spørgsmål om Migrationsverket (red.) og sygesikring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dokvillo

spørgsmål om Migrationsverket (red.) og sygesikring

Indlæg af dokvillo » 12.01.2014 04:51:39

Hej alle,

Min kæreste er fra Filippinerne. Hun har en spansk opholds- og arbejdstilladelse, der er gyldig frem til december 2014. Hun har også spansk sygesikring, der gælder frem til december. Selv er jeg dansk statsborger.

Efter at have opsøgt rådgivning - bl.a. på dette forum og hos en advokat - er vi nået frem til, at det bedste og nemmeste for os er at flytte til Sverige. Vi har fundet noget at bo i pr. 1. februar, muligvis først pr. 1. marts. Så vidt jeg kan forstå kan jeg bare registrere mig selv hos Skatteverket medbringende mit pas og mine 3 seneste lønsedler. Så langt så godt.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal søge at registrere hende når jeg vil 'boka tid' hos Migrationsverket online.

Migrationsverket giver 4 muligheder når man vil bestille tid online:

1/ Lämna fingeravtryck och bli fotograferad
2/ Ansöka om främlingspass eller resedokument
3/ Hämta främlingspass eller resedokument
4/ Förlänga besök i Sverige

Det er nok ikke 3/ eller 4/ vi skal bestille tid til, men jeg er oprigtigt i tvivl om det skal være mulighed 1/ eller om der slet ikke er nogen online boka tid-mulighed, når man ønsker at ansøge om FS efter EU-reglerne.

Som et lille bonus-spørgsmål, så er hun gravid og forventes at nedkomme til juli. oprindeligt regnede vi med, at den del af sagen ville blive dækket af hendes spanske sygesikring, men jeg har på anden hånd fået at vide, at sådan en kun gælder i 3 måneder fra hun er flyttet fra Spanien (og det gjorde hun i oktober...) Er der nogen, der har et tip til, hvordan jeg kan få hende sygeforsikret i Sverige, helst før juli i år?

På forhånd tak for alle svar.
Senest rettet af dokvillo 15.01.2014 07:25:05, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Re: Hurtigt spørgsmål om Migrationsverket

Indlæg af skaanebo » 12.01.2014 08:14:04

Der skal ikke bookes tid ved ansøgning efter EU-regler. Ansøgningen kan sendes med posten eller blot afleveres, når det passer jer i receptionen.

dokvillo

Indlæg af dokvillo » 13.01.2014 06:01:38

Mange tak for svar.

dokvillo

Indlæg af dokvillo » 15.01.2014 07:24:27

Skaanebo, eller andre af dette forums brugere, hvad ved I omkring de svenske regler for sygeforsikring når man søger ophold under EU-regler?

I vores tilfælde har min kæreste en spansk sygesikring - men den er kun gældende frem til december i år, og i hvert fald i Danmark dækker den kun akut opstået sygdom, ikke graviditet som er aktuelt i vores tilfælde. Jeg er ikke klar over, om den samme begrænsning er gældende i Sverige.

Når/hvis hun har fået udstedt en opholdstilladelse under EU-regler, kan hun så uden videre påberåbe sig adgang til svensk sygeforsikring? Er alene kvitteringen for modtagelsen af ansøgningen (jeg har læst om de lange behandlingstider i andre tråde) nok til, at vi i første omgang uden videre kan få adgang til det svenske sundhedssystem?

skaanebo

Re: spørgsmål om Migrationsverket (red.) og sygesikring

Indlæg af skaanebo » 15.01.2014 09:44:18

Det er først, når man er folkeregistreret, at man omfattes af den offentlige sygesikring. Så indtil da må I være forberedt på selv at punge ud og/eller føre en sej kamp med sundhedsmyndighederne.

Gælder den spanske forsikring graviditet i Spanien? For så kunne det jo være en mulighed at blive i Spanien indtil efter fødslen.

dokvillo

Re: spørgsmål om Migrationsverket (red.) og sygesikring

Indlæg af dokvillo » 15.01.2014 22:46:24

Ja, så vidt jeg kan se dækker den spanske sygeforsikring også graviditet og fødsel. Den udløber i december, men min kæreste er sat til at føde til juli, så på den led er der ingen problemer.

Det fremgår godt nok ikke af mit indlæg øverst, men vi er ikke i Spanien nu. Vi er i Danmark.

Men hvis det glipper med en svensk sygeforsikring, så vil vi klart overveje at tage til Spanien for at få barnet bragt til verden dér. Jeg har ladet mig fortælle, at en fødsel på et svensk sygehus takseres til SEK 28.000 (eller det var vist prisen for 6 år siden), og selv om de svenske sundhedsmyndigheder er meget large mht. afdragsordninger osv. (min gudsøns forældre slap vist afsted med 1000 SEK om måneden) så er det selvfølgelig en udgift, som man helst vil undgå.

Besvar