Ophold i DK efter EU regler.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kristin

Re: Ophold i DK efter EU regler.

Indlæg af Kristin » 21.10.2013 16:52:25

HJAELP !

Hej Alle.

Jeg er pt i Istanbul idet min syriske forlovede og jeg oensker at gifte os her. Vi har talt med vielseskontoret i Beyoglu og de har henvist os til at vielseskontor i Avcilar ( som er den kommune ) min forlovede bor i. Dem talte vi saa med i dag. Dvs der var et kaempe stort sprogproblem..... vi har faaet oplyst at de papierer vi skal bruge over HELE Tyrkiet er foedselsattest, civilstandsattest og pas ( og for mig incl skilsmissepapirer, ) Vielseskontoret i Avcilae udstyrede os med et stykke papirer paa tyrkisk som vi ikke forstaar. Det var tydeligt de gerne ville hjaelpe. Men igen sprogproblemer. Vi er ellers godt igang med vores plan. Det hotel vi /jeg bor paa vil gerne skrive et accomodationbrev,Men min forlovede SKAL vise recidence permit.

Mit spm er : kan min forlovede flytte til 'kommunen' Beyoglu uden ar faa problemer med sin accomodationsbook'?

Vielseskontoret i Avcilar gav os flg oplysninger paa tyrkisk.Kan nogen hjaelpe med oversaettelse ?????

/ Evlilik icin saglik raporu ( aile hekimi onayli olacak )
/ 5'er adet vesikalik fotograf
/ muracaata ciftlerin beraber gelmeleri
/ muracaatlar hafta ici sabah 08;30 - 11:30 saatleri arasindadir

/ yabanci uyruklular; bagli olduklari konsolosluklardan bekarlik belgesi alacaklar bu belgeyi valilik hukuk islerine onaylatacaklar ayrica pasaportun yeminli tercumandan turkce tercumesi yapilarak noterde onaylaacaktir ????????

Det er det vielseskontoret i Avcilar udstyrede os med. Jeg kan ikke lave de dutter og streger paa tyrkisk som behoeves da den computer jeg sidder med ikke er istand til det. Jeg haaber dog meningen fremgaa saafremt nogen kan og vil hjaelpe med oversaettelse.

Allerhelst vil jeg dog haabe min forlovede kan flytte til Beyoglu da det viker som om det er nemmer der, Beyoglu kontoret har giftet mange med udenlandsk baggrund, tyrkisk/syrisk ,,,irakisk/syrisk etc etc ,,,,,og de taler liiiidt engelsk.

paa forhaand tak for hjaelpen
Kristin

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.10.2013 20:52:25

/ Evlilik icin saglik raporu ( aile hekimi onayli olacak ) = Lægeattest til brug for ægteskab (skal være bekræftet af familielæge (praktiserende læge)) - alle med opholdstilladelse kan få en familielæge, men man kan også gå til en uden at være meldt til.

/ 5'er adet vesikalik fotograf = 5 stk. pasfoto

/ muracaata ciftlerin beraber gelmeleri = parret skal møde op sammen ved ansøgning

/ muracaatlar hafta ici sabah 08;30 - 11:30 saatleri arasindadir = ansøgning kan indgives hverdage mellem 08:30 og 11:30

/ yabanci uyruklular; bagli olduklari konsolosluklardan bekarlik belgesi alacaklar bu belgeyi valilik hukuk islerine onaylatacaklar ayrica pasaportun yeminli tercumandan turkce tercumesi yapilarak noterde onaylaacaktir = udlændinge skal fremlægge civilstandsattest fra deres konsulat samt få denne bekræftet på guvernørkontoret, desuden skal de fremlægge autoriseret og notarbekræftet oversættelse af deres pas

Da DU er dansk, og DK og Tyrkiet er apostillelande skal du IKKE også have en fra konsulatet, og kan heller ikke få den. Du skal i stedet fremlægge den, du har fra DK og har fået apostille på, sammen med dens oversættelse. Insisterer de på kontoret i Avcilar må du se, om du kan få konsulatet til at udstede en alligevel.

Når man har opholdstilladelse, har man lov til at flytte men SKAL anmelde flytningen til fremmedpolitiet inden for kort tid - vist 48 timer. Det er så umuligt i praksis for tiden, da der er ca. 3 måneders ventetid på at få en tid hos fremmedpolitiet, men man skal bestille tid på nettet og anmeldelse regnes for foretaget, når man laver tidsbestilling. Man kan printe sin tidsbestilling samt blanketten hvor man anmelder ændring ud fra nettet - men den SKAL være i farve. Det kan gøres på en internetcafé, men husk at spørge om de har farveprinter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 22.10.2013 06:57:37

