Visum og ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

nybbe

Re: Visum og ægteskab

Indlæg af nybbe » 20.06.2013 19:03:27

Hej,
Har ikke læst resten af tråden men vil da lige indskyde at min afghanske kæreste lige i dag har fået visum til Thailand selvom de egentlig ikke udsteder det jævnfør deres regler. Jeg skrev et brev til ambassaden hvor jeg forklarede at den eneste grund til, at vi vil til Thailand, er for at blive gift så vil kan søge om dansk visum. Det vedhæftede han sammen med hotel booking for 14 dage sant flybillet reservation.
Og kan I ikke betale jer fra at en person i Irak skaffer det non-marriage certificate. Af grum og bitter erfaring ved jeg hvor meget korruption kan ødelægge og forhindre, men det betyder altså også at alt kan købes for penge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2013 15:20:59

Hvis man er fast bosiddende i et andet land end sit hjemland gennem mange år, vil en visumansøgning ofte af ambassaden blive vurderet på samme måde som, hvis ansøgningen kom fra en af landets egne statsborgere. Og når ambassaden vurderer en ansøgning, anvender de IKKE visumpraksisnotatet og inddelingen i landegrupper. Denne anvendes kun, hvis ambassaden er i tvivl om, hvorvidt visum bør udstedes, og sender sagen videre til Udlændingestyrelsen i Danmark.

Jeg er klar over, at tråden efterhånden er gammel. Men hvis parret stadig ikke har fundet andre løsninger, så synes jeg da bestemt, at hun skal prøve at søge om et visum til Danmark. Det kan jo aldrig gå værre end, at ansøgningen bliver afslået, hvorefter ansøgningsgebyret og lidt ulejlighed er gået tabt. Hvis man lader være med at søge om et visum, fordi man frygter for, at man vil få afslag, kan man i hvert fald ikke få det. Så meget er sikkert :wink:

AndreaKatrine

Indlæg af AndreaKatrine » 21.07.2013 15:44:42

Jeg håber det er okay jeg skriver et nyt spørgsmål herunder dit emne. Jeg ved ikke om det er sådan man gør det, men det håber jeg.

Min kæreste er fra Zimbabwe og vi vil rigtig gerne flytte sammen til Sverige. Vi befinder os nu begge i Swaziland og har planer om at tage til Danmark i februar. Min mor sender en invitation til min kæreste, da det ser ud til at være nemmere hvis han har en vært og jeg har ikke selv bolig i Danmark, men endnu bor hos min mor. Mit spørgsmål er om I ved om det er nemmere at få turistvisum til Danmark hvis vi allerede er gift? Eller om det mon er nemmere hvis vi ikke er? Vores oprindelige plan var at gifte os i Danmark og så søge med enten EU eller de svenske regler til Sverige. Jeg var på det danske konsulat i Swaziland som gav mig en liste over hvad vi skal bruge for at han kan få visa:
Health insurance
Invitation letter
2 passport photos, coloured with white background – omnifoto
Letter from employer
Itinerary / flight bookings
Proof of funds.
Vi har problemer med både letter from employer og proof of funds, da jeg tror proof of funds betyder om han har mange penge stående på en bankkonto i Zimbabwe som kunne tyde på at han gerne ville tilbage igen. Min kæreste har ikke job i Zimbabwe da vi begge netop er ved at afslutte vores uddannelse i Swaziland. De to ting har vi altså ikke opfyldt og det er jo også rigtig nok at han ikke har planer om at tage tilbage igen og bo.

Ja så mit spørgsmål er om visum og ægteskab, er det mon lettere hvis man er gift? Og har nogle erfaringer med at mangle "letter from employer" og "proof of funds" for at opnå turistvisum?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.07.2013 00:51:34

DU kan sagtens invitere din kæreste, selv om du bor hos din mor - dog er der jo så det med om du kan dokumentere at du har så mange penge, at du kan købe havregryn og mælk til jer begge to i 90 dage :wink:

Mht. 'funds', så skal den, som inviterer, nemlig anføre at han/hun står for gæstens udgifter til mad og husly under opholdet, og bevise at være i stand til det, men det er jo beskedne beløb, når er liggende gæst hos nogen. Selv kontanthjælpsmodtagere har fået deres kærester på besøg.

I er så langt fra det første par, som kommer til DK med små midler, og netop den ene del af et kærestepar mistænkes IKKE for at ville 'tage ulovligt ophold', dvs. gå under jorden og blive illegal indvandrer. Det er helt lovligt og endda nærmest forventeligt, at når en udlænding kommer til DK for at besøge sin kæreste, så ender det med ægteskab, og at kæresten ikke tager til sit hjemland igen lige med det samme.
mh
Rådgiver for ÆUG

AndreaKatrine

Indlæg af AndreaKatrine » 26.07.2013 09:38:53

Hej mh, tak for svaret! :-)

Det er blot at jeg bekymrer mig om Zimbabwe fordi landet står på immigrationslisten inde på nyidanmark.dk og at jeg derfor tror at, selvom det er helt lovligt at gifte sig og søge familiesammenføring, at Danmark hellere vil lade være med at give visa fordi de tror at vi vil blive.

Inde på konsulatet sagde de at vi skulle vise et brev fra hans arbejdsgiver, så Danmark ved at han har noget at vende tilbage til - han har ikke job fordi vi stadig studerer i Swaziland og det var den ene ting jeg bekymrede mig om om det kunne være en grund til at afvise ansøgningen. På konsulatet sagde de også at proof of funds betød at min kæreste har penge nok i Zimbabwe til at det tyder på at han ville vende tilbage til landet, altså at han havde noget at vende hjem til.

Så det er fordi landet er i immigrationsgruppen for visum søgning og fordi at vi ikke opfylder kravet om letter from employer og proof of funds (hvis det henviser til det som ham på konsulatet sagde) og derfor er jeg bekymret for om de kunne afvise ansøgningen.

closed1

Indlæg af closed1 » 26.07.2013 10:21:56

Man kan bekymre sig ihjel , Få nu søgt om det visum og se hvad der sker .. Go sommer

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.07.2013 00:02:33

Konsulatet kan IKKE give afslag, det kan kun Udlændingeservice. Konsulatet SKAL sende sagen til DK, hvis de ikke giver visum selv.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 05.10.2013 16:01:04

Lige en detalje, hvis jeg bliver gift fx i Georgien, og for en apostille på min ægteskabsbevis.

Skal jeg så have ægteskabet registereret i Danmark, inden jeg kan invitere min hustru til Danmark på invitations visa?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2013 18:17:48

Nej ambassaden kan godt selv tage stilling til, om vielsesattesten er ægte.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.10.2013 19:37:53

Hvis din vielsesattest er tosproget med engelsk + georgisk/x-sprog, så vil det nok tage dig højst en time at få registreret ægteskabet i DK - så det kan du nok få ordnet inden der søges visum, medmindre meningen er, at så snart I er blevet gift, skal der søges visum så din ægtefælle kan rejse med dig til DK :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 05.10.2013 20:04:15

Meningen er at vi tager til Danmark bagefter, vil helst ikke efterlade hende i Georgien.

Men hvad hvis ambassaden ikke vil godkende os? hvis de sender den videre, er det så stadig fint nok at vi ikke er registeret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.10.2013 22:07:57

Det er vel bare at spørge på ambassaden?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2013 08:08:23

Udlændingestyrelsen kan også godt selv tage stilling til, om vielsesattesten er ægte. Det er ikke sådan, at de ringer til kommunen for at spørge. Så det er ligegyldigt, hvilken rækkefølge I gør det i.

Men du skal jo alligevel have registreret ægteskabet i Danmark, så hvorfor ikke bare scanne en kopi af vielsesattesten, så snart I har den, og sende den til kommunen pr. email? Det var sådan, jeg gjorde, og dagen efter var mit ægteskab registreret.

Temzen

Indlæg af Temzen » 06.10.2013 16:33:54

Ja.

Det er også kun fordi vi gerne vil giftes et lidt mere hyggeligt sted end Georgien, vi har kigget på Palau siden at hun kan komme dertil uden visa.

Men legaliseringen af dokumenterne kunne måske skabe problemer, deres president skriver under på vielsesattesten, men den danske myndighed der har ansvaret for området skal vist også skrive under, og de er i singapore.

Temzen

Indlæg af Temzen » 06.10.2013 16:40:24

Generelt er det svært at finde steder der gifter folk under de forudsætninger vi har brug for.

1) Hun kan komme dertil uden at søge visa (eller VISA online, hendes familie holder øje med hende)
2) Ingen birth certificate
3) Forholdsvis nem legalisering af dokumenterne (fx Apostille).

Georgien lever op til kravene.
I Caribbean er det nemt at blive gift, men der kræves visa til folk fra Iraq.
Hawaii og Las vegas er nem, men også visa.
Palau er det nemt nok at blive gift i forhold til dokumenterne, men ingen apostille.

Er ved at have læst ægteskabs regler for mere end 40 lande :P

Besvar