Ophold i Danmark for mor

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Hakan

Ophold i Danmark for mor

Indlæg af Hakan » 12.11.2013 21:48:54

Hej,

Nu er jeg endelig blevet svensk statsborger for ca et år siden.
Så nu vil jeg flytte til DK for at kunne bruge EU reglerne og FS min mor som er tyrkisk statsborger og er på besøg hos mig lige nu på 10 måneders D visa med multi indrejsetilladelse.

Jeg har har et fast ansatelse i Malmø. Jeg er kommunal ansat og vil beholde mit job i Malmø når jeg ansøger i DK.

Jeg har desuden fundet et fast job som phoner hvor den er på 7 timer om ugen i København. Som ikke dækker min sygdom og pension, dog giver feriepenge.

Gøre det noget at jeg kun har et job i DK på 7 timer dog ikke på 10-12 timer.?

Jeg er desuden også tillknyttet til visse rehabiliteringscenter i København som tilkaldevikar. Hvor jeg arbejder 10-12 timer om måned ( ikke fast job ).

Og ud over dem er jeg også under videregående udd. I Kbh på en højskole. ( får ikke su, for jeg har valgt at arbejde).

Jeg har fundet en lejlighed i DK men der bor i forvejen en.. Gøre det noget ?
Skal lejligheden være helt tomt?

Jeg har været på statsforvaltningen hvor damen som betjente mig ikke vidste meget om sager, dog gik ind g spurgt til sagsbehandler om hvilke dokumenter jeg skulle ha med ved ansøgning.

Hun kom tilbage med et svar om at jeg skulle kunne dokumentere at jeg har forsørget min mor. Men dokumenter skal ikke bare være et par måneders, dog nogle års forsørgelsen.
Og at min økonomi skulle også være i orden for at jeg skal kunne forsørge min mor.

Mht. Bank dokumenter, synes jeg ikke, jeg har problem da jeg fik først fik min opholdstilladelse i SE i 2009 og siden det har jeg sendt penge til hende regelbundet via banken.

Min mor har i sidste 3 år været på besøg hos mig. første gang 6 måneder anden gang 6 måneder og tredje ( nu ) på 10 måneders turist svensk D visum.

Hun taler ikke tyrkisk. Hun er tyrkisk statsborger, bor alene, alle mine søskende bor i udlandet, hendes søskende med, far er død og hendes mor er også i udlandet.

Hun har ikke kontakt med mine søskende pga et privat årsag.. Så der er intet hjælp fra dem til min mor.

Min mor ved indrejse til SE har lavet en sygesikring som alle turister laver og gælder i schengen området. Den er på 6 måneder. Den skal forlænges om 6 måneder igen.
Jeg ha læst meget her om at der er nogle personer der ha haft problemer med sygesikringen.. Skal jeg lave noget sygesikring til min mor inden jeg ansøger ? Og hvis ja' hvor længe?

Min mor mener at der ikke en chance da, hun hører mange flytter fra DK til SE pga at de ikke kan få ophold. Og kan derfor ikke forstå hvorfor vi skal flytte til DK og ikke indgive ansøgning i SE.
Men i Sverige har jeg ingen muligheder da dørene til det er lukket.

Jeg kan kun bruge eu regler i SE kun hvis jeg bor i DK lidt og flytter tilbage ikke?

Men eu regler er det samme, og brude behandles ens. Så jeg håber at jeg kan opfylde kravene.

Men damen på statsforvaltningen gjorde mig lidt forvirret for hun virkede ret positiv. Det kan også være fordi hun ikk vidste noget om sager.
Men kan det lade sig at gøre tror i?

Og hvad skal jeg af dokumenter have?

Den 7 timers arbejd i DK er det nok til at sige jeg kan få min mor FS efter eu regler i Dk med min fast job fra Malmø.?
Gøre det noget at jeg sender en kontrakt til dem hvor der står jobbet i dk er på prøvetid på første 2 måneder?

Bortfalder min mors visum efter ansøgning til DK?

Hvad synes i ellers kan være relevant for sådanne sager at fremvise?
Min mor har psykiske forstyrrelser, synes i at den skal på banen også ved ansøgning?