Hej mh,

tak for det hurtige svar.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med det sidste du skriver, Hvad er det jeg skal have fra det danske konsulat. ( jeg er iovrigt svensk statsborger ikke dansk ) Jeg har hele tiden haft det indtryk at vi skulle bruge pas, civilstandsattest, foedselsattest og for mit vedkommende skilsmissepapierer samt acommodationsbrev, alt sammen stemplet, oversat til tyrkisk samt stemplet baade her og der. Jeg aner simpelthen ikke hvad vi skal goere nu,

Vi talte igen med vielseskontoret i Beyuglo igaar og de vil gerne gifte os HVIS min mand har adr her i Beyuglo(,men ikke saa laenge min mand har adr i Avcilar,) Men det er svaert baade med lejlighed og penge, Saa vielseskontoret Beyuglo vil sende os til Avcilar - det er jeg helt sikker paa. Og det er MEGET besvaerligt i Avcilar da de ikke taler engelsk - og jeg er bange for at det gaar galt igen , Vi er naturligvis meget paavirkede begge to af alt dette besvaer og senden frem og tilbage ml det ene og det andet, Vi havde ikke den fjerneste ide om at en flytning ( min mand skal da bo et sted ) ville have saadan en indflydelse, Det der stresser helt vildt er sproget. Vi havde yderst besvaer med at klargoere vores mission.Og da jeg er svensk og bosat i DK er jeg bange for at det forvirrer yderlig i Avcilar. Vi proever at tale med fremmedpolitiet ellers maa min mand flytte tilbage til Beyuglo paa en ell anden maade,

paa forhaand tak

Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.10.2013 09:45:31

Sverige er også et apostille-land, så du burde ikke behøve at have noget fra det svenske konsulat heller, men hvis de insisterer i Avcilar - og det kan meget vel være at de gør - så må du jo se om ikke konsulatet vil udstede en til civilstandsattest eller bekræfte den, du har, og så også en tur på 'valilik' med dokumentet.

Du kan kontakte dit konsulat. Se her (desværre vil din ambassade i Ankara kun vie, hvis begge parter er svenske):
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Istanbul/

Vejledningen er jo generel, og gælder også for ikke-apostillelande, og dem fra de lande skal jo have legaliseret både her og der.

Der har været indlæg her fra en dansker, som for nogle år siden blev viet i Beyoglu, og hun blev OGSÅ bedt om at fremskaffe bekræftelse på sin civilstand fra konsulatet, da de ikke var tilfredse med hendes danske, på trods af apostille og autoriseret oversættelse. Konsulatet gav hende en attest eller et stempel på den hun havde, og hun blev viet, så ingen panik.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 22.10.2013 15:21:36

hej mh

tak for det hurtige svar. Vi var hos fremmedepolitiet idag mhp at aendre min forlovedes adresse, jeg er dybt i tvivl om det er det rigtige at goere,,hvad synes du vi skal gore???

jeg synes jeg har styr paa de papirer vi skal have med os. De skal stempls i hhv DK, S og Syrien samt oversaettes til engelsk og igen oversaettes til TR. saa til en notar her i TR samt legaliseres paa vores konsulater....lader det til, Det kan vi vel ligesaa godt goere eller hvad ? HVILKEN Valilik er det du siger vi skal til med vores papirer ? Den paa den anden side af det gyldne horn ? Hvor man ogsaa faar legalseret sin vielsesattest ? Istanbul Valilik Ankara caddesi 34410 cagaloglu er det den du taenker paa hvor jeg skal have legaliseret min civilstandsatt ??

Vielseskontoret har oplyst at vielsesatt i TR er internationale saa man ikke behoeves en Apostill pa den herfra Istanbul ? Har det sin rigtighed ? \\ \

Paa forhaand tak
Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.10.2013 21:01:21

Hvorfor skulle det være nødvendigt at få papirerne oversat til engelsk og derefter til tyrkisk?

Du kan IKKE få et notarstempel på en oversættelse til engelsk, for notaren må KUN stemple en oversættelse til tyrkisk. En oversættelse som ikke er notarbekræftet vil notaren næppe heller acceptere som 'original' og derfor vil du næppe kunne få stempel på en oversættelse af oversættelsen. En oversættelse som ikke er notarstemplet vil IKKE blive godtaget af vielseskontoret.

Der ER oversættere som kan klare skandinaviske sprog og også nogen som kan oversætte arabisk - måske endda flere end der kan oversætte skandinavisk. Jeg har fundet nogle på nettet til skandinavisk (ikke nogen jeg kender, desværre):

http://www.gercektercume.com/tercumebur ... rcume.html

http://www.pozitiftercume.com/noter-yem ... ceviri.php (også arabisk)

http://adimtercume.com/dil/114-danca-tercume.html (også arabisk)

De papirer I skal bruge til vielsen skal
1) have apostille på fra udstedelseslandet (hhv. legaliseres af en syrisk myndighed, Syrien er ikke apostilleland). Danske konsulater og ambassader kan IKKE give apostillestempler, så danske papirer skal til DK for at få apostille på. Den svenske ambassade i Ankara kan give apostillestempel til svenske dokumenter.

