Gravid - hvordan får vi det til at hænge sammen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mouse

Gravid - hvordan får vi det til at hænge sammen

Indlæg af Mouse » 23.07.2008 09:44:50

Min kone er blevet gravid. Og vi vil meget gerne beholde barnet, men...

Hun kom til Sverige for 1 års tid siden, og har lige bestået D-testen på Lernia, men har fortsat ingen indkomst, så vi mangler ca. 2.000 om måneden før det løber rundt på en fornuftig måde. Specielt med de stigende priser, kan vi godt begynde at mærke presset på økonomien.

Med D-testen så vi frem til, at hun kunne starte på Komvux til oktober, og/eller få et job.

Som jeg forstår reglerne, skal hun have studeret eller arbejdet i 6 måneder for at kunne få 'barselsdagpenge'. Hun vil så kunne få max 4.500 kr. om måneden.

Spørgsmålet er om det er rigtigt forstået, eller findes der andre muligheder? Og kan de mikses, så 2 måneders arbejde og 4 måneders studier til sammen giver 6 måneder, og dermed ret til 4½ om md.?

Problemet er yderligere, at hun allerede nu har ondt, og ved sin første fødsel havde en del komplikationer. Med andre ord tror jeg (vi) ikke på, at hun vil kunne arbejde - og slet ikke med den type arbejde som hun kan få relativt hurtigt (fysisk arbejde som at uddele aviser eller gøre rent).

Yderligere, bruger hun af sin studieydelse, hvis hun læser i 4 mdr. Hvis hun ikke er i stand til at gå til eksamen, og kan hun ikke følge studierne fuldt ud, optjener hun vel ikke ret til ydelse?

Det er lidt mange spørgsmål, men helt grundlæggende: Hvad er vores muligheder? Findes der en "genvej" når vi taler om barsel?

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 23.07.2008 16:11:20

HEj Mouse

Vi er i en lignende situation. Så fortæller lige hvad vi ved/tror, da det måske kan hjælpe jer.

Min kone er gravid og skal føde i oktober og vi flyttede til Malmö for lidt over et år siden. Hun skal tage D-testen på komvus efter ferien.

Så vidt vi har forstået det, er der ingen sociale ydelser når man er her på opholdstilladelse under EU-reglerne. Dog er jeg blevet oplyst via (www.sunddebat.com) at min kone kan få forældrepenning, hvilket vi har sendt den indledende ansøgning om, men som tager noget tid at få svar på. Det med at man skal have været aktiv studerende i et ½ år, vidste jeg ikke?

Ellers er der vel ingen indkomstmuligheder andet end arbejde eller "svensk SU" efter 2 år? Det er ihvert fald sådan som jeg har forstået det. Og arbejde er ikke så nemt at finde, har i hvert fald ikke lykkedes for min kone, men måske du har kontakt til nogle steder?
Senest rettet af Malmöherewecome 24.07.2008 11:09:11, rettet i alt 2 gange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2008 05:55:06

Der er nok ikke anden løsning, end at du må tage noget ekstraarbejde ved siden af dit normale job og/eller finde et job, som giver en højere løn end dit nuværende. Alternativt må du tale med din bank og/eller gennemgå jeres budget sammen med din kone. Er det f.eks. muligt at finde en billigere bolig, har I en bil, I kan undvære. Den slags.

Det er jo ikke så gennemtænkt, at hun bliver gravid, hvis I ikke har penge til at forsørge barnet. Sorry, men det er sandt.

Mouse

Indlæg af Mouse » 24.07.2008 13:56:21

fundiver199 skrev:Det er jo ikke så gennemtænkt, at hun bliver gravid, hvis I ikke har penge til at forsørge barnet. Sorry, men det er sandt.
Nej det var åbenbart smuttet med pillerne, og så må vi jo tage den der fra - uanset, hvad moralens vogtere end mener. Personligt er jeg ikke i stand til at skrue tiden tilbage, og huske på p-pillerne i god tid :?
Jeg undskylder naturligvis at have fornærmet dig med at have stillet et spørgsmål, der ikke behager dig, på dette forum. Du er dog velkommen til at ignorere indlæg, og læse andre indlæg, der behager dig bedre.

Til Malmöherewecome:
Tak for dit svar.
Som jeg har forstået det kan man få SGI når man har været aktivt studerende (med studiestøtte) i et halvt år, jeg er dog blevet i tvivl om det i virkeligheden er et år. Uanset hvad skal vi have en snak med en studievejleder på Komvux til august, og der vil vi få dét afklaret.

