Tilbage i sommers fik kæresten og jeg et afslag på FS, da vi ikke var gift, og jeg var ikke 24 år. Vi havde håbet på en dispensation, men det gik ikke, og vi fik i begrundelsen at vide at vores sag nærmere var en asylsag, og at det burde vi overveje at søge i stedet for. Min kæreste er fra Egypten, og udrejsedatoen lå i juli. På det tidspunkt skete der så mange ting dernede, og vi turde simpelthen ikke sende ham derned. Vi ville heller ikke søge asyl, da vi ikke vidste hvilke konsekvenser det ville få i fremtiden for vores sag. Så han var her ulovligt til Oktober, hvor han blev stoppet af politiet om natten mens han kørte mig på hospitalet da jeg var meget syg. Politiet opdager så at han ikke har nogen opholdstilladelse og tager min kæreste med til politistationen, hvor han vælger at søge asyl. De sender ham afsted til Sandholm, men han får dog lov til at flytte tilbage til Aalborg efter en uge og bo hos mig. Han har et interview her d.14/1, men vi er bange for at hans sag bliver afvist, og han er træt af at bo uden at have nogle rettigheder eller kunne arbejde.
Politiet i Aalborg har så efterfølgende snakket en del med ham, og rådet ham til at annullere sin asylansøgning og så søge om opholdstilladelse baseret på andre grundlag, som fx. selvstændig erhvervsdrivende eller familiesammenføring, da jeg i februar fylder 23½.
Jeg bliver forvirret nu hvor jeg kigger forummet igennem, da jeg har læst man ikke kan søge FS hvis man er asylansøger, og at man skal rejse hjem først. Hvis man har annulleret ansøgningen, hvad sker der så? Er man her så ulovligt og skal først rejse hjem før man kan søge om opholdstilladelse? For det lød ikke sådan da vi snakkede med politiet, der syntes at han havde bedre muligheder. Vil det desuden have nogen indflydelse på FS at han har været asylansøger?
De nævnte også at hvis man tjener et vidst beløb om året, så har man også lov til at opholde sig i Danmark. Så han skulle komme med en bankoversigt, så skulle han nemt kunne få opholdstilladelse. Men sådan som jeg kunne læse på nyidanmark.dk, så gælder det ved arbejde i Danmark. Han har firma i udlandet hvor han tjener penge. Jeg er godt forvirret!
Vi kunne virkelig godt bruge et godt råd