Interview
Interview
Hej alle. Min kæreste har søgt efter svenske regler online. Han har valgt at han vil interviews i Ankara. Mit spørgsmål er hvem er det der bestemmer hvornår han skal til interview er det selve ambassaden eller migrationsverket ??? Og hvor langtid burde der normalt gå efter man har afleveret ansøgningen online til at få tid til en interview?
Re: Interview
Det bestemmer ambassaden, og det afhænger af hvor mange som er i kø til at komme til interview.
Hvor mange der er i kø til ambassaden i Ankara eller bare generelt ?
-
fundiver199
Det kan du nok ikke forvente, at nogen i forum kan fortælle dig. Men ambassaden i Ankara burde kunne svare på dit spørgsmål.
Super tusinde tak for hjælpen fortsat god aften 
Hej igen , fik spurgt ambassaden i Ankara , og de fortalte mig at de ikke interviewer iraker , det gøre man kun i Jordan Amman eller Iran Tehran. Hvad skal jeg gøre nu? Har intet hørt fra migrationsverket? Burde de ikke i princippet fortælle mig at det ikke noget iraker kan istedet for at vente håbløst?
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Ved ikke hvad jeg skal gøre
-
fundiver199
Der er for øjeblikket lang ventetid på at få behandlet en ansøgning efter svenske regler. Og når Migrationsverket på et tidspunkt når frem til din mands ansøgning i den store bunke, de har liggende, mon ikke de så selv finder ud af at fortælle ham, at han må vælge et andet sted end Ankara at blive interveiwet?
Og hvis Migrationsverket først har tid til at behandle ansøgningen i f.eks. maj 2014, fordi de først skal være færdige med en masse andre ansøgninger, de modtog før din mands, så har det jo ikke den store hast med at få ham interviewet. Så mon ikke I skal regne med, at det først bliver en gang i løbet af 2014, at han skal ”til samtale”?
Der er desværre ikke så meget andet at gøre end bare acceptere ventetiden, hvis man vil bruge de svenske regler. Men I kan jo bruge EU-reglerne i stedet, hvis du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Det er helt sikkert en hurtigere måde at få ham til Sverige, hvis det har høj prioritet for jer at være sammen, medens han venter på sagsbehandlingen.
De ansatte på Migrationsverket kan ikke hekse sagsdyngerne væk. Og åbenbart har de ikke fået tilført ekstra personaleressourcer til at klare bla. det store antal asylansøgninger fra syriske flygtninge, der er kommet til Sverige i 2012 og 2013. Og derfor er ventetiden i FS-sager steget betydeligt.
Ventetiden er langt kortere i Danmark. Nogle får sågar opholdstilladelse efter blot cirka 5 uger. Så hvis I opfylder de danske krav, kan du også vælge at flytte til Danmark og søge her. Din mand kan endda vælge at søge i Danmark og få processuelt ophold, medens I venter, hvis hans visum når at udløbe.
Og hvis Migrationsverket først har tid til at behandle ansøgningen i f.eks. maj 2014, fordi de først skal være færdige med en masse andre ansøgninger, de modtog før din mands, så har det jo ikke den store hast med at få ham interviewet. Så mon ikke I skal regne med, at det først bliver en gang i løbet af 2014, at han skal ”til samtale”?
Der er desværre ikke så meget andet at gøre end bare acceptere ventetiden, hvis man vil bruge de svenske regler. Men I kan jo bruge EU-reglerne i stedet, hvis du er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Det er helt sikkert en hurtigere måde at få ham til Sverige, hvis det har høj prioritet for jer at være sammen, medens han venter på sagsbehandlingen.
De ansatte på Migrationsverket kan ikke hekse sagsdyngerne væk. Og åbenbart har de ikke fået tilført ekstra personaleressourcer til at klare bla. det store antal asylansøgninger fra syriske flygtninge, der er kommet til Sverige i 2012 og 2013. Og derfor er ventetiden i FS-sager steget betydeligt.
Ventetiden er langt kortere i Danmark. Nogle får sågar opholdstilladelse efter blot cirka 5 uger. Så hvis I opfylder de danske krav, kan du også vælge at flytte til Danmark og søge her. Din mand kan endda vælge at søge i Danmark og få processuelt ophold, medens I venter, hvis hans visum når at udløbe.
Vi er jo ikke gift? Men det jeg tænkte på nu er kan han ikke komme til sverige på visum? Også når han kommer her så kan vi blive viet også søge om igen , men efter eureglerne?
Selvom at vi allerede har søgt efter svenske regler?
http://www.migrationsverket.se/info/besoka.html
Selvom at vi allerede har søgt efter svenske regler?
http://www.migrationsverket.se/info/besoka.html
Jo, det kan I i princippet godt gøre, problemet er blot, at Sverige ikke vil udstede visum til en person, som har en igangværende ansøgning om opholdstilladelse.
-
fundiver199
Det problem kan løses ved, at I gifter jer i f.eks. Irak eller Tyrkiet. I Danmark kan en irakisk statsborger som udgangspunkt ikke få visum til kærestebesøg, fordi Irak er et asylland. Og selvom den svenske visumpraksis er mindre "firkantet" end den danske, så forestiller jeg mig, at det nok også kan være et problem i Sverige.
Det er noget jeg gerne vil forstå,
når migraitonsverket tager fat i min kærestes sag så er det dem der sender til ham et tid om interview og ikke selve ambassaden? Også kommer de nok til at fortælle at i Tyrkiet kan det ikke lad sig gøre, vælg et andet ambassade?
Eller er det min kæreste som skal kontakte ambassaden og be om en tid til interview?
når migraitonsverket tager fat i min kærestes sag så er det dem der sender til ham et tid om interview og ikke selve ambassaden? Også kommer de nok til at fortælle at i Tyrkiet kan det ikke lad sig gøre, vælg et andet ambassade?
Eller er det min kæreste som skal kontakte ambassaden og be om en tid til interview?
Migrationsverket kontakter ambassaden. Og ambassaden kontakter så ansøgeren med en tid til samtale.
Super tusind tak tror bare jeg må holde ud 
til jer alle, og hvad er danske krav ? tak
-
fundiver199
Der menes de danske krav for familiesammenføring. Dem kan du læse om på www.nyidanmark.dk og under menupunktet "rådgivning".