Mvh

fundiver199

Re: Ophold i Danmark for mor

Indlæg af fundiver199 » 13.11.2013 08:12:27

Hakan skrev:Gøre det noget at jeg kun har et job i DK på 7 timer dog ikke på 10-12 timer.?
Det betyder kun, at du så nok vil blive vurderet som ”person med tilstrækkelige midler” og ikke som arbejdstager. Dette gør kun en forskel, hvis du eller din mor senere søger om kontanthjælp i Danmark.
Hakan skrev:Jeg har fundet en lejlighed i DK men der bor i forvejen en.. Gøre det noget ?
Skal lejligheden være helt tomt?
Nej og nej. Men hvis ikke lejligheden er egnet til bofællesskab, kan der givetvis opstå mistanke om fup-adresse. Hvis den pågældende reelt bor der, og I skal have hver sit værelse (bofællesskab), er det intet problem. Men hvis han – eller I – skal have fup-adresse i lejligheden, så er det et absolut no-go.
Hakan skrev:Jeg ha læst meget her om at der er nogle personer der ha haft problemer med sygesikringen.. Skal jeg lave noget sygesikring til min mor inden jeg ansøger ? Og hvis ja' hvor længe?
Det er i Sverige, der har været disse problemer, ikke i Danmark.
Hakan skrev:Min mor mener at der ikke en chance da, hun hører mange flytter fra DK til SE pga at de ikke kan få ophold. Og kan derfor ikke forstå hvorfor vi skal flytte til DK og ikke indgive ansøgning i SE.
Prøv at forklar din mor, at det ikke er svensk lovgivning med EU-lovgivning, der får mange til at flytte fra Danmark til Sverige. Og at den samme EU-lovgivning gælder for alle, der flytter til et andet EU-land end det, hvor de er statsborger. Så det er de samme EU-regler, der gælder i både Danmark og Sverige. Og fordi du er svensk statsborger, skal du flytte ud af Sverige for at komme under dem. Hvorimod en dansk statsborger skal flytte ud af Danmark. Det er forklaringen, som du kan give din mor.
Hakan skrev:Jeg kan kun bruge eu regler i SE kun hvis jeg bor i DK lidt og flytter tilbage ikke?
Korrekt.
Hakan skrev:Men kan det lade sig at gøre tror i?
Det kritiske punkt er, om du kan dokumentere, at du ikke bare forsørger din mor, men at hun er afhængig af det. Altså at din økonomiske støtte ikke bare er et supplement til hendes pension el., så hun kan leve et liv i relativ luksus. Det vil nok være en god ide at understøtte ansøgningen med nogle papirer fra Tyrkiet f.eks. indkomstopgørelser fra Skat, kontoudtog fra hendes bank gennem en periode på flere år etc.

Hakan

Indlæg af Hakan » 13.11.2013 08:34:16

Hej Fundiver

Tak for dit svar.

Mht lejligheden vil jeg sige at vi kommer til at bo i et værelse hvor den anden person i den anden værelse. Og jeg skal leje lejligheden i " andra hand " dvs fra personen som i forevejen der bor der.

Jeg har læst på forum at mange mennesker samler deres regning og kvitteringer og fremviser dem til US. Gælder det også fir mig? I så fald, er det fra SE jeg skal samle min papirer og sende in, eller på den nye adresse i DK.

Og det vigtigste sp er : bortfalder så min mors visum efter ansøgning? Hun har lige nu svensk d Visum med MULTI indrejse tilladelse.

Hvis vi får negativt svar, får man en udvisning? Kan jeg ikke efterfølgende tag min mor til Sverige med den visum hun i forevejen har?

Jeg er bange for hvis hun får afslag er der efter bliver bedt om at forlade Danmark. Og hvis visum også bortfalde, så hun vil kun blive nødt til at flytte til Tyrkiet.så har vi spildt hendes 10 måneders visum..?

Skal man ansøge lige så snart man er flyttet til DK? Kan f eks. ikke flytte først og ansøge efter Tre måneder?

Mht lejekontrakt. hvad skal der stå for opsigelsen osv? Nogle har haft problemer da de har skrevet 3 måneder før opsigelse.

Hvis jeg bliver vurderet som person med tilstrækkeligt midler, høre det ellers forskel?
Jeg mener er det bedre at skaffe job på 10 timer så man er eu arbejdstager?

Tak
Mvh

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.11.2013 08:43:52

Det er ikke "andra hand", hvis personen stadig bor der. Så er du i stedet det, der kaldes "inneboende".

Hakan

Indlæg af Hakan » 13.11.2013 08:50:53

Hej Skaanebo,

Ja altså inneboende hedder det :)

Er det noget problem?

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.11.2013 11:41:48

Hakan skrev:Jeg har læst på forum at mange mennesker samler deres regning og kvitteringer og fremviser dem til US. Gælder det også fir mig? I så fald, er det fra SE jeg skal samle min papirer og sende in, eller på den nye adresse i DK.
Der er forskel på, om man udnytter den primære fri bevægelighed i EU til at flytte UD af sit hjemland, eller om man udnytter den sekundære fri bevægelighed i EU til at flytte TILBAGE til sit hjemland. Det er først, hvis du flytter TILBAGE til Sverige, at de svenske myndigheder evt. kan kræve dokumentation for, at dit ophold i Danmark var udtryk for en faktisk og reel flytning og ikke kun en fup-adresse eller et kortvarigt ferieophold på f.eks. hotel.

I Danmark er det Statsforvaltningerne, der behandler alle ansøgninger om registreringsbevis og opholdskort, som vedrører den primære fri bevægelighed. US behandler kun ansøgninger, der vedrører den sekundære fri bevægelighed. Dvs. danske statsborgere som flytter tilbage til Danmark fra et andet EU-land.
Hakan skrev:Og det vigtigste sp er : bortfalder så min mors visum efter ansøgning? Hun har lige nu svensk d Visum med MULTI indrejse tilladelse.
Nej. Hvis du er ansat hos Shell, bortfalder din ansættelse jo heller ikke, bare fordi du har sendt en jobansøgning til Ikea.
Hakan skrev:Hvis vi får negativt svar, får man en udvisning?
Ikke en udvisning men en udrejsefrist. Hvis din mor klager over afgørelsen inden for den fastsatte tidsfrist, har klagen opsættende virkning på udrejsefristen. Det vil alt sammen stå i det brev, hun til den tid får fra Statsforvaltningen.
Hakan skrev:Kan jeg ikke efterfølgende tag min mor til Sverige med den visum hun i forevejen har?
Hvis det stadig er gyldigt til den tid, så ja.
Hakan skrev:Skal man ansøge lige så snart man er flyttet til DK? Kan f eks. ikke flytte først og ansøge efter Tre måneder?

Hun skal søge senest 3 måneder efter sin indrejse i Danmark.
Hakan skrev:Mht lejekontrakt. hvad skal der stå for opsigelsen osv? Nogle har haft problemer da de har skrevet 3 måneder før opsigelse.
Der skal stå det, som I har aftalt indbyrdes.
Hakan skrev:Hvis jeg bliver vurderet som person med tilstrækkeligt midler, høre det ellers forskel? Jeg mener er det bedre at skaffe job på 10 timer så man er eu arbejdstager?
Det gør kun en forskel, hvis din indtægt er meget lav, eller en af jer ønsker at søge om kontanthjælp, eller din mor ønsker at tage en uddannelse og modtage SU under denne. Hvis du er glad for dit nuværende job i Sverige og måske endda planlægger at flytte tilbage til Sverige igen, når du kan tage din mor med efter EU-reglerne, er det bedst at beholde dit nuværende job.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.11.2013 17:02:56

Jeg prøvede forleden at finde ud af, hvor en EU-borger skulle ansøge om fs, og blev forvirret.

Reglerne for det står nemlig ved første øjekast på US' hjemmeside, godt nok med et link til Statsforvaltningen.

Statsforvaltningens vejledning er væsentligt tyndere end US', selv om det er den første som skal have ansøgningerne. Borger.dk oplyser heller ikke særligt tydeligt, hvor EU-borgere skal henvende sig.

Jeg er måske for mistroisk, men det ser altså ud som om 'man' prøver at holde de meget lempelige regler for EU-borgeres fs-muligheder hemmelige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hakan

Indlæg af Hakan » 13.11.2013 19:38:49

Hej ..

Tak for jeres svar..

Som jeg tidligere skrev jeg har fået et job på 7 timer.
Og det bliver så ikke set som EU arbejdstager.

Men i dag fik jeg en andet henvendelse fra en anden sted.
Jeg fik tilbud om at arbejde under 1 års vikariat.

Er det en god ide at gøre det? fordi så havde jeg opfyld kraven, men den er bare ikke permanent fast, det er vikariat først på 6 måneder og derefter igen 6 måneder?

Så kunne jeg få " Ledigtjänst " fra mit arbejd fra Malmø...

Synes i det gøre en bedre forskel?
WEller er det en skidt idee fordi at det ikke er permanent fast arbejdstilbud.?

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2013 08:06:07

Det er helt op til dig, hvor du foretrækker at arbejde. Vi andre kan ikke træffe den beslutning for dig.

Hakan

Indlæg af Hakan » 14.11.2013 17:22:27

fundiver199 skrev:Det er helt op til dig, hvor du foretrækker at arbejde. Vi andre kan ikke træffe den beslutning for dig.
Hej Fundiver :)

Jo tak..
Jeg tror jeg har formuleret mig forkert.
Grunden til jeg skrev det ovenstående mht til arbejdstilbud er, om det mon påvirker min mors ansøgning på negativt måde?

- Altså det kun er en vikariat dog ikke fast ansættelse.
Da jeg med ansøgning forsikrer dem om at jeg skal stå for forsørgelsen, vil der så ikke opstå en sp. tegn ved det?

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2013 08:36:38

Ja du kan blive bedt om at dokumentere, hvad du vil leve af, når vikariatet udløber. F.eks. din A-kasse eller din formue eller et andet job, du allerede har fået tilbudt. Og kan du ikke det, ja så kan din mors EU-opholdsret tages op til revision, hvis det viser sig, at du ikke længere er "person med tilstrækkelige midler", når vikariatet udløber. Fordi du f.eks. er blevet kontanthjælpsmodtager eller lever af at samle flasker og sælge hash.

Så selvfølgelig er det bedst at have en fast stilling, der ikke er opsagt. Det er klart. Og det er også godt at være medlem af en A-kasse.

Hakan

Indlæg af Hakan » 15.11.2013 08:53:15

Hej igen,

Ok tak for tips..

Jeg er i forvejen medlem af A kasse. Har været det i mange år.
Så må jeg huske at vedhæfte den til ansøgningen også.

:)

Hakan

Indlæg af Hakan » 17.11.2013 21:38:27

Jeg er igang med at samle alle dokumenterne.

Dog der er noget der göre mig lidt urolig.
På US hjemmeside står der f.eks. :
Der kan således kun gives familiesammenføring til øvrige familiemedlemmer, hvis et afslag ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, fx Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8 om retten til familieliv.

Beskyttelsen af familielivet i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 tager sigte på den almindelige traditionelle europæiske kernefamilie, hvilket vil sige far, mor og mindreårige børn. Således vil Danmark kun i helt særlige tilfælde tillade familiesammenføring mellem eksempelvis forældre og voksne børn.

Ved en ansøgning vil Udlændingestyrelsen lægge vægt på, om der er etableret et beskyttelsesværdigt familieliv, herunder om tilknytningen mellem personerne går ud over, hvad der følger af slægtskabet alene, om man i hjemlandet har været optaget i den nu herboende persons husstand igennem en længere årrække, om den herboende under opholdet i hjemlandet og efter indrejsen i Danmark har forsørget familiemedlemmet, om man af helbredsmæssige grunde vil være helt ude af stand til at tage vare på sig selv, og om der findes omsorgspersoner i hjemlandet eller om hjemlandets sociale myndigheder kan sørge for pasning og pleje.

Så jeg skal måske ikke ha store forventninger..?

Fordi her laegges ikke kun vaegt på ökonomiske sitiuationen eller mine intaegter..
Hvad laegger man så vaegt på..?
Hvordan kan man argumentere for sådan et sag..

Bare for at give jer en ide om min sag vil jeg fortaelle mine dokumantationer..

-En dokument fra kommune som styrker at min mor ikke har en socialforsikring eller lign og bliver forsörget af mig.
-min kvitteringer fra bank om de penge jeg sendte til min mor ( 2010-2011-.2012-2013)
- Bank dokument fra min mors Tyrkiske bank, hvor der tydeligt fremgår at hun kun får lön fra mig.
- Et dokument som er underskrevet og stemplet af Tyrkisk Ambassaden i CPH hvor der fremgår at barnen har pligt overfor foraeldrer om forsörgelsen. ( I fölge af tyrkisk lovgivning )
- Min afgörelse som jeg den gang har fået af svensk Migrationsverket om mit asyl. (bare for at argumentere at jeg har nogle grunde til hvorfor jeg ikke bor sammen med min mor i Tyrkiet )
- En leje kontrakt i dk, arebjdskontrakt..
- og er også under videregående udd i dk. ( jeg taenker vedhaefte en dokument fra skolen også.)

Så hvordan lyder det?

Tak

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.11.2013 06:30:19

Du skal da ikke sidde og læse om danske regler, når du hører under EU-reglerne.

Hakan

Indlæg af Hakan » 18.11.2013 08:06:18

fundiver199 skrev:Du skal da ikke sidde og læse om danske regler, når du hører under EU-reglerne.
Tænkte nok der var noget der ikke passede helt rigtigt..

Synes du i øvrigt mine dokumentationer lyder OK?
Tak :)

Besvar