* Herefter kan man sammen flytte til Danmark og søge opholdstilladelse efter EU-reglerne, forudsat at man vender hjem for at arbejde eller for at studere indenfor det samme fag, som man arbejdede indenfor i det andet EU-land.
Jeg vil meget gerne vide hvor denne regel står. Jeg kan finde dét her:
Citat fra
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EF
af 29. april 2004
3. Med henblik på anvendelsen af stk. 1, litra a), bevarer en
unionsborger, der ikke længere er
arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende,
hvis den pågældende:
a) er midlertidig uarbejdsdygtig som følge af sygdom eller ulykke
b) er uforskyldt arbejdsløs efter at have haft lønnet beskæftigelse i mere end et år, og dette er
behørigt konstateret, og vedkommende tilmelder sig arbejdsformidlingen som arbejdssøgende
c) er uforskyldt arbejdsløs efter udløbet af en tidsbegrænset ansættelseskontrakt af mindre end et
års varighed eller uforskyldt har mistet sit arbejde i løbet af de første tolv måneder, og dette er
behørigt konstateret, og den pågældende tilmelder sig arbejdsformidlingen som arbejdssøgende.
I det tilfælde bevarer den pågældende sin status som arbejdstager i mindst seks måneder
d) påbegynder en erhvervsuddannelse. Medmindre personen er uforskyldt arbejdsløs, kan status
som arbejdstager dog kun bevares, hvis der er en forbindelse mellem den tidligere erhvervsmæssige
beskæftigelse og den omhandlede uddannelse.
Og de regler gælder først når man allerede bor i Danmark, altså HAR fået FS på eu-reglerne.
Eller har jeg misforstået noget?
Mvh Monies