unna grensen med Sverige, da kan jeg ikke regnes dom en grensependler, dessverre.
Jeg tar fly først til en by i Norge som ligger nært grensen, etterpå er det buss. Slik gjør jeg hver uke.
Førrige måneden ble jeg syk mens jeg var i Norge og var 4netter mindre i Sverige som jeg skulle. Med andre ord, har jeg vært i Norge 7av de 7ukedager.
Hvilke konsekvenser kan det bli for meg og min familie, og hvordan kan migrationsverket reagere på at jeg har vært mindre i Sverige enn jeg skulle

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.01.2014 16:05:22

Jeg er helt med på, at du ikke er "grænsependler" i den normale forstand af ordet, hvor man krydser grænsen hver dag til og fra arbejde. Og det er netop den måde, du har indrettet dig på, jeg forholdt mig til i mit indlæg.

Som sagt mener jeg ikke, at der er belæg i EU-retten for, at man nidkært må sidde og tælle overnatninger og bruge det til at underkende din ret til at have "hjemsted" i Sverige, hvis det er her, du har dit sædvanlige centrum for dine livsinteresser.

Og det mener jeg, det er, hvis du tilbringer det meste af din fritid i hjemmet i Sverige, og har din ægtefælle installeret der. Det sidste er faktisk i sig selv meget afgørende jævnfør min historie om den periode, hvor jeg selv LEVEDE PÅ HELT SAMME MÅDE, endda med en normal 5-dages arbejdsuge. Hvilket uden diskussion blev godkendt af det danske skattevæsen i form af transportfradrag.

Og i hvert fald kan man slet ikke tillade sig at sidde og navlepille i, hvor mange overnatninger du har haft hvor over en kortere periode som 1-2 måneder. Fastlæggelsen af, hvor du skal anses for at have bopæl, skal baseres på dine forhold over en væsentligt længere periode. Jeg vil sige mindst 6 måneder og evt. et helt år.

Besvar