Jeg har en bekendt der uofficielt er gået fra sin kone som han har ville give opholdstilladelse til. Han har derfor for godt 2 år siden, skiftet adresse men stadig stået anført som gift med denne kvinde, så hun kan få permanent opholdstilladelse. For et par uger siden, ringede politiet så på døren hos denne kvinde, og fik bekræftet at hendes danske mand ikke bor sammen med hende. Han er nu flyttet tilbage efter godt 2 år uden samme bopæl.
Jeg ville mene at dette er ulovligt, og hvordan ser kvindes sag ud? Hun har været her i godt 4 år, men endnu ikke fået permanent ophold. Hun har samtidig en søn på 21 som hun tog med den gang.
Så kan det være jeg kan snakke ham til fornuft, da som han selv siger " er ligeglad".
Gift, men forskellig bopæl
-
fundiver199
Re: Gift, men forskellig bopæl
Det ser ikke særlig godt ud for kvinden, for samlivskravet har jo ikke været opfyldt. Og selvom samlivet evt. bliver genoptaget nu, har vilkårene i opholdstilladelsen stadig ikke været opfyldt, og der er derfor stadig grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
I princippet risikerer begge ægtefællerne også at få en straf oven i hatten, hvis det kan dokumenteres, at de har underskrevet falsk i forbindelse med eksempelvis forlængelse af opholdstilladelsen.
Da sønnen nu er voksen og myndig, vil han formentlig kunne blive i Danmark på selvstændigt grundlag, selvom hans mor mister sin opholdstilladelse.
I princippet risikerer begge ægtefællerne også at få en straf oven i hatten, hvis det kan dokumenteres, at de har underskrevet falsk i forbindelse med eksempelvis forlængelse af opholdstilladelsen.
Da sønnen nu er voksen og myndig, vil han formentlig kunne blive i Danmark på selvstændigt grundlag, selvom hans mor mister sin opholdstilladelse.