Flere registeret partner DK/SE?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

intedh

Flere registeret partner DK/SE?

Indlæg af intedh » 31.12.2013 09:28:33

Hej ÆUQ, jeg har nu læst med på sidelinjen en del tid og endelig besluttet mig for at oprettet en konto..

Situationen er den at jeg (dansk mand) er dansk statsborger og borgerlig gift i Danmark med en kvinde der også er dansk statsborger.

Dertil er jeg gift med en endnu en partner der ikke er dansk statsborger og der bor udenfor EU.

Min danske og udenlandske koner samt jeg ønsker i fællesskab at bo samme alle tre partner i Danmark (på sigt) eller i Sverige. Eftersom jeg allerede er registeret borgerlig gift med en dansk statsborger og flerkoneri efter dansk lov ikke er tilladt, opstår der en række spørgsmål her jeg åbenbart ikke helt kan læse mig frem til:

* Kan jeg være borgerligt gift med en anden partner i Sverige end den i Danmark?
* Kan udenlandske ægteskabsbevis anvendes som dokumentation for at min partner i udlandet kan registeres som samlever, selvom jeg ikke har boet sammen med hende i mere end 1 1/2 år?
* Hvilken muligheder giver Sverige os, i tilfældet af at vi delvis eller helt flytter dertil?
* Hvis ovenstående præsenter en mulighed, hvilken muligheder har hun som midlertidig svensker/dansker, at studere i Danmark ved en mellemlang/lang videregående uddannelse?
* Hvad er vores muligheder?

Der kan hertil tilknyttes følgende oplysninger: jeg betaler p.t. topskat og vi modtager ingen ydelser i vores familie her i Danmark. Jeg har intet ønske om at modtagelse ydelser fra Danmark eller Sverige (dvs. ingen kontanthjælp, su eller tilsvarende er relevant).

Afsluttende kan der også tilføjes at min danske kone og jeg absolut ikke ønsker at skilles borgerligt eller indgå i andre former for 'udveje' der er på grænsen med loven, vi ønsker alle tre alene at kunne leve sammen med vores fælles børn, så ingen forslag i den dur er ønsket..

Hvis der er andre oplysninger der er relevante for mig i min 'informations-søgende-periode' så endelig kast dem denne vej..

Jeg kan forstå at dette emne måske er et ømt emne for visse folk, selvom jeg ikke er dømmende overfor partner i Danmark og Sverige der har flere uregisteret samlever og kærester på ene og samme tid, føler jeg lidt at en denne debat ikke vil bidrage til afklaring af jf. spørgsmål - dette er der mange andre fora af mere politisk karakter der dyrker. Tak for forståelsen.

fundiver199

Re: Flere registeret partner DK/SE?

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 09:57:49

intedh skrev:Kan jeg være borgerligt gift med en anden partner i Sverige end den i Danmark?
Nej.
intedh skrev:Kan udenlandske ægteskabsbevis anvendes som dokumentation for at min partner i udlandet kan registeres som samlever, selvom jeg ikke har boet sammen med hende i mere end 1 1/2 år?
Nej.
intedh skrev:Hvilken muligheder giver Sverige os, i tilfældet af at vi delvis eller helt flytter dertil?
Ingen i relation til det du spørger om, nemlig at have flere ægtefæller.
intedh skrev:Hvis ovenstående præsenter en mulighed, hvilken muligheder har hun som midlertidig svensker/dansker, at studere i Danmark ved en mellemlang/lang videregående uddannelse?
Personer med bopæl i Sverige har ikke en generel ret til at studere i Danmark, og i hvert fald ikke uden at betale studieafgift.
intedh skrev:Hvad er vores muligheder?
At bosætte jer i et land, hvor bigami er lovligt. Hvilket det hverken er i Danmark eller Sverige. Eller alternativt overholde loven, hvis I gerne vil bo her.

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 10:36:44

At bosætte jer i et land, hvor bigami er lovligt. Hvilket det hverken er i Danmark eller Sverige. Eller alternativt overholde loven, hvis I gerne vil bo her.
Kan du uddybe alternativet, tak.

