Familiesammenføring eller ej?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Olivia26

Familiesammenføring eller ej?

Indlæg af Olivia26 » 03.12.2013 17:08:23

Hej. Jeg håber virkelig der er nogen derude der kan hjælpe mig for jeg har rigitg hårdt brug for lidt råd eller bare et par andre øjne.

Jeg er gift med min mand fra sydafrika, som i øjeblikket er heroppe på visum. Han har været her i 2 måneder og har 1 måned tilbage af sit 90 dages visum. Vi er lige blevet gift her i Danmark for godt en uge siden, og vi har bare så lidt lyst til at skulle være væk fra hinanden. Vi ønsker brændende at få familiesammenføring så vi aldrig behover være væk fra hinanden igen. Så vi har gjort alt klar til at søge familiesammenføring.

Så vidt jeg kan se lever vi op til alle krav der stilles. Jeg er meget sikker på at der ikke er en finger at sætte på vores ansøgning, udover den ene betænkelighed jeg har.

Dette mit andet ægteskab. Jeg har gennem 7 år og indtil for ca 7 måneder siden været gift med min exmand, som tilbage i 2008 blev familiesammenført til mig i medfør af eu-reglerne. Vi boede først i sverige hvor han oprindeligt fik opholdstilladelse og flyttede så til Danmark i medfør af eu-retten. Han er far til min søn på 1,5 år og vi har kendt hinanden siden jeg var 14 år gammel. De sidste par år fungerede vores forhold slet ikke som før og til sidst søgte jeg om skilsmisse. Min exmand fik permanent opholdstilladelse for 9 måneder siden, efter 5 års ophold. Vi har stadig fælles forældremyndighed og han har samvær med vores søn.

Nu er min bekymring så, at jeg kan se, at hvis man før har været gift med en udlænding, så kan udlændingestyrelsen vurdere at det nye forhold er proforma. Kan det virkelig passe? Og hvad kan mig om min mand gøre for at bevise at vores forhold er 100% ægte?

Jeg har kendt ham i 1 år og 3 måneder. først kun over skype, internet og telefon, men det blev hurtigt meget seriøst og vi talte hver dag(hvilket vi også kan bevise). Vi har 15.678 facebookbeskeder, dateret helt tilbage fra vi først mødtes og enddnu flere chatbesker og en lang skype historie. Ydermere har vi billeder, flybilletter osv fra da jeg var dernede i 2 uger, fra hans ophold her de sidste 2 måneder samt vores vielse.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg ellers kan gøre for at bevise at vi er 100% reelle. Og er der nogen der kender udlændingestyrelsens praksis omkring dette?
Der er 8 måneders aldersforskel på mig og min mand og vi kanbegge kommunikere flydende på engelsk.
Jeg håber virkelig der er nogen der kan give mig råd? for jeg tør næsten ikke indgive ansøgningen. Skal jeg vente, lade ham ta hjem igen og vente til han kan komme på touristvisum igen? Pleeeeeeeease help us;-(

Jeg sætter virkelig pris på jeres hjælp. Tusind tak for jeres tid.

Kærlig hilsen
Olivia

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring eller ej?

Indlæg af mh1 » 03.12.2013 21:49:38

Hvor var din første mand fra?

Hvis han er fra et helt andet sted, så tror jeg ikke du behøver bekymre dig så meget.

Næppe heller hvis de begge er fra samme land, når du og din nye mand har kendt hinanden så længe som I har.

Der er jo kun én måde, du kan finde ud af det på: ved at I søger om fs. Du kan jo ikke lave om på at din første mand også var udlænding.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2013 16:09:08

Dit tidligere ægteskab er en indikation på proforma, ja. Helt på samme måde som, at f.eks. stor aldersforskel eller kortvarigt kendskab til hinanden før ægteskabet er det. Men det er aldrig sådan, at en enkelt indikation i sig selv fører til, at der er "bestemte grunde til at antage, at ægteskabet er indgået med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse i Danmark", som det hedder.

Der har tidligere været en praksis om, at der skulle være 3 indikationer, før alarmklokkerne ringede. Men om den stadig er gældende, ved jeg ikke. Ifølge loven skal der foretages en samlet vurdering af alle forhold i sagen, og US skal have et "sikkert grundlag" for at antage, at ægteskabet er indgået med det afgørende formål.........

Modsat mh tror jeg ikke, man lægger vægt på, om dine to mænd er fra samme land eller forskellige lande. Det forhold, at du tidligere har været gift med en anden udlænding, der har fået permanent opholdstilladelse på baggrund af ægteskabet, vil give dig et "point". Og spørgsmål er så kun, hvor mange andre "point", du får, og hvor mange der skal til for, at I får et afslag.

Jeg er enig med mh i, at der ikke er så meget andet at gøre end at søge og tage det, som det kommer. Hvis US gør deres arbejde ordentligt, vil I i tilfælde af proformamistanke blive indkaldt til et såkaldt simultaninterview. Og der vil I så få lejlighed til at demonstrere, at I har den grad af kendskab til hinandens liv og familie mm, som man normalt forventer, at et "reelt" ægtepar har.

Olivia26

Indlæg af Olivia26 » 04.12.2013 19:51:16

Hej igen.