2) oversættes (også apostillen, som er et stempel) til tyrkisk af autoriseret oversætter, som også kan sørge for notarstempel, hvis I betaler for det. Ellers skal I selv til notaren med oversættelsen - husk at hver oversætter er tilknyttet én bestemt notar, så I SKAL til den, som oversætteren anviser.

Der er KUN et valilik (guvernørkontor) i Istanbul: det i Çağaloğlu.

Det er så vidt jeg ved noget vrøvl at man ikke behøver apostille på en international vielsesattest. Apostillen er en legalisering og har ikke noget at gøre med sprog. Jeg ville i hvert fald sikre mig en apostille, for det ville være ærgerligt og besværligt at skulle skaffe den senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 23.10.2013 07:36:32

hej mh.

tak for svaret. Vi vil ihvert fald sikre os en apostille paa vielseattesten - naar og hvis vi naar saa langt. Vi haaber.....vi planlaegger at gore alt dette i feb hhv uge 6,7 og 8

Mht oersaettelser har jeg tidl faaet det indtryk at det var nemmerer hvis vores papirer var oversat til engelsk forst og saa siden oversat til tyrkisk HER i tyrkiet. MED behorigt notarstempel.

Vi skaffer :
Civilstandsattest
Fodselsattest
Pas
skilsmissepapirer

DET er disse vi / jeg vil have oversat til engelsk fordi jeg fik det indtryk at det var nemmerer at finde en autoriseret oversaetter her i TR - HVIS det var paa engelsk. OG oversaettelserne skal stemples af tyrkisk notar som er tilknyttet oversaetteren,

Jeg er klar over at paiererne IKKE skal oversaettes til tyrkisk i vores respektive lande!

Mange tak for hjaelpen
Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.10.2013 12:30:10

JA, det er lettere at finde en oversætte til engelsk MENMENMEN! Han/hun MÅ IKKE oversætte og stemple en oversættelse, kun originaler, og notaren MÅ IKKE stemple den, selv hvis ...

Det du kan gøre er at bede om at få dine dokumenter fra DK og Sverige udstedt på engelsk, fordi du skal bruge dem i udlandet. Du kan i hvert fald i DK få ORIGINALE navne- og civilstandsattester, samt en ægteskabserklæring udstedt på engelsk. Dem kan du så få apostille på.

Hvis du blev skilt i DK ved bevilling fra statsforvaltningen kan du spørge dem om du kan få en skilsmissebevilling på engelsk. Ansøgningsblanketterne fås på engelsk, så muligvis kan du også få selve bevillingen i en engelsk udgave.

Da du jo har god tid, kan du fsv. også godt få de danske på dansk, og oversat i DK, hvis du bruger en af de oversættere som den tyrkiske ambassade har godkendt, og sådan en oversættelse kan du få notarstemplet på ambassaden. Det gælder lige så godt som en oversættelse du får lavet i Tyrkiet. Du skal dog nok regne med at oversættelsen er dyrere end i Tyrkiet. Notarafgiften er den samme.

Listen over dansk/tyrkiske 'yeminli tercüman' finder du her: http://konsolosluk.gov.tr/dk/tr/Yeminli_Tercuman.aspx

Den svenske ambassade har ikke en sådan liste, desværre, men du kan spørge oversætterne i DK om de også må oversætte fra svensk (eller engelsk).
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 25.10.2013 06:12:07

Hej mh,

Vi fandt en Tercume gennem de link du sendte i forgaars - Vi tog den i Bakirkoy. Han oversaetter div sprog. og han var ( synes jeg ) velinformeret omkring Apostill stempler fra andre lande samt saa jeg attester han var igang med at oversaette.
Vi har saa en aftale med en Tercume her til morgen lige paa Istiklal gaden som ioevrigt ogsaa oversaetter fra skandinaviske/ arabiske sprog.

Du har vaeret og er til stor hjaelp. Tusind tak for det.

Vi venter nu paa accomudationsbook og at min mand faa forlaenget sit pas via det syriske konsulat. Jeg er naesten sikker paa at syrerne vil volde os problemer. Vi tog ioevrigt en taxi til det syriske konsulat, hvilket var en fejl! Han gjorde praecis som du advarede om i et tidl indlaeg. Vi er kommet rundt her i Istanbul vha det offentlige. Det fungerer saa fint.
Vi har fundet Valilligi paa Ankara Cad. Det kan man gaa til fra Istiklal gaden - det tog os ca en time,
Vielseskontoret i Beyoglu ligger paa en sidegade til Istiklal gaden ( Ved Tunel ) -der er et stort "M" - lige ved det svenske konsulat. Paa doeren staar der: EVLENDIRME DAIRESI ( Vielseskontor )

Lige et sidste spm. MIN daabsattest er paa TYSK ( jeg ved det - det er vidunderligt! Vi har 4 lande indvolveret i dette. Tyskland, Danmark, Sverige og Syrien )

Er Tyskland et Apostill land ??????

