Opholdstilladelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dream Girl

Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af Dream Girl » 15.11.2013 12:00:42

Hej allesammen:)
Jeg har nogle spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at få besvaret...

Min mand og jeg flyttede her for 12 dage siden til Malmö i Sverige.. (Han er på turist visum som udløber til december) Lige nu går jeg og venter på at få mit svenske person nr, og derefter er planen at søge om opholdstilladelse til min mand... Var inde på migrationsverket igår, hvor jeg fik ansøgnings skemaerne til både de svenske regler og EU reglerne... Hende pigen som betjente mig anbefalede mig at søge under de svenske regler, da hun sagde det var meget lettere og man ikke skulle vise så meget dokumentation.. Men det er så her mine spørgsmål kommer:

Kan min mand godt blive i Sverige mens de behandler hans ansøgning, hvis vi søger under de svenske regler? (Det fortalte pigen mig inde på migrationsverket)

Kan vi godt søge under begge regler på samme tid? (Svenske og EU regler)

Og mit tredje spørgsmål er, når min mands visum udløber til december og hans ansøgning forhåbentlig kommer under behandling i sverige, må han så godt rejse til Danmark imens? Jeg tænkte nemlig at holde jul og nytår i Danmark, hvis det altså kan lade sig gøre...

Håber der er nogen som kan og vil hjælpe mig med mine spørgsmål. Tak på forhånd:)

fundiver199

Re: Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2013 12:54:34

Dream Girl skrev:Kan min mand godt blive i Sverige mens de behandler hans ansøgning, hvis vi søger under de svenske regler? (Det fortalte pigen mig inde på migrationsverket)
Det er Migrationsverket, der bestemmer dette. Så hvis de siger det, mener de det vel også.
Dream Girl skrev:Kan vi godt søge under begge regler på samme tid? (Svenske og EU regler)
Ja men umiddelbart er det vel lidt spild af Migrationsverkets tid, hvis de skal behandle to ansøgninger i stedet for en.
Dream Girl skrev:Og mit tredje spørgsmål er, når min mands visum udløber til december og hans ansøgning forhåbentlig kommer under behandling i sverige, må han så godt rejse til Danmark imens?
Nej.
Dream Girl skrev:Jeg tænkte nemlig at holde jul og nytår i Danmark, hvis det altså kan lade sig gøre...
Da der ikke er fast grænsekontrol internt i Schengen, kan det godt lade sig gøre. Men altså ikke lovligt. Spørgsmålet svarer til at spørge, om det kan lade sig gøre at køre 100 km/t på en jysk landevej eller cykle om natten uden lys. Og det kan det jo godt. Men hvis betjenten stopper dig, får du en bøde og en løftet pegefinger. Og hvis du ringer til ham i forvejen og spørger, om du må, så siger han nej.

Dream Girl

Indlæg af Dream Girl » 15.11.2013 15:48:23

Tak for svar :)

Lenada

Indlæg af Lenada » 15.11.2013 23:31:20

Hej
Vil gerne lige koble mig på denne tråd. Kommer nemlig til at stå i samme båd meget snart. Regner med at min forlovede kommer herop via visum, og at vi derefter søger fm på migrationsverket. Men synes bare at have læst, at flere herinde, når de møder op til migrationsverket får muligheden for at søge fm efter svenske regler, samtidig med at ægtefællen gerne må blive i sverige under behandlingen..? Migrationsverket skriver ellers tydeligt på deres hjemmeside, at ægtefællen skal være i hjemlandet, under behandlingen..Så vil bare forhøre mig, vil man i sådan et tilfælde få noget dokumentation på, at ægtefællen ekstraordinært har fået lov til at blive i landet? Vi havde ellers tænkt os at søge via eu-regler..men de svenske regler passer altså meget bedre til vores nuværende situation..Tror I, at hvis man hos migrationsverket oplyser om, at man alligevel på et tidspunkt tænker at søge via svenske regler, at de vil acceptere den ansøgning fra start af i stedet for eu-reglerne..? Eller evt. har både eu samt svensk ansøgning klar, men siger til dem at man helst ønsker svenske regler..Jeg ved godt, at I ikke sikkert kan svare på mit spørgsmål, men evt. kan hjælpe mig lidt på vej :). Mange gange tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2013 02:38:27

Dokumentationen er vel, at ansøgningen overhovedet bliver modtaget.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.11.2013 04:38:28

Jeg tror, man skal være varsom med at stole på, at medarbejdere i receptionen er særligt godt inde i reglværket. De modtager naturligvis ansøgninger, hvis man kommer for at aflevere, men det er IKKE ensbetydende med accept af, at ansøgningen er i orden og kan imødekommes.

Altså hvis man ikke opfylder betingelserne, fx fordi man opholder sig i Sverige, så risikerer man at få afslag, en udrejsefrist og må søge igen fra hjemlandet.

Så det absolut sikreste er at søge efter EU-regler og så evt. parallelt med det også søge efter svenske regler, da man med en ansøgning efter EU-regler har lovligt ophold i Sverige.

Lenada

Indlæg af Lenada » 16.11.2013 11:44:08

Okay mange tak skaanebo. Men når du siger parallellt, mener du så at man aflevere begge ansøgninger på nogenlunde samme tid? Eller mener du at man afleverer en med svenske regler, efter man har fået ophold med eu-regler først? Tak endnu en gang

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.11.2013 11:54:51

Jeg mener, man kan aflevere begge ansøgninger samtidigt, alternativt søge efter svenske regler efterfølgende, når man først har søgt efter EU-regler.

Dream Girl

Skal min mands pas fornyes?

Indlæg af Dream Girl » 21.11.2013 05:31:07

Hej med jer!
Jeg har et spørgsmål.. Min mand har været på besøgsvisum i 2 måneder nu, og vi vil gerne familiesammenføres så i den forbindelse fandt vi en lejlighed i Malmö, og er nu bosat her.. Vi har udfyldt begge ansøgninger mht FS men men! Min mands pas udløber til november 2014, og så vil jeg høre om vi evt skal forny det? Og hvor længe tager det??

Tak på forhånd

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2013 07:24:29

Ja, det bør fornyes. Spørg på ambassaden.

Besvar