Min kone og jeg har glædet os til at få en klækkelig nedsættelse af vores sikkerhedsstillelse vi fik lavet i 2010. Vi har kunnet læse os frem til at
"Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med 20.685,76 kr. (2014-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en prøve i dansk på A1-niveau. Sikkerhedsstillelsen kan endvidere nedsættes med yderligere 10.342,88 kr. (2014-niveau), hvis den udenlandske ægtefælle består en prøve i dansk på A2-niveau. Læs mere om prøverne i dansk. Endelig kan sikkerhedsstillelsen nedsættes med yderligere 10.342,88 kr. (2014-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en afsluttende danskprøve efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge. "
Eftersom min kone lige har bestået sin afsluttende dansk eksamen (Dansk Prøve 2) burde hun vel kunne få alle ovenstående nedsættelser igennem men vi har lige fået et mystisk svar fra kommunen:
"Tak for din anmodning om nedsættelse af sikkerhedsstillelse. Din sikkerhedsstillelse, som er på kr. 62.231,00 hører til gammel bekendtgørelse og derfor kan halveres til kr. 31.115,00, fordi din kone har bestået Dansk Uddannelse 2. Ny regler vedr. A1 og A2 prøver gælder kun de garantier, som blev stillet efter d. 15.5.2012 og som er på kr. 50.000,00 og 50.800,00. "
Med andre ord ser det ud til at alle os der har indbetalt formuer før de nye sikkerhedsstillelses-regler fra 2012 trådte i kraft ikke kan opnå samme nedsættelser - kan den ekstreme forskelsbehandling virkelig passe?
Vh. fra os til forumet