Gravid Au pair

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Finn O.

Re: Gravid Au pair

Indlæg af Finn O. » 28.09.2013 18:54:25

Ha-ha, nej, selvfølgelig ikke. Jeg har skrevet til Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, for det er nemlig dem, området sorterer under. Det kan forklare den fjogede udmelding fra Udlændingestyrelsen. Det er formuleret som generelle, temmelig præcise spørgsmål, som burde kunne besvares på stående fod. Nu venter jeg spændt på, om de svarer. Jeg har også skrevet til en advokat med speciale i udlændingeret.
Tak igen :)

Finn O.

Indlæg af Finn O. » 28.09.2013 19:09:10

Nårh ja, Indvandrerrådgivningen. Jeg stødte på det, da jeg surfede lidt rundt her på sitet og jeg så udsendelsen fra TV 2, som du havde linket til. Så fulgte jeg nogle link derfra og kom til en masse anden fuprådgivning. Der var sgu en hel skov af det!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2013 20:33:58

Det er fint nok. Men jeg kan ikke lade være at tænke, at nogen gange er det altså lettere og bedre at få tilgivelse end tilladelse. Hvorfor overhovedet fortælle Styrelsen om graviditeten? Det værste, der kan ske, det er, at de finder ud af det senere og inddrager hendes opholdstilladelse.

Som jeg lidt har prøvet at antyde, så kan det godt være, man har "pligt" til at underrette Styrelsen om ændringer i sine forhold, så de kan inddrage ens opholdstilladelse. Men i praksis er der ingen konsekvenser overhovedet, hvis man glemmer at gøre det.

Og helt ærligt hvor vigtigt er det også lige, det er? Når en opholdstilladelse er tidsbegrænset, udløber den jo alligevel. Og kan så ikke forlænges, hvis betingelserne ikke længere er opfyldt. Og en tilladelse som au-pair kan aldrig forlænges ud over 2 år.

Så der ER jo allerede bygget en kontrolmekanisme ind i det forhold, at opholdstilladelser gøres tidsbegrænsede de første mange år, en udlænding er i Danmark. Og derfor er det svært at se den store samfundsmæssige værdi i et massivt kontrolapparat og en masse sagsbehandling, hvis eneste formål er at få smidt nogle ud, som alligevel vil rejse om måske 6 eller 9 måneder, når deres opholdstilladelse udløber. I hvert fald så længe disse personer ikke ligger samfundet til last ved at leve af eksempelvis kontanthjælp eller kriminalitet.

Who cares om en au-pair er gravid eller har fået et barn og er flyttet ind hos barnets far i stedet for sin værtsfamilie? Jeg gør i hvert fald ikke. Og det gør mange af de ansatte i Styrelsen givetvis heller ikke. Med mindre man tvinger dem til at forholde sig til det ved at give dem oplysninger, de helst var fri for at få, fordi det bare påfører dem ekstra arbejde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2013 20:50:42

Som en lille tilføjelse var det Bertel Haarder (V), der var integrationsminister, da den store stramning i FS-reglerne med bla. 24-års reglen blev indført i 2002. Og som svar på kritikken om, at denne regel også ville ramme mange unge forelskede par, så foreslog han bla., at de jo kunne benytte sig af au-pair ordningen.

Om han talte på regeringens eller kun sine egne vegne, det ved jeg ikke. Men når selv en minister i regeringen kan stå og sige offentligt, at det ikke er noget samfundsproblem, hvis au-pair ordningen også bruges til lidt andre formål end det, den egentlig er tænkt til, så er det nok ikke ligefrem den alvorligste "forbrydelse" i Riget.

Og Bertels afslappede holdning giver jo god mening, fordi et au-pair ophold i modsætning til de fleste andre former for opholdstilladelse ikke giver ret mange rettigheder i Danmark. Det er nærmest bare en slags forlænget visum.

Og godt nok har vi også regler i Schengen om, hvor længe man må være her på visum. Men personer på visum eller visumlignende ophold er næppe det største samfundsproblem, så længe de blot ikke er her for at arbejde sort eller begå kriminalitet. Og der er da lande i bla. Asien, som tillader stort set uendelige visumophold, så længe de pågældende blot har penge med udefra til at klare sig selv (f.eks. pensionister) og ikke begår kriminalitet.

Så det EGENTLIGE problem med au-pair ordningen er jo ikke, at der er au-pairs, der finder (eller har) en kæreste i Danmark og bliver gravide og flytter ind hos ham. Problemet er nærmere knyttet til, at der også er en del, der arbejder sort, og som i nogle tilfælde bliver her og fortsætter med det sorte arbejde, efter deres opholdstilladelse er udløbet.

Jeg har efterhånden fået skrevet en halv kilometer i denne tråd. Men det skyldes, at jeg synes, det popper op igen og igen, at danskere, som har forelsket sig i en au-pair, nærmest føler sig som "kriminelle", fordi der er regler om, at man ikke kan blive au-pair, hvis man er gift eller har børn.

Og det er der altså ingen grund til. Men derimod er der naturligvis grund til at tage sig godt af de børn, man sætter i Verden.

PS. Og så foreslog en af ÆUG´s rådgivere for nylig, at man måske burde udlevere 2 pakker kondomer som en slags "starthjælp" til alle au-pairs, der kommer til Danmark. Og det er der nok lidt om, for det er da uhyggeligt så tit, de går hen og bliver gravide :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.09.2013 11:24:26

Kondompakkerne bør nu nok vedlægges en folder, hvor det utvetydigt bliver gjort klart, at en graviditet absolut IKKE gør ens chancer for at opnå en 'rigtig' opholdstilladelse bedre. Jeg har på fornemmelsen at mange tror at det at blive gravid er den hurtigste genvej til ægteskab og/eller permanent ophold i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2013 17:58:23

Ja den misopfattelse trives helt sikkert. Nogle gange virker det måske, hvis faderen tager ansvar for sin nye familie. Men i andre tilfælde kommer den unge pige bare til at stå med ansvaret for et barn som enlig mor, og får i øvrigt afkortet sit au-pair ophold og dermed formindsket sin mulighed for at spare nogle penge op. Så BANG sagde det, da skuddet ramte egen fod.

Finn O.

Indlæg af Finn O. » 29.09.2013 21:18:45

Jeg vil lige sige, at med mit kendskab til filippinske piger – og det er temmelig stort – har jeg svært ved, at tro at nogen bliver gravide i Danmark med vilje i den tro, at det sikrer dem varigt ophold. Problemet skyldes snarere deres generelt ringe kendskab til prævention, danske fyres uansvarlighed og at pigerne misforstår fyrenes hensigter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.09.2013 02:50:58

Det har du da ret i Finn. Og filippinske piger kommer også hele tiden galt afsted mht. uplanlagt graviditet på Filippinerne, hvor fyrene på ingen måde er mere ansvarlige end i Danmark. Snarere tværtimod.

Men jeg mener nu, det er rigtigt, at det er en udbredt misforståelse - ikke specielt blandt pinoys men generelt - at det at få et barn med en dansk statsborger sikrer ret til opholdstilladelse i Danmark.

Det er i hvert fald et spørgsmål, der dukker op igen og igen i ÆUG`s rådgivning og forum fra par, der ønsker familiesammenføring. Spørgsmålet lyder typisk noget i retning af:

"Hvad hvis jeg bliver gravid eller vi får et barn sammen, vil det ændre noget?"

Og svaret er hver gang:

"Ja så vil I have det problem at tage jer af oven i alle de andre. Men hvis du mener, om det vil gøre det lettere for din mand/kone at få opholdstilladelse i Danmark, så nej."

Så måske var det i OBS (Oplysninger til Borgerne om Samfundet), at den information skulle gives.

Finn O.

Indlæg af Finn O. » 30.09.2013 21:29:36

Tsk ... det gik jeg egentlig også rundt og troede. Men nu, du siger det, kan jeg godt regne ud, at ifølge reglerne om tilknytning bliver barnet halvt dansk, halvt udenlandsk, og så vil det ikke ændre den situation. Er det ikke sådan, det er?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.09.2013 21:48:19

Selv hvis barnet fødes med dobbelt statsborgerskab og altså er dansk, henvises det til at leve i udlandet, da et nyfødt barn jo lige så godt kan vokse op der som i Danmark, da det endnu ikke har tilegnet sig nogen særlig dansk tilknytning. Først når barnet er 6 år gammelt regnes det for at have en større tilknytning til Danmark end noget andet land, hvis barnet har boet i Danmark i hele sit liv hidtil.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2013 06:16:34

Præcis. Et dansk-filippinsk barn kan jo lige så vel vokse op på Filippinerne som i Danmark, det gør ingen forskel. Så med mindre der er "uoverstigelige hindringer" for, at den lykkelige familie kan bo sammen på Filippinerne, skal man leve op til alle de danske krav for at opnå familiesammenføring her.

Det er sådan, FN´s børnekonvention bliver tolket i Danmark. Og hvis man løfter sig lidt op og ser det i helikopterperspektiv, kan det vel heller ikke være anderledes. For hvis det at få et barn sammen var en direkte genvej til familiesammenføring, så ville næsten alle jo bare gøre det. Og så kunne man lige så godt bare afskaffe alle de danske krav.

Det ville f.eks. ikke give nogen mening at fastholde 24-års reglen, hvis ansøgeren om FS blot kunne gøre den muligvis (i lovens øjne) tvangsgiftede 18-årige danske pige med indvandrerbaggrund gravid (f.eks. ved voldtægt i ægteskabet). Hvorefter vejen til landet, der flyder med honning og smør, så lå vidt åben. (Dette er selvfølgelig en karrikeret beskrivelse, men overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen).

At børnenes tarv så ikke i praksis bliver sikret ved at henvise forældrene til lande, hvor de ikke selv ønsker at bo, kan vi godt blive enige i. Så i praksis er det bare sådan, at børnenes tarv vurderes at være mindre vigtigt end hensynet til indvandringsbegrænsning og bedre integration af etniske mindretal.

closed1

Indlæg af closed1 » 15.10.2013 08:48:41

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2013 16:35:50

Caroline Henault og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering (SFR) er efter min opfattelse ude på ret tynd is.

Jeg har gravet lidt mere i sagen, og i udlændingeloven står der bare, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte yderligere regler for opnåelse af opholdstilladelse som au-pair.

På andre områder ville sådanne "yderligere regler" normalt blive fastsat i form af en bekendtgørelse. Men på udlændingeområdet anvender man i stedet de såkaldte praksisnotater, hvilket der sikkert er en eller anden historisk årsag til.

I det seneste praksisnotat om au pair står der, at man "som udgangspunkt" ikke kan blive au-pair, hvis man har børn. Når Caroline Henault udtaler, at det ikke er foreneligt med formålet med au-pair ordningen at have børn "på vej", når man allerede er au pair, er der dermed tale om, at hun tolker indholdet af praksisnotatet på en yderst restriktiv måde og lægger langt mere ind i det, end der faktisk står.

Og derfor er det decideret forkert, når hun siger, at Styrelsen "skal" inddrage opholdstilladelsen. Det er noget, som Styrelsen helt selv vælger, at de ønsker at gøre. Eller også er der tale om, at Styrelsen har fået en uofficiel ordre hertil af beskæftigelsesministeren.

I hvert fald er det ikke loven, der siger, at de skal gøre sådan. Og dermed må de implicerede parter altså selv tage ansvaret for den måde, de har valgt at administrere på.

Interessant nok siger Caroline Henault jo sådan set også mellem linierne, at man bare skal holde sin kæft. Det er således kun, når en (tåbelig) værtsfamilie kontakter SFR for at høre "hvad de skal gøre", at SFR skrider til handling. Og selv på det tidspunkt kan au pairen bare svare, at hun ikke er bekendt med, at hun er gravid. Så foretager SFR sig ikke mere i sagen. I hvert fald ikke før au pair opholdet bliver afbrudt, hvorefter der jo så foreligger en anden og helt legitim grund til at inddrage opholdstilladelsen.

Så man skal bare holde sin kæft. Og det kan man da gøre med 110% god samvittighed. For hvis der er noget overhovedet, der hører ind under privatlivets fred, så må det da være en graviditet. Det rager absolut ingen andre end barnets far, at en ung pige er blevet gravid.

Besvar