Dertil mangler jeg stadig svar på om samlever reglen tillader at jeg kan register min anden partner som samlever selvom jeg er borgerlig gift i Danmark og om hvilken muligheder der gyldiggør at jeg ikke nødvendigvis har behov for at jeg skal have boet med hende 1 1/2 år?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 12:02:57

At være fast samlevende vil sige, at man lever i et ægteskabslignende forhold uden at være gift. Men bigami er forbudt i både Danmark og Sverige. Og derfor kan man selvfølgelig ikke få anerkendt et forhold som værende ægteskabslignende, hvis nogen af parterne er gift med en helt tredie person.

Da du allerede er gift med en dansk kvinde, er der ingen som helst måde, du kan få dit nye forhold anerkendt i hverken Danmark eller Sverige, andet end ved at lade dig skille fra den danske kvinde, du er gift med. Og selv da vil du have det problem, at dit nye ægteskab er indgået på et tidspunkt, hvor du var gift med en anden person, og hvor du derfor ikke havde lov til at indgå det efter dansk ret.

Det ægteskab, som du har indgået i udlandet i strid med dansk ret, er simpelthen ugyldigt i Danmark såvel som i Sverige og alle andre europæiske lande, da ingen europæiske lande tillader bigami.

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 12:53:08

Tak for det uddybende svar.

Hvis jeg forstår dig ret tillader hverken DK/SE noget tilsvarende 'samenleverinscontract' ( https://en.wikipedia.org/wiki/Samenlevingscontract ) eller 'cohabitation agreement' ( https://en.wikipedia.org/wiki/Cohabitation_agreement ) som vi kender det fra bl.a. US og Holland?

Jeg havde faktisk en forestilling om at man godt kunne være registeret som ægtefælle med én og samlever med en anden, ud fra den bogstavelig betydning af samlever (i tilfældet af at man vælger at bo sammen i en længere periode, dvs. alle tre partner), men det er vist ikke tilfældet kan jeg forstå.

Som I nok tydeligt kan læse ud fra tonefaldet ønsker jeg ikke at omgå loven og søger alene en mulighed for ægteskab 'uden' grænser i mit moderland

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 13:03:32

Jo det tillader både Sverige og Danmark. Men det er for folk, der af en eller anden grund ikke ønsker at gifte sig. Eller som det fremgår af artiklen på wikipedia ikke KAN gifte sig, fordi de er af samme køn som deres partner (homoseksuelle). Det er IKKE for folk, der ønsker at have flere partnere på samme tid.

Hvad det betyder, er derfor, at såfremt du lader dig skille fra begge de to kvinder, så kan den udenlandske af dem alligevel få opholdstilladelse i Sverige som din samlever. Men det er jo ikke rigtig relevant for dig, da du ikke har noget imod at gifte dig, og allerede er gift.

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 13:27:59

Det er vel kun en side af loven, så vidt mig bekendt er flerkoneri delvis imødekommet i Holland netop gennem jf. regel (dette udover så at sige 'uortodokse' ægteskaber).

Det jeg så kan forstå på dig er at det alene kan imødekommes ved at man netop ikke at være indgået i ægteskab med nogen af partnerne og register den man ønsker at sammenfører som samlever og tage det den vej rundt, korrekt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 14:07:36

Nej man kan stadig kun have 1 ægtefælle eller 1 fast (officielt anerkendt) partner. Og selvom jeg ikke er ekspert i hollandsk lovgivning, så tror jeg helt bestemt, at du har misforstået, at "flerkoneri er delvist imødekommet" ved anerkendelsen af faste partnere i Holland.

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 15:19:52

Tak, et sidste afklarende spørgsmål står så ubesvaret: hvordan defineres en samlever ud fra svensk retspleje? Dvs. min partner der lige pt bor udenfor EU, hvor længe skal jeg have boet sammen med hende for at hun betragtes som samlever (hvis vi for en kort stund ser bort fra at jeg så er borgerlig gift i Danmark). Spørgsmålet er naturligvis målrettet mod at få afklaring om de forskellige regler der eksister mellem dansk og svensk tolkning af samlever, hvis der eksister en forskel?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2013 16:42:05

Sverige tillader familiesammenføring efter sine nationale regler, hvis man blot har til HENSIGT at leve sammen i et ægteskabslignende forhold. Og altså dermed uden krav om nogen form for forudgående samliv uden for Sverige. Der skal alene være tale om et seriøst og fast forhold.

