Arbejdstager eller person med tilstræk.
Arbejdstager eller person med tilstræk.
Hej, jeg skal aflevere ansøgning om opholdstilladelse i næste uge, men bliver i tvivl om jeg er arb.tager eller person med tilstrækkelige midler. Min situation er den, at jeg på nuværende tidspunkt er på barselsdagpenge fra Dk, men når vi (forhåbentligt) om nogle mdr kan flytte tilbage til Dk regner jeg med at få svenske dagpenge.
Jeg havde umiddelbart tænkt at jeg er person med tilstrækkelige midler, men blev i tvivl, da jeg læste en tråd herinde, hvor nogle gjorde opmærksom på, at det var ens status ved hjemvendelsen til Dk, som er afgørende, og hvis jeg får svenske dagpenge på det tidspunkt er jeg vel arbejdstager?? Forvirrende, håber nogle har et svar??
Jeg havde umiddelbart tænkt at jeg er person med tilstrækkelige midler, men blev i tvivl, da jeg læste en tråd herinde, hvor nogle gjorde opmærksom på, at det var ens status ved hjemvendelsen til Dk, som er afgørende, og hvis jeg får svenske dagpenge på det tidspunkt er jeg vel arbejdstager?? Forvirrende, håber nogle har et svar??
Re: Arbejdstager eller person med tilstræk.
Du kan vel ikke få svenske dagpenge i DK. Hvordan skal det lade sig gøre?
Så vidt jeg har forstået kan man tage dagpenge med til et andet EU land i tre mdr.
Men du skal have arbejdet i Sverige for at blive berettiget til svenske dagpenge, inden du kan søge om at få dem med til DK i tre måneder.
Jeg har være i kontakt med alfakassan og de mente at jeg kunne få overført min anciennitet fra min danske a-kasse til den svenske, så regner med at være berettiget til svenske dagpenge.
For at vende tilbage til mit spørgsmål, jeg er i tvivl om jeg skal ansøge som arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler??
-
fundiver199
Du kan da aldrig nogensinde være arbejdstager, når du ikke har arbejdet i Sverige. Så hvorfor er du i tvivl om det? Hvis du ikke er flyttet tilbage til Danmark, før din barsel er slut, bør du i god tid forinden kontakte din danske A-kasse og høre om mulighederne for, at du - i umiddelbar forlængelse af din barsel - kan tage dine danske dagpenge med dig til 3 måneders jobsøgning i Sverige.
Den information, du har fået fra Alfakassen, er umiddelbart lodret forkert. Eller også er der tale om en misforståelse. Du kan kun overføre A-kasse anciennitet fra et land til et andet, hvis du er i arbejde i det nye land. Ikke hvis du er arbejdsløs. Så Alfakassen har formentlig misforstået dig og troet, at du arbejder i Sverige.
Og jeres problem er naturligvis løst, hvis du bruger resten af din barsel på jobsøgning, således at du kan gå fra barsel til et nyt job i stedet for at gå fra barsel til arbejdsløshed. Jobbet kan både være i Danmark og i Sverige, og du vil så kunne fortsætte dit A-kasse medlemskab i det land, hvor du arbejder.
Den information, du har fået fra Alfakassen, er umiddelbart lodret forkert. Eller også er der tale om en misforståelse. Du kan kun overføre A-kasse anciennitet fra et land til et andet, hvis du er i arbejde i det nye land. Ikke hvis du er arbejdsløs. Så Alfakassen har formentlig misforstået dig og troet, at du arbejder i Sverige.
Og jeres problem er naturligvis løst, hvis du bruger resten af din barsel på jobsøgning, således at du kan gå fra barsel til et nyt job i stedet for at gå fra barsel til arbejdsløshed. Jobbet kan både være i Danmark og i Sverige, og du vil så kunne fortsætte dit A-kasse medlemskab i det land, hvor du arbejder.