Please HJÆLP, Er jeg gift?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mmaria

Please HJÆLP, Er jeg gift?

Indlæg af mmaria » 30.11.2013 22:03:15

Hej,

Jeg var så dum og forelsket, at jeg blev gift i Zambia for en måned siden. Det har så senere vist sig, at min "store kærlighed" havde tre børn og en kæreste han bare var skredet fra for at være sammen med mig. Det kan jeg ikke leve med selvfølgelig.
Mit spørgsmål er nu... Er jeg overhovedet gift, inden jeg gør et større nummer ud af det?
Jeg blev gift i kirken med ægteskabscertifikat fra den kirke (intet er registreret borgerligt), jeg skrev under (de havde stavet mit navn forkert), en biskop, en præst, to vidner (fra hans familie) og så min kæreste. Det er kun mig, der har det certifikat, ingen af de ovenstående, og der er ikke taget nogle kopier. Ikke en gang biskoppen har en kopi og ingen af dem har mine pasoplysninger.
Hvad siger I?

På forhånd tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Please HJÆLP, Er jeg gift?

Indlæg af mh1 » 01.12.2013 09:35:06

Jeg er af den opfattelse, at du er retsgyldigt gift.

Hvis det dokument, du omtaler, er originalen og der var et gennemslag, således at en kopi blev i kirken, så ER du gyldigt gift.

Det er ikke parterne selv, men den der forretter en kirkelig vielse, som skal sende kopien videre til offentlig registrering. Det bør du gå ud fra er sket.

Der er ikke noget som helst i det, du beskriver, som ville gøre ægteskabet en nullitet set ud fra dansk ret. Der er heller ikke noget, som gør at ægteskabet vil kunne omstødes. Din mand havde en kæreste, men ikke en ægtefælle, så det er ikke bigami.

Vil du ud af dette, må du en tur til statsforvaltningen for at få en skilsmisse.

Se: http://www.parliament.gov.zm/downloads/VOLUME%205.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

mmaria

Indlæg af mmaria » 01.12.2013 10:20:51

Mange tak for jeres svar.
Dokumentet jeg omtaler blev underskrevet og så fik vi det i hånden, han har ikke kunne lave en kopi. Ikke med underskrifter på i hvert fald.
Den anden ting, biskoppen havde jo ingen oplysninger på mig ud over mit navn, så kan jeg vel ikke registreres?
Den anden ting er, er det muligt for dem at registrere nu, (når alle 4 vidner siger jeg skrev under), men de ikke kan fremsende en underskrift og dokumentet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.12.2013 17:41:16

Jeg skal ikke kunne sige om præsten kan få ægteskabet registreret, men der er ikke noget der tyder på at ægteskabet ikke blev retsgyldigt indgået, så formodningen må være for at det kan han. Dit navn vil formodentlig være fuldt tilstrækkeligt, selv om det måtte være forkert stavet.

Under alle omstændigheder så ER du gift, og du bør tage besværet med at blive skilt, så du ikke kommer til at begå bigami hvis du vil giftes senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

mmaria

Indlæg af mmaria » 02.12.2013 21:56:25

Statsforvaldningen fortæller mig at jeg er registreret som ugift?
Så kan jo slet ikke blive skilt

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2013 22:20:10

Men det er vel fordi, du ikke har sørget for at få dit ægteskab registreret på folkeregistret? Det har du faktisk pligt til at gøre!

mmaria

Indlæg af mmaria » 06.12.2013 21:28:24

Så er den klaret, har fundet undersøgt sagen, intet er registreret, ingen har certifikatet og præsten var ikke lovlig, så jeg er ikke gift - Hurra!

Besvar