Mange hilsner
Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.10.2013 20:36:46

JA, Tyskland er et apostilleland. Men hvis du skal have apostille på et tysk dokument, kan du desværre ikke få det i Tyrkiet, men skal have det fra Tyskland - "Bitte wenden Sie sich ...
bezüglich der Apostille direkt an die für die Erteilung zuständige deutsche Behörde. Welche Behörde zuständig ist erfahren Sie von der Behörde, die das Dokument, für das Sie eine Apostille benötigen, ausgestellt hat."

Det store 'M' står for metrostation :wink:

Hvis I vil slippe for at vandre hele vejen til Valilik - lige nu er der jo godt vejr til det, men til februar er der måske snestorm - så kan I bruge Tünel først og så sporvognen over Galatabroen og stå af ved Sirkeci, det andet stop efter I stiger på. Hvis I har et Istanbulkart får I rabat på omstigning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 26.10.2013 08:09:44

Hej mh.

jeg maa se om jeg kan faa min daabsattest fra DK. Ellers maa jeg en tur paa den tyske ambassade i DK og spoerge om, hvordan jeg skal forholde mig.

Den Tercume vi var hos paa Istiklal gaden vil vi kun bruge i noedstilfaelle. Han talte meget daarligt engelsk. Saa vi vil benytte den Tercume i Bakirkoy, Han oversatte i det mindste tyske daabsattester , hvilket jeg saa et eksempel paa.

jeg kan forstaa at vi skal have verificeret blodproever ( tage paa et offentligt hospital )hos en familielaege ????

mange hilsner
Kristin og Ahmad

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.10.2013 15:26:10

For at få læge-erklæringen skal I henvende jer til det Aile Sağlığı Merkez (ikke nødvendigvis på et hospital) som er der, hvor din mand har adresse.

I skal henvende jer personligt og medbringe et pasfoto og kopi af jeres pas - når I får oversat jeres pas, kan I bede om at få to kopier til jer selv (notaren beholder en, så der skal laves i alt 3 eksemplarer).

Hvis det lykkes din mand at flytte til Beyoğlu ligger det lokale Aile Sağlığı Merkez i kvarteret Yahya Kahya Mahallesi, på adressen Sipahi Fırın Sokak No:2/B, Kasımpaşa / Beyoğlu. Det ligger ca. 100 m fra Şişhane busstoppestedet. Det ligger tæt ved Kasımpaşa stadion og den nærmeste store vej er Bahriye Caddesi. Hvis I kan finde Ahmet Emin Yalman skolen, så er sundhedscenteret lige i nærheden.

Lægeerklæringen skal være 'frisk', så I skal ikke lave den nu, men så tæt som muligt på vielsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristin

Indlæg af Kristin » 26.10.2013 18:25:46

Hej mh.

tusind tak for hjaelpen.

Jeg er paa vej hjem fra Istanbul for at samle traedene og skaffe papirer. Men det var det hele vaerd at komme en tur paa forhaand. Alene det faktum, at skulle staa paa et vielseskontor og saa blive kostet til Avcilar ville formentlig tage pusten fra os. 100 procent sikre kan vi ikke blive og det slider en del paa os. Men vi proever .....og haaber det kommer til at gaa. Jeg vil kontakte den tyrkiske ambasssade i DK, De vil maaske ringe til Avcilar og forklarer proceduren omkring Apostille stempler. Den tercume i Bakirkoy var ihvert fald orienteret omkring det.

Mange hilsner
kristin og Ahmad

Kristin

Indlæg af Kristin » 26.10.2013 18:43:11

hej mh - igen.

jeg naerlaeste lige det papir vi fik fra vielseskontoret i Avcilar. og der rejste sig et spm,

Der staar at 'parret skal indgive ansoegningen sammen "? Mit spm er saa - er det tidsbestillingen til vielsen de mener i Avcilar ?

mange hilsner
Kristin

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.10.2013 21:03:16

Ikke helt. Når I ansøger om vielse får I (hvis alt findes i orden) et dokument, svarende til en dansk prøvelsesattest, som er gyldigt i 180 dage (knap 6 mdr.) fra udstedelsesdatoen.

Når I har det i hånden kan I blive skrevet op til vielse.

Dvs. at hvis I havde alt i orden allerede nu, kunne I fsv. godt få udstedt dokumentet og så bruge det til vielse i februar.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar