Nu med opholdstilstand - men...

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
missy

Nu med opholdstilstand - men...

Indlæg af missy » 10.12.2013 13:03:51

Hej igen

Min mand har nu fået svar på ansøgningen om at At skifte regelsæt. Vi bor i Malmø og har biet her siden 2010.

Hans ansøgning blev godkendt dog står der, at den kun gælder i 2 år.. Havde forstået det på den måde at han ville få permanent opholdstilladelse direkte da vi jo allerede har boet der i over to år.. Nogen der kan hjælpe her?

missy

Re: Nu med opholdstilstand - men...

Indlæg af missy » 10.12.2013 13:21:39

På side 2 under tillståndstiden står det; du och (mit navn) har inte visat att ni stadigvarande sammanbott utomlands. Tillstånden ska därför vara tidsbegränsat.

Jeg forstår ikke lige den del? Menes der at vi ikke har vist vi il blive boende i Sverige for en længere periode??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2013 14:14:10

Det giver ikke så meget mening, at der ikke tages hensyn til, at I har boet sammen i Sverige. Men der er nok ikke så meget at gøre ved det, da det mig bekendt er overladt til et administrativt skøn at afgøre, om opholdstilladelsen skal tidsbegrænses eller ej. Og her har I så bare været uheldige at få en sagsbehandler, der har skønnet lidt mærkeligt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2013 14:19:41

Reglerne er skruet sådan sammen, at hvis man har boet sammen i udlandet i ca. 2 år, FØR man kommer til Sverige, så får man normalt permanent ophold ved første ansøgning.

Da I ikke har boet sammen uden for Sverige, gives der en to-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent.

Dvs. permanent ophold kan i jeres tilfælde opnås efter 4 år. Hvis I havde søgt efter svenske regler noget tidligere, kunne I have sparet tid.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2013 17:44:33

Det er så nogle ret mærkelige og ulogiske regler. Men det må svenskerne jo selv om. Og det betyder så bare, at vi fremover må anbefale folk at søge OT efter de svenske regler, så snart det er muligt, dvs. senest efter 6 måneder i Sverige med bekræftet EU-opholdsret.

Alternativt kan man jo også bare vælge at forblive under EU-reglerne. Det er der trods alt ikke de helt store problemer i.

missy

Indlæg af missy » 10.12.2013 18:27:18

Jeg havde blot fået den forståelse at man netop fik permanent når man har boet sammen I sverige i 2 år..

Kan man kontakte dem så man evt kan få permanent opholdstilstand nu, eller er det bare at vente til opholdskortet udløber for derefter at søge om det permanente?

Det skal lige siges at det ikke engang er 2 år men frem til 01-03-2015 da hans pas udløber der.
I september 2015 har han så været i sverige 5 år, og skulle så kunne søge om pas, men måske man allerede der i marts 15 kan søge om det eller hvordan?

Skaanebro jeg forstod ikke det du skrev med at vi ville kunne opnå permanent efter 4 år? altså er det efter 4 år man kan få pas efter de svenske nationale regler?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2013 21:12:40

Du skrev, I ventede med at søge efter svenske regler, indtil to år efter jeres ankomst til Sverige, og nu har han så fået en toårig opholdstilladelse. Dvs, efter 4 år i Sverige kan han så få permanent opholdstilladelse.

Husk at EU-reglerne fungerer parallelt med de svenske regler. Hans nuværende opholdskort efter EU-regler gælder i fem år, hvorefter det kan gøres permanent.

Dvs., der er stadig sparet et år, hvis man ser på, hvor hurtigt han får permanent ophold, ved at han har søgt efter svenske regler.

Men han kunne altså have fået permanent ophold allerede efter to år i Sverige, hvis I bare havde søgt efter svenske regler helt fra starten, inden han bosatte sig i Sverige.

missy

Indlæg af missy » 11.12.2013 12:31:15

Hej Igen

Tak for svaret, desværre var det på daværende tidspunkt behandlings tid på 12 måneder, væk fra hinanden som nygifte der gjorde at vi valgte via Eu reglerne.

Ved du egentlig om kontakte dem så man evt kan få permanent opholdstilstand nu, eller er det bare at vente til opholdskortet udløber for derefter at søge om det permanente?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2013 13:02:54

Når opholdstilladelsen er gjort tidsbegrænset, kan den selvfølgelig ikke gøres permanent, før den krævede tid herfor er gået. Og i Sverige er det altså 2 år. Jeg gætter på, at der - som i Danmark - nok kan søges et par måneder før, opholdstilladelsen udløber.

Men som skaanebo skriver, er det jo ikke spildt. Han kan stadig få PUT efter 4 år i stedet for 5 år, og dermed er den med sikkerhed også på plads, når han har boet 5 år i Sverige. Således at han umiddelbart herefter kan søge om svensk statsborgerskab i stedet for først at vente i 6 måneder eller mere på udstedelse af permanent EU-opholdskort.

Og allerede nu er han sikret fortsat ophold, selvom I skulle blive udsat for en social begivenhed, der tvinger jer til at søge om svensk kontanthjælp. Forskellen på tidsbegrænset og permanent opholdstilladelse viser sig kun, såfremt I bliver skilt.

Og selv da vil han snart have ret til at blive i Sverige efter EU-reglerne, hvis blot han kan forsørge sig selv. Den ret får han således, når I har været gift i 3 år.

Så sammenlignet med par, der bor i Danmark, er I stadig fantastisk godt stillet :D

Lenada

Indlæg af Lenada » 31.12.2013 00:01:02

hej fundiver

du skriver at: " Og det betyder så bare, at vi fremover må anbefale folk at søge OT efter de svenske regler, så snart det er muligt, dvs. senest efter 6 måneder i Sverige med bekræftet EU-opholdsret."

hvordan skal dette "senest efter 6 måneder i Sverige" forstås..det er nemlig noget med, at Sverige ikke er så gode til at udstede eu-opholdskort inden for de 6 måneder. Mit spørgsmål går på, er det ok, at ansøge om OT efter de svenske regler inden man får udstedet sit eu-opholdskort? Samt hvordan er ventetiden, når man ansøger om skift af regelsæt fra eu-regler til svenske regler? Kan man påregne 7-8 måneder, som det tager nu..for hvis den er så lang, kan man jo i princippet allerede søge svenske regler med det samme efter man har ansøgt via eu-reglerne, da man indtil da, nok når at få eu-opholdskort inden de har kigget på ændring af reglerne? Håber bit spørgsmål blev forståeligt :)

Godt nytår

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 06:59:36

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

Om du redan har ett uppehållstillstånd

Om du redan befinner dig i Sverige med ett giltigt uppehållstillstånd kan du eventuellt beviljas ett nytt uppehållstillstånd utan att behöva lämna landet. Detta kan till exempel gälla dig som har:

•arbetstillstånd
•tillstånd som egen företagare
•tillstånd för studier eller
•uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem i Sverige.

Den sista punkten gäller både dig som är anhörig till en arbetstagare, egen företagare eller student, samt dig som är anhörig till någon som är svensk medborgare eller permanent bosatt i Sverige. Ditt tillstånd ska vara giltigt när du lämnar in din nya ansökan.

Du som befinner dig i Sverige med ett visum eller ett tillfälligt tillstånd för besök kan normalt endast få ett tillstånd för förlängt besök, inte för att bosätta dig i Sverige.

........................................

Tidligere stod der, at man skulle have boet i Sverige i mindst 6 måneder, men det er tilsyneladende ikke længere tilfældet.

Lenada

Indlæg af Lenada » 01.01.2014 04:54:58

når der ikke længere står det med 6 måneder, hvordan mener du så det skal forstås? At man kan ansøge før 6 måneder, selvom man ikke har det fysiske kort? Man har jo opholdstilladelse selvom man ikke har selve kortet..

Tak for svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.01.2014 09:54:20

Ja det er det, jeg mener.

Lenada

Indlæg af Lenada » 02.01.2014 00:31:31

ej hvor er det dog bare super altså..men jeg er dog stadig lidt i tvivl om fremgangsmåden, og jeg vil gerne undgå at rode mig ud i noget unødvendigt.
Tror du, det ville være ok, at ansøge om skift af regelsæt efter man har fået kvittering på, familiesammenføring via eu-reglerne er afleveret?

Mange tak for et super godt forum. Tror virkelig ikke, at jeg og mange andre ville kunne have nået så langt uden Jeres hjælp. :)

missy

Indlæg af missy » 02.01.2014 08:43:25

Hej Lenada

Ja, lige umiddelbart burde du sagtens søge efter de nationale regler, INDEN du modtager opholdskortet gældende efter Eu reglerne.

Vi søgte her i sidste måned, dog havde min mand allerede opholdskort, og der gik ca. 2 uger så fik vi svar.

Besvar