Mange tak for svar. Det er dejligt at der er nogen der ved lidt mere om det end mig. Tak fordi i har brugt tid på at læse og besvare mit indlæg.
Ud fra det jeg kan se US ligger vægt på er mit tidligere ægteskab jo nok lidt det eneste de kan stille spørgsmål ved, selv om jeg med min tidligere ægtefælle har været gift i 7 år, kendt ham siden jeg var 14 og har et barn sammen med ham.
På mig og min nuværende mand er der ikke nogen mærkbar aldersforskel. Vi kan tale flydende på det samme sprog. Vi kan jo i og for sig sagtens dokumentere at vi har kendt hinanden i over 1 år, da både skype, facebook og så videre jo gemmer historik(hvad US siger til en så omfangsrig bevisbyrde ved jeg ikke). Vi har boet på samme adresse da jeg var på ferie hos ham og nu mens han er her på visum. Ham og min tidligere ægtefælle er ikke fra samme land og kender ikke hinanden på nogen måde.
Spørgsmålet er så om det ville være bedre at han rejser hjem og kommer på visum igen efter der er gået de måneder der skal? Dermed har vi jo så boet endnu længere tid på fælles adresse.
Og hvordan bærer man sig mon ad med at demonstrere vores kendskab til hinanden? hvis jeg altså ikke skal sende 2-3000 sider med over til US.

Kærlig hilsen
Olivia

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.12.2013 14:38:13

Du skal i hvert fald ikke begrave US i en kæmpebunke beviser for at I kender hinanden.

Jeg tror at vielsesattesten og de oplysninger, der er plads til i ansøgningsskemaet og så de oplysninger I giver ved et evt. interview vil være nok.

Det er vigtigt at du ikke forbereder dig på at skulle over-overbevise US om at jeres ægteskab er reelt. Det er det jo, så opfør dig i forhold til det.

Alle andre kan nøjes med en vielsesattest og de oplysninger, man skal give i ansøgningsskemaet, så hvorfor skulle det ikke også være nok for jer? Det er først HVIS I skulle blive indkaldt til et interview at du evt. skal fremlægge et antal skype-/facebook-beskeder, fx en for hver måned.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2013 14:55:05

Næsten alle par har mindst en "indikation" på proforma ægteskab, f.eks. at de aldrig har boet sammen. Men det er kun i omkring 1-2% af alle sager, at proforma-mistanken opstår, da der som sagt netop er tale om en SAMLET vurdering af ALLE forhold i sagen.

En sagsbehandler i US har kun 6 timer til at behandle en ansøgning om FS fra A til Z. Så nej de har bestemt ikke tid til at sidde og kigge på 1.000-vis af siders fuldstændig irrelevant dokumentation fra alle dem, som er nervøse pga. proforma reglen.

Lelou

Indlæg af Lelou » 05.12.2013 17:13:35

Hej. Da jeg søgte om FS med min mand svedte jeg også angstens sved over evt. proforma problematik. 1: Han er 10 år yngre end mig. 2: Vi har boet MEGET kort tid sammen (14 dage) inden vi blev gift. Man har jo ikke samme mulighed for at afprøve et forhold i årevis når man er long-distance. Vi røg lige igennem. Der var så heller ikke nogle andre problemer overhovedet. Det er nemlig en samlet vurdering. Bare sørg for at blive ved med at samle beviser på jeres kærlighed, hvis det skulle gå så galt at I skulle komme til simultanafhøring.

Da man ikke er helt klar over hvordan de vurderer, sørgede jeg for at skrive så meget dér hvor jeg kunne. "Vi boede sammen i 14 dage hos henholdsvis min ægtefælles forældre og en lejlighed vi lejede." I stedet for bare "vi boede sammen 14 dage". Så havde jeg da demonstreret at jeg havde mødt hans forældre (som han boede hos), og at vi samtidig ønskede lidt privatliv og derfor lejede en lejlighed osv. Vi blev gift ved en STOR ceremoni, det skrev jeg selvfølgelig, da man næppe kører det helt store show ved proforma ægteskab. Men tænk over formuleringerne.

Hvis du vil vide lidt mere om hvordan udlændingestyrrelsen vurderer proforma så kan du Google "Kærlighedspolitiet" og høre en radioudsendelse fra P1. Det er en lille smule uhåndgribeligt, men et lyt værd alligevel.

Denne artikel fra 2004 er måske ikke så opmuntrende men kan give et indblik. Den er så fra 2004. "Usikker vurdering af proforma ægteskaber" http://www.information.dk/95922

Bare søg, og best of luck!

Olivia26

Indlæg af Olivia26 » 09.12.2013 15:39:27

Mange tak for alle jeres svar. Det hjælper på humøret at få delt jeres oplevelser og viden. Det er jo ikke mange steder der er ret mange informationer om hvordan US hånderer lige netop dette spørgsmål. I må meget undskylde hvis jeg virker lidt paranoid. Jeg må jo bare ta mod til mig og få søgt, ellers sker der jo hverken det ene eller det andet. Det er i hvert fald rart at vide at det er en "sikker antagelse" der skal til for at US kan give afslag med henvisning til at ægteskabet er pro-forma. Selv om det er irrationelt går man jo og frygter at det er sådan lidt tilfældigt hvordan de vurderer, alt efter hvilken sagbehandler ens sag ender hos.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2013 18:38:03

Der kan godt ske sagsbehandlingsfejl, hvis man f.eks. er uheldig at få en sagsbehandler, der blev ansat i US 3 måneder tidligere og hyret direkte fra skolebænken på jurastudiet. Og som dermed måske er 26 år gammel og aldrig tidligere har haft et arbejde.

Men så kan man klage til Udlændingenævnet, hvor man naturligvis får medhold, hvis der er tale om sagsbehandlingsfejl. Eller man kan måske i særlige tilfælde få US til at genoptage sagsbehandlingen.

Heldigvis er sagsbehandlingsfejl absolut undtagelsen og ikke reglen, når det handler om FS efter de danske regler. I forhold til hvor mange sager af den type, US behandler, er det ekstremt få fejl, vi ser i ÆUG´s rådgivning.

Besvar