Men hvis man ønsker at anvende EU´s regler om fri bevægelighed i Sverige, anvendes samme definition af fast samliv, som Danmark anvender. Det skyldes, at den definition grundlæggende er baseret på nogle kendelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvis indhold er, at der kan eksisterer et beskyttelsesværdigt familieliv, selvom et par ikke er formelt gift, hvis de i praksis lever i et ægteskabslignende forhold.

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 16:48:32

Meget fint - kan du her afsluttende henvise mig til hvor man kan læse mere om svensk lov mhpf (altså en tilsvarende side som nyidanmark i sverige)?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.12.2013 19:03:51

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner.html

For efterhånden nogle år siden var der en irakisk mand, som havde fået opholdstilladelse i DK til sig og begge sine lovformelige hustruer, som han var gift med i Irak, før han nogensinde havde sat sin fod i DK eller så meget som forestillet sig, at han nogensinde ville bo der.

De danske myndigheder var i fuld gang med at tvinge ham til at blive skilt fra den ene af hustruerne, og da hverken han eller nogen af dem var interesseret i det, ville myndighederne endda på deres vegne vælge, hvem der skulle ende som fraskilt.

Det blev så ikke til noget, for de forlod slet og ret alle tre DK.

Da du er dansk statsborger og åbenbart har giftet dig mens du var bosiddende i DK, men allerede gift, så har du begået en strafbar handling, nemlig bigami. Det er fløjtende ligegyldigt om ægteskabet er lovligt, der hvor du indgik det.

Hvis du oplyser om din bigami til de danske myndigheder må du forvente at et af dine ægteskaber bliver tvangsopløst, og at få en straf oveni. En evt. fremtidig familiesammenføring vil formodentlig blive overordentlig vanskelig at få gennemført.
mh
Rådgiver for ÆUG

intedh

Indlæg af intedh » 31.12.2013 19:46:24

Først og fremmest, tak for linket - jeg må sætte mig ned og finde hoved og hale i de forskellige regler og tage den derfra.

Hertil kan jeg knytte den kommentar at jeg forsimplet præsentationen om min situation i starten for netop at høre om de muligheder (og evt. vanskeligheder jeg kan ende op i) i tilfældet af jeg bliver formelt gift ved en godkendt menighed med mine udenlandske partner.

Alt tyder på at vi alle tre står bedst hvis jeg fraskilles min danske kone i dansk regi og tilstræber på at give hende lige (eller bedst) mulige ægteskabsrettigheder gennem et testamente, derefter giftes på papir med min udenlandske partner i hendes hjemland og forsøger gennem Sverige som samlever.

Hvad angår historien med den irakiske tolk der delvis var i samme duer, har vi kendskab til sagens gang - også derfor vi er i denne informationssøgende periode hvor vi prøver at finde ud af ret og uret.

Jeg har fuld respekt overfor dansk, svensk og europæisk lov og accepter at bigami ikke er tilladt som gift ved en borgerlig retsinstans, men som en spirituel mand er det det religiøse ægteskabsattest der er af betydning for os, selvom ingen af os bliver registeret som partner mhp på dansk/svensk/europæisk lov. Det er en sørgelig tilstand, særligt mhp på bl.a. arveret, skattemæssige forpligtelser mv. det udstiller mine kone og børn i/for. Tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.01.2014 21:50:39

Registreret partner = mand + mand eller kvinde + kvinde.

Et forhold mellem en mand og en kvinde, som er registrerbart og behørigt registreret er = ægteskab. Uanset om det sker ved en borgerlig eller en religiøs vielse.
mh
Rådgiver for ÆUG

intedh

Indlæg af intedh » 01.01.2014 21:53:30

Ah okay, super - så er jeg blevet det klogere. Jeg formoder dog stadig der adskilles ved det at være borgerlig gift og gift af mere åndelig karakter, dette ud fra de retsinstanser og love der danner fundamentet for landets regler, også hvad angår ægteskab.

Besvar