Den med föräldrepenning, havde jeg ikke selv tænkt på. Det er vel ca. 5.400 (180 kr. * 30 dage) før skat (jeg har forstået, at man kan regne alle ugens 7 dage med), og det vil sådan set være godt nok til at holde os flydende barslen igennem, der kommer jo også de ca. 1.000 kr. i børnebidrag. Konskvensen bliver selvfølgelig, at der ikke er meget at gøre godt med senere til barnets sygdom eller lignende, men det bytter vi gerne :wink:
Til gengæld begynder min kone at optjene pension :)

Jeg troede dog kun, at man kan få föräldrepenning et vist antal dage om året, eller af gangen. Jeg synes jeg en gang hørte noget om 90 dage på et år, men når jeg søger på nettet i dag kan jeg ikke genfinde dette

Vi oplever det samme med arbejde. Det virker som om, der er et utroligt stort pres på arbejdsmarkedet for ufaglærte i Malmö, og selv jobs som avisomdeler og rengøring er det svært at få. Og det kan være lidt frustrerende - eller er det i hvert fald for min kone, der har arbejdet eller studeret hele sit liv.

Edit: Efter jeg skrev indlægget fandt jeg denne fra försäkringskassen: http://www.fk.se/pdf-broschyr/blivande_foralder.pdf

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 24.07.2008 14:02:28

Forældrepenning er 1½ år som I selv kan bestemme hvornår I får.

Hvad er SGI?

Er I her under EU-reglerne eller de nationale regler?

Mouse

Indlæg af Mouse » 24.07.2008 15:14:18

Malmöherewecome skrev:Forældrepenning er 1½ år som I selv kan bestemme hvornår I får.

Hvad er SGI?

Er I her under EU-reglerne eller de nationale regler?
Vi er under EU-reglerne. Jeg tror i øvrigt ikke det går den store praktiske forskel - og hvis det gør en forskel, om jeg kan ændre det nu (jeg har boet her i snart 3 år, så jeg kan skifte statsborgerskabet).

SGI er sygedagpenge, eller beregningsgrundlaget for sygedagpenge.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 24.07.2008 21:32:00

Tror ikke man kan skifte til de nationale regler sådan uden videre, i hvert fald kræver det at man søger på ny og at din kone så skal være uden for EU mens hun søger, hvilket nok ikke er en god ide, nu hun er gravid.

"Som jeg har forstået det kan man få SGI når man har været aktivt studerende (med studiestøtte) i et halvt år, jeg er dog blevet i tvivl om det i virkeligheden er et år. "

Kan hun få studiestøtte allerede nu? Jeg troede først det var efter to år? Så SGI er vel først relevant efter hun har været her minimum 3 år?

Summasummarum er at der er ikke så meget at hente før man er statsborger og/eller har et job. Hun kan jo begynde at arbejde i DK efter yderligere 4 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2008 01:04:12

Hej Mouse

Jeg har bestemt intet imod dit spørgsmål. Du har taget din kone fra et ikke-EU land med til Sverige efter reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed i EU, og hun har derfor fået en opholdstilladelse, som ikke giver hende ret til at modtage sociale ydelser.

Du spurgte så, hvordan I får jeres økonomi til at hænge sammen, og det gav jeg dig et fornuftigt svar på. Nemlig at du må øge din indtægt, tage et lån i din bank eller reducere dine udgifter. Hvis du ikke kan lide mit svar, er du velkommen til at ignorere det og i stedet læse svar, som du synes bedre om.

De 5.000 SEK, som den svenske stat måske vil være så venlige at give jer i forældrepenning, kommer I nok ikke langt for. Man siger, at det koster 50.000 DKK det første år at have et barn.

Pøj pøj med det, hvad I så end finder ud af.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 25.07.2008 15:36:01

Mouse I kan også flytte tilbage til DK, som nu er muligt uden at du behøver først at arbejde i SE. Jf den netop offentliggjorte dom fra Irland:
viewtopic.php?t=1492

Så kan din kone arbejde i København.

Mouse

Indlæg af Mouse » 05.08.2008 12:17:06

fundiver199 skrev:Hej Mouse

Jeg har bestemt intet imod dit spørgsmål. Du har taget din kone fra et ikke-EU land med til Sverige efter reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed i EU, og hun har derfor fået en opholdstilladelse, som ikke giver hende ret til at modtage sociale ydelser.

Du spurgte så, hvordan I får jeres økonomi til at hænge sammen, og det gav jeg dig et fornuftigt svar på. Nemlig at du må øge din indtægt, tage et lån i din bank eller reducere dine udgifter. Hvis du ikke kan lide mit svar, er du velkommen til at ignorere det og i stedet læse svar, som du synes bedre om.

De 5.000 SEK, som den svenske stat måske vil være så venlige at give jer i forældrepenning, kommer I nok ikke langt for. Man siger, at det koster 50.000 DKK det første år at have et barn.

Pøj pøj med det, hvad I så end finder ud af.
Jeg har været væk nogle dage, så jeg har ikke set dit post før nu, men dog godt lige svare:

1) Jeg har ikke "taget" min kone til Sverige. Hun kom helt frivilligt. Hvad havde du forestillet dig? Kidnapning, slavehandel eller anden tvang?
2) I dit svar er det tydeligt, at du ikke har læst spørgsmålet: Er der andre muligheder INDEN vi griber til mere drastiske skridt.
3) I det hele taget var min replik til dit første indlæg på den moraliserende del: "Det er jo ikke så gennemtænkt, at hun bliver gravid, hvis I ikke har penge til at forsørge barnet. Sorry, men det er sandt." Ikke på den økonomiske (da du jo siger det oplagte)
4) Regnekundskaberne er åbenlyst heller ikke så gode 5.000 sek x 12 = 60.000 SEK X 0,8 (kursdiff): 48.000 DKK.
5) Derudover skriver du, at den svenske stat "vil være så venlige at give jer forældrepenning". Jeg er ikke helt sikker på, hvad du prøver at sige, men forældrepenningene bliver jo udløst fordi jeg er far, og bor i Sverige. Jeg vælger så at lade moderen holde barslen (eller det meste). Antyder du, at mænd og kvinder ikke er lige i forhold til børnene (og forældrepenning)? - og at jeg som mand bare skal være glad for overhovedet at få nogen som helst form for barselsrefusion???

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 06.08.2008 13:00:56

Så vidt jeg har forstået forældrepenning, har det ikke noget med barsel at gøre??? Det er blot et tilskud til børnefamilier

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2008 00:50:40

Hej!

Jeg aner ikke, hvad svensk forældrepenning er, men den liden information, jeg har kunnet finde ved at google, tyder på, at det er en pendent til den danske forældreorlov. Hvad betingelserne for at komme på "forældreorlov" i Sverige så er, og om en kvinde, der opholder sig i Sverige udfra EU-reglerne om fri bevægelighed, har ret til det, det har jeg ingen anelse om. Men det er jeg sikker på, at de svenske myndigheder har, så dem ville jeg hurtigst muligt kontakte, hvis jeg selv stod i situationen.

En anden ting er så, at hvis Mouse arbejder i Danmark, så vil familien have ret til dansk børnecheck. Så det skal i givet fald regnes med i budgettet.

Til Mouse:

Du læser en del ting ud af mine svar, som intet som helst har på sig. Jeg blev imidlertid lidt irriteret over, at du skrev et indlæg med overskriften:

"gravid - hvordan får vi det til at hænge sammen"

Men det, du i virkeligheden mente, var:

"gravid - hvordan får vi hevet nogle penge ud af den svenske stat"

Jeg mener grundlæggende ikke, at en stat har nogen som helst moralsk forpligtelse til at forsørge andre landes statsborgere. I har valgt at bosætte jer i et land, hvor ingen af jer er statsborgere, og èt eller andet sted synes jeg derfor bare, at I skal være utroligt taknemmelige over, at de overhovedet giver jer lov til at bo der. I må jo f.eks. efter al sandsynlighed ikke engang bo i Danmark, selvom det er dit fædreland (det er vel derfor, at I er i Sverige).

Herudover irriterer det mig generelt lidt, at folk i Danmark i det hele taget ofte tænker mere på, hvordan de kan hive nogle penge ud af de offentlige kasser, end på hvad de kan gøre for at klare sig uden.

Men det er sikkert bare mig, som har misforstået noget. Jeg har nok bare taget skade af at bo og få barn i et land, hvor man absolut ikke har hørt om offentlig forsørgelse af nogen som helst art. Jeg synes derfor ærlig talt, at folk, som kun kender til de skandinaviske velfærdssamfund, er helt utroligt forkælede.

Intet af dette skal dog naturligvis afholde jer fra at søge om svensk forældrepenning, hvis I har ret til den. Det ville jeg da også selv gøre i samme situation.

brihj
Geografisk sted: sweden

Indlæg af brihj » 10.08.2008 10:13:35

Hej

Fik barn i Malmø i 1993,et rent maridt med papirerne,ingen anede en pind,forsikringskassen kendte ikke til reglerne,kommunen i Danmark heller ikke,vi var kasteboldt i 1,5 år. Vi fik de første penge da min datter var 9 måneder gammel.Hvordan overlevede vi ? Overarbejde ! Familie ,og opsparing før fødsel ! Det var hårdt,men man lærer at overleve og holde sammen og ud.
Så mit råd er at spare lidt op før fødselen,og være realistisk,når ens barn er født,så er det dejligt,og man skal nok klare det.
MVH
brihj

Besvar