Visum til vordende far

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anayalex

Visum til vordende far

Indlæg af Anayalex » 29.07.2013 18:51:15

Hej ÆUG - nogen der kan hjaelpe?!!

Min kaereste fra Ecuador havde ansoegningen til schengen visum og hele molevitten klar, saa han kunne komme og besoege mig i Danmark fra november-januar, hvorefter vi ville flytte sammen til Ecuador.

Nu fandt vi saa ud af i sidste uge, at vi venter vores foerste barn. Vi er glad for nyheden, og kunne ikke vaere lykkeligere, men nu ved vi ikke hvad vi goer med hans visum og opholdstilladelse? For hvis han kommer i november, kan han ikke vaere til stede til foedslen i marts/april, og desuden vil jeg gerne blive i Danmark de foerste 6 maaneder efter foedslen.

Er det muligt at soege om et aars visum? Hvordan kan det lade sig goere for os eventuelt at vaere sammen i Danmark fra november 2013 til november 2014?

Paa forhaand mange tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til vordende far

Indlæg af mh1 » 30.07.2013 00:40:45

Nej, man kan ikke søge om et års visum. På dansk er et visum KUN til indrejse og midlertidigt (turist)ophold. Længere tids ophold kræver opholdstilladelse (+ visum til indrejse).

I kan se på mulighederne for au-pair, working holiday mv. på http://www.nyidanmark.dk/da-dk

Eller I må ændre planerne, så det passer med din termin.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 06:17:42

Det er også en mulighed, at I kan gifte jer og søge familiesammenføring i Danmark. Når I så udvandrer til Ecuador, bortfalder hans opholdstilladelse, og du får frigivet bankgarantien.

Som mh skriver, skal man have opholdstilladelse, hvis man vil være her i mere end 3 måneder. Men der er intet i vejen for at søge om en opholdstilladelse til et forventet ophold på f.eks. 6 eller 9 måneder. Man behøver ikke have til hensigt at blive her resten af livet.

Anayalex

Indlæg af Anayalex » 29.09.2013 15:44:23

Mange tak :-)

Jeg tror vi vil søge opholdstilladelse, selvom jeg er bange for at de vil afvise ham på tilknytningskravet.

Tak for svarene